scrollbar default kleur veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

isylvio

Gebruiker
Lid geworden
19 okt 2011
Hallo,

Ik heb door in de body van het "exhibitions"-pagina van mijn site, dit stukje html geplaatst,

Code:
   	<div style="width: 500px; height: 350px; overflow: auto; padding: 5px">

zodat er binnen de pagina een scrollbar (www.eyemlucien.com/exhibitions).

Nu wil ik de kleur van de scrollbar veranderen, weet iemand hier de oplossing voor?

Hoi isylvio,
Tja, scrollbar-kleuren ...
De problemen / oplossingen zien er als volgt uit:
  • Een scrollbar is eigenlijk geen onderdeel van een webpagina, maar van de functies van de browser zelf.
  • En van buitenaf kan je niet bij de ingeprogrammeerde functies van het browserprogramma komen.
  • Er is één uitzondering: Internet Explorer. Die vond het leuk om in de tijd van de browseroorlogen gekleurde scrollbars op de markt te brengen: dan konden andere browsers niet. Het is IE-specifiek en ook geen valid html volgens de html-specificaties (= browsers hoeven het ook niet te kunnen, want het hoort niet).
  • Hoe de scrollbars van IE ingekleurd kunnen worden, staat bv. hier.
Andere browsers reageren daar dus niet op: met gewone html/css kan het niet.

Het kan wel anders: door de scrollbar (met alle scrollbar-functionaliteit!) compleet na te bouwen met javascript of flash.
In het voorbijgaan kunnen dan ook de kleuren en andere stijlen aangepast worden. ;)
Trouwens, ik zou voor de exhibitions-pagina nooit gebruik maken van een binnenwerkse scrollbar (bij lage resoluties krijgt men dan twee rechter scrollbarren!); ik zou gewoon de normale scrollbar gebruiken, zodat je ook meer van de inhoud tegelijk kunt zien.

Met vriendelijke groet,
CSShunter

Laatst bewerkt:
Hoi CSShunter,

Dank je wel voor jouw uitleg..

Het is dus niet zo, dat ik een fel of kermisachtig gekleurde scrollbar wil ;-), maar ik wil eigenlijk de kleur (transparant/grijs) van een niet actieve scrollbar als default hebben, dus ipv blauw, het transparante/grijze kleur als default.
Maar ik begrijp nu dus, dat het niet net zoals een font vast in te stellen is voor een webpagina..

Ik begrijp ook jouw comment over een binnenwerkse scrollbar icm lage resolutie, want dat ziet er inderdaad niet uit, maar mijn doelgroep heeft over het algemeen geen lage resolutie, dus zou dat geen probleem moeten zijn..

Groetjes,
iSylvio

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan