• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Scrollbar zichtbaar UserForm wanneer textbox 'beschermd is voor schrijven'

Status
Niet open voor verdere reacties.

carloschouw

Gebruiker
Lid geworden
15 jun 2015
Goedenavond!

Ik werk met een UserForm waarvan de TextBox beschermt is tegen schrijven. In het voorbeeld:

Open het UserForm
De TextBox is beschermt tegen schrijven
Klik op Unlock tekstbox en je kunt schrijven. Bij 'volle' tekstbox verschijnt een scrollbar. So far so good

Nu heb ik wat tekst in A2 gezet. Wanneer je op Data ophalen klikt haalt hij de waarde uit A2 alleen ZONDER zichtbare scrollbar. Je kunt dus niet alle ingevulde tekst lezen. Je moet om alle tekst te kunnen lezen de knop Unlock tekstbox weer aanklikken maar dat is nu juist niet de bedoeling.

Dit is een voorbeeld, het werkelijke bestand zit qua rechten e.d. anders in elkaar. Nu ben ik op zoek naar een mogelijkheid dat de scrollbar ook zichtbaar is - wordt wanneer je de gegevens uit A2 ophaald, dus volledig leesbaar maar niet schrijfbaar.

Ik kan nergens vinden hoe ik dat voor elkaar zou kunnen krijgen of is er een dergelijke mogelijkheid er niet?

Bijlagen

Ja zoiets inderdaad! :)

Gegevens ophalen wordt de gegevens zichtbaar MET scrollbar. Alleen nu kan men na het ophalen van deze gegevens het tekstveld bewerken - wijzigen, dat is niet de bedoeling. De Scrollbar moet wel zichtbaar (functioneel) zijn maar de tekst mag niet bewerkt worden

Dan laat je die Unlock knop weg en zet je van die box de EnterKeyBehaviour op False.

Tja, die Unlock knop heb ik n.l. nodig. Die gebruik ik om schrijfrechten van verschillende personen te beheersen..

Dan doet 'ie toch wat 'ie moet doen?
Die geeft de box vrij om te kunnen wijzigen.

Nou, nee. In dit voorbeeld wel maar in het werkelijke werkbestand is de Unlock beschermt met een wachtwoord.

1. Persoon 1 Unlockt met wachtwoord het textveld en schrijft tekst (tekst wordt normaliter met een andere button weggeschreven. Nu b.v. in A2)
2. Persoon 2 heft het wachtwoord niet en kan ook niet Unlocken, enkel de tekst lezen van Persoon 1. Alleen nu kan hij enkel de eerste regels lezen, niet de hele inhoud want de scrollbar is er niet meer

In het werkelijke bestand kan Persoon 2 alleen de tekst inzien via de Userform (Excel gegevens is niet zichtbaar) Vandaar de vraag of er een mogelijkheid is dat de scrollbar ook in een Enable.False modus zichtbaar gemaakt kan worden

Dat laatste gaat dus niet, vandaar mijn optie en die kan er naar mijn mening prima voor gebruikt worden als je TextBox1.EnterKeyBehavior ook gebruikt.
In de Initialize zet je die op false en achter de unlock knop op true.
Uiteraard als het juiste wachtwoord is ingegeven.

OK, was ik bang voor de het laatste niet mogelijk was. Ga met jouw optie aan de slag!

Dank voor je ondersteuning en hulp!

Voor je voorbeeld documentje:
Code:
Dim wijzigen As Boolean

Private Sub CommandButton1_Click()
    wijzigen = True
    TextBox1.EnterKeyBehavior = True
End Sub

Private Sub CommandButton2_Click()
    TextBox1.Value = [A2]
End Sub

Private Sub TextBox1_KeyPress(ByVal KeyAscii As MSForms.ReturnInteger)
    If Not wijzigen Then KeyAscii = 0
End Sub

Private Sub UserForm_Initialize()
     wijzigen = False
     TextBox1.EnterKeyBehavior = False
End Sub

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan