Scrollbar een kleur geven

Status
Niet open voor verdere reacties.

Martha Posthumus

Gebruiker
Lid geworden
30 sep 2000
Berichten
475
Wie weet hoe ik scrollbars een kleur kan geven.
Ik heb al een html-tekst gevonden, maar kan niet uitvinden waar ik die tekst moet plaatsen. Tussen <head> en </head> begrijp ik nog, maar bij welke site?
In het frameset of bij de aparte site. Dus ik bedoel ik heb het menu op een aparte site staanen aparte frame, moet ik daar dan ook die tekst plaatsen? Of kan Dreamweaver dit ook doen?

BVHD Martha
 
Hoi Martha,

Maak een style-sheet, sla hem op in je hoofdmap en zet in de Head van elke pagina waarop je die gekleurde balken wilt hebben een verwijzing naar die style-sheet.

Zo'n sheet ziet er bijvoorbeeld voor schuifbalken zo uit:

body {scrollbar-base-color: #000000; scrollbar-face-color: #000000;
scrollbar-arrow-color: #0099ff; scrollbar-track-color: #000000; scrollbar-highlight-color: #0099ff; scrollbar-darkshadow-color: #0099ff;}

Als je die style-sheet dan bijvoorbeeld opslaat als "scrollbar.css" wordt de verwijzing op elke pagina:

<link rel="stylesheet" type="text/css" href="scrollbar.css">

Guus.
 
Bedankt voor de reacties, op die site staat niet hoe je scrollbars kan kleuren.

Die tip van jou lijkt me best duidelijk, alleen weet ik niet hoe ik een stylesheet moet maken.
Kun je dat nog even doorgeven, bvhd

Groetjes Martha
 
Geplaatst door Martha Posthumus
Nou daar ben ik wel even een paar dagen zoet mee.

Valt wel mee hoor. Lijkt moeilijker dan het is.

Geplaatst door Martha Posthumus
Kan het ook m.b.v. Dreamweaver?

Ja hoor. Met Dreamweaver kun je in twee modi werken, te vinden in het menu View: Design en Code. Kies je voor Code, dan kun je rechtstreeks in de broncode werken (bijv. om scripts in te voegen).
 
Ja ik had het al uitgevonden, weer wat geleerd, bedankt hoor.
Alleen werkt het niet bij mijn homepage, niet als ik het script tussen <head> en </head> plaats en ook niet als link. Wat doe ik dan verkeerd?
Ik plaats de volgende script:
<style>
body{
scrollbar-base-color: #BADCDC;
scrollbar-arrow-color: #408080;
scrollbar-shadow-color: #E8E8E8;
scrollbar-face-color: #E8E8E8;
scrollbar-highlight-color: #FFFFFF;
}

</style>
 
Je code is niet helemaal compleet.
Kijk even naar dit voorbeeld:

<style type="text/css">
<!--
body {background-color:#000000;scrollbar-base-color: #000000; scrollbar-face-color: #000000;
scrollbar-arrow-color: #0099ff; scrollbar-track-color: #000000; scrollbar-highlight-color: #0099ff; scrollbar-darkshadow-color: #0099ff;}
-->
</style>

Ik begrijp dat je dit op elke pagina gaat zetten. Dat is ook een manier. Met alleen één stylesheet waar je op elke pagina naar verwijst moet er echter minder code geladen worden, waardoor de pagina sneller binnen is bij de bezoeker, maar of dat in jouw geval nuttig is, moet je zelf beoordelen.

Guus.
 
Oke Guus, ik begrijp het, dat scheelt wel tijd in ieder geval, zal er nog even goed op studeren.
Ondertussen hebben de scrollbars wel een kleurtjes gekregen, dus is mijn vraag opgelost.
Jullie worden wel bedankt voor de hulp, heb er veel aan gehad.

Groetjes Martha
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan