scrollwieltje uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Henk48

Gebruiker
Lid geworden
31 okt 2001
Bestaat er een scriptje dat er voor zorgt dat op een site het scrollwieltje van de muis niet kan worden gebruikt?

Geen idee, maar kan dat niet via de mouseware?

Wat ik wil is dat er op mijn site niet gescrolled wordt. Verder mag je overal scrollen wat mij betreft. Maar niet wanneer mijn site op je scherm staat.

scrolling="no"?

Ofzoiets? Werkt bij frames..

Daarmee voorkom je dat je pagina gaat scrollen, maar ik wil de scrollfuntie van het muiswieltje uitzetten. Moet toch kunnen met javascript. Ik zoek me wezenloos maar kan het nergens vinden.

Het scrollwieltje uitschakelen kan niet. *

Je geeft een oplossing voor een probleem en vraagt om een antwoord om die niet werkende oplossing werkend te krijgen. Maar wat is het probleem?!

Als je zorgt dat de hele pagina in 1 venster past is er niks te scrollen.

Heb je iets wat buiten beeld staat waarvan je niet wil dat het zichtbaar wordt? Dat is op andere manieren op te lossen, bijv met style="display: none;" in een tag.

Met <body onscroll="..."> kun je een javascript starten als er gescrolled wordt, om weer terug te scrollen bijvoorbeeld. :)

Vr.Gr. Egel.

* edit: :o
in IE4 lukt het niet, in IE6 werkt het scrollwieltje niet meer na scrolling="no" (frame/iframe) of scroll="no" (body).
De pagina blijft wel 'versleepbaar' door een muisknop in te drukken en over de rand van het venster te gaan en scrollen met javascript blijft werken.

Laatst bewerkt:
Misschien moet ik nog wat duidelijker zeggen wat ik bedoel. Het volgende is het geval: In een pagina wordt in een iframe een andere html pagina getoond. Hierop staan een aantal foto's. Dmv een drukknop schuift de fotopagina een aantal pixels op, zodat de volgende foto getoond wordt in het iframe. Echter, je kunt ook met het scrollwieltje de foto's door het iframe laten bewegen. Hierdoor wordt de juiste werking verstoord. En dat wil ik voorkomen, door de functie van het scrollwieltje bij weergeven van de pagina uit te schakelen. Ik dacht dat dat wel zou kunnen, zoals je ook bijv. de rechtermuisknop kunt uitschakelen.

Met document.body.scrollTop kun je de hoeveelheid pixels uitlezen en bepalen die het document van bovenaf is gescrolled (.scrollLeft voor links).

Code:
<script>
var afrond = 320;
function check () {
 var scrolled = document.body.scrollTop;
 scrolled = Math.round(scrolled/afrond) * afrond;
 document.body.scrollTop = scrolled;
 };
function ie() {
 if (document.all) {
  document.body.scroll = 'no';
  };
 };
</script>
<body onload="ie()" onscroll="check()">
Dat plaats je in de fotopagina. Het zorgt ervoor dat na scrollen er weer teruggescrolled wordt naar een veelvoud van de waarde van afrond.

Ik heb het net getest en het werkt mooi, alleen als het muiswieltje op veel regels per keer staat ingesteld of als je hard draait gaat de pagina niet terug naar dezelfde plek. Maar het zal altijd naar een meervoud van afrond gaan, dus als je het precies vormgeeft komt het weer netjes op een foto.

De onload="ie()" is ervoor om de scrollbalken pas weg te halen als de browser IE is. Ik weet niet of dat strikt noodzakelijk is met .scrollTop, mensen met een andere browser kunnen ook nog altijd hun muiswieltje gebruiken ;).

Vr.Gr. Egel.

Ik snap niet helemaal wat dit script doet.
Ik heb twee html pagina's: pagina 1 met een iframe met knoppen en pagina 2 met de foto's. Door een klik op de knop van pagina 1 schuift pagina 2 een aantal pixels omhoog en zie je steeds een andere foto in het iframe.
In welke pagina zou ik nu dit script moeten zetten?
Wanneer ik de scrollfunctie van het wieltje kan uitzetten ben ik al tevreden. Ik heb nog niks online staan, maar wil ongeveer het effect zoals te zien is op http://www.hermanengbers.nl/lweken/fotos/lweken.html
Hier zie je ook dat scrollen de werking van de knoppen verstoort.

Geplaatst door XP_PC
scrolling="no"?

Ofzoiets? Werkt bij frames..
~/~

Zo werkt 't! Dit schakelt het scrollwieltje uit in IE6. :o:)

In het voorbeeld dat je geeft:
http://www.hermanengbers.nl/lweken/fotos/lweken.html
werkt het precies zo.

<body scroll="no"> doet hetzelfde.

Beiden zorgen ervoor dat de scrollbalken verdwijnen, en dat (in IE6) het wieltje niet meer werkt. Scrollen met javascript (of met een link binnen de pagina) blijft werken!

~/~

Het script dat ik plaatste gebruik je in de fotopagina (stond erbij). Het zorgt ervoor dat je niet meer kunt scrollen én dat de pagina altijd op 1 foto uitkomt (dat laatste doet het voorbeeld niet).

Het eenvoudigst: <iframe scrolling="no"> in je pagina 1, of <body scroll="no"> in pagina 2.

Vr.Gr. Egel.

Als ik eerst met F.F. naar die page ga, kan ik blijven scrollen.
Ga ik dan met I.E. naar die page, dan is de scroll functie uitgeschakeld.
Ga ik dan terug naar F.F. en open het nog steeds geopende window: geen scroll !
Open ik de page opnieuw, of vernieuwen: wel scroll.

Nu jij weer..... :confused:

Geplaatst door Paul-RT
Als ik eerst met F.F. naar die page ga, kan ik blijven scrollen.
Ga ik dan met I.E. naar die page, dan is de scroll functie uitgeschakeld.
Ga ik dan terug naar F.F. en open het nog steeds geopende window: geen scroll !
Open ik de page opnieuw, of vernieuwen: wel scroll.

Nu jij weer..... :confused:
Heb ik niet, Fx blijft scrollen bij mij. Tenzij, als ik de vensters naast elkaar zet, het Fx venster niet het actieve venster is. Misschien ligt het daaraan?

Vr.Gr. Egel.

Waarmee we weer terug zijn bij mijn oorspronkelijke vraag: hoe stoppen we het scrollen in Firefox.

Geplaatst door Henk48
Ik heb twee html pagina's: pagina 1 met een iframe met knoppen en pagina 2 met de foto's. Door een klik op de knop van pagina 1 schuift pagina 2 een aantal pixels omhoog en zie je steeds een andere foto in het iframe.
Heb je een zipfile (alleen de html) van deze twee pagina's, of staat het ergens online?

Dan is te zien hoe het nu werkt en hoe eventuele scroll gecorigeerd kan worden.

Gaat ongeveer zo:
Pagina 1 in de iframe tag scrolling="no" toevoegen
Pagina 2:
<script>
var afrond = 320;
function check () {
var scrolled = document.body.scrollTop;
scrolled = Math.round(scrolled/afrond) * afrond;
document.body.scrollTop = scrolled;
};
</script>
<body onscroll="check()">

Vr.Gr. Egel.

Waarom zou je in *********** zoiets willen doen ? Het scrollwieltje is juist uitgevonden om mee te scrollen, WAAROM ?!

Laatst bewerkt door een moderator:
Simpel: als je in F. F. scrollt, en de foto blijft halverwege, en vervolgens klik je op volgende, dan komen de volgende foto's dus ook halverwege.
Geen gezicht.

Geplaatst door Paul-RT
Simpel: als je in F. F. scrollt, en de foto blijft halverwege, en vervolgens klik je op volgende, dan komen de volgende foto's dus ook halverwege.
Geen gezicht.
Dan zou hij daar met zijn website rekening mee moeten houden, niet de gebruiker vervelende beperkingen opleggen.

Waarom heb je m'n vorige post bewerkt btw ? 't Was geen vloekwoord ofzo ...

Geplaatst door JPeetje
Waarom heb je m'n vorige post bewerkt btw ?
Mogelijk was dat automatisch, ik had het kortgeleden met 'waarheid' in het engels: ****h.

De sterretjes zie je dan ook al bij 'eerst bekijken' staan, het systeem filtert kennelijk een aantal woorden / lettercombinaties eruit.

~/~

Of je nu wilt of niet, met scrolling="no" om de scrollbalk bij een iframe weg te halen ben je ook je wieltje 'kwijt' in IE6. Met een script is eventueel weer te voorkomen dat je halve foto's krijgt.

Vr.Gr. Egel.

Geplaatst door Egel
Mogelijk was dat automatisch, ik had het kortgeleden met 'waarheid' in het engels: ****h.
Ik lees m'n posts altijd ff na op spelfouten na 't posten, het stond er eerst goed. Ennuh:
Laatst aangepast door Paul-RT op 24-09-2005 om 16:59
Dusja ...

Je woordkeuze kan voor veel mensen aanstootgevend zijn.
Daarom even verwijderd.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan