SCSI kaart type 2940AU

• Onderwerp starter Onderwerp starter dody
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

dody

Gebruiker
Lid geworden
8 mrt 2004
ik heb een SCSI kaart type AHA 2940AU met driver via Eprom.
als ik in apparaatbeer kijk dan staat daar de fout melding van code 10, en ik weet niet wat het inhoud, het heeft altijd normaal onder windowxp gedraaid,
aan deze kaart hangt een CDrom rw.
bios staat alles goed en weet niet hoe ik bij de IRQ kan kijken of er een confict is ontstaan.
wat houd die fout code 10 in,
Kaart heb ik ook al verwisseld met een andere sleuf.
Merk is een adaptec scsi kaart.

Laatst bewerkt:
Kun je de volledige foutmelding geven?

Merk SCSI is van adtec.

geen adAPtec ?

en is je OS Windows 2000?

zo ja, kun je eens kijken voor deze driver: HIER

Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis, is dit een kaart die je volledig manueel moet configureren met jumpers op de kaart zelf voor juiste IRQ en I/0 Range. (Ik ga er hierbij ook vanuit dat het ADAPTEC-kaart is)

IRQ en I/0 Range bepaal je in de device-manager.

Het is inderdaad een Adaptec scsikaart. Bij het opstarten krijg ik de volgende foutmelding:

Adaptec configuration error.

Kijk ik in apparaatbeheer krijg ik foutmelding code 10.

probleem is opgelost, een andere flatcabel er tussen gezet en het probleem was opgelost

Hoi allemaal,

Ik heb te vroeg gejuicht, heb het nog wel de ene keer ziet hij hem wel de andere keer niet. Nu probeer ik voor XP een driver te downloaden van de drivers guide, maar zit met het volgende probleem.Heb de site gevonden waar hij op staat voor Xp maar weet niet hoe ik verder moet. Zet hem op download, krijg ik de volgende regel te zien:
Please enter 3 letters you see in the image to the box dan below of above. Heb dus al verschillende letters gebruikt maar blijft hij blijft aangeven dat dit niet de goede zijn Heeft iemand een idee welke ik in moet geven? Op de site staa Before download:
AHA-2940 AU
Adaptec scsi adapters
msimn.exe.
Dit is dus wat hij aangeeft. Verder weet ik niet wat ik dus moet doen Enig idee?

Dank voor je reactie, maar ik kan hier niets vinden voor XP. Heb windows 2000 geprobeerd maar dat pakt hij niet. Het gekke van het geval is, dat als de machine warmer wordt hij hem dan wel ziet. Er zit wel een boot op de adaptec daar heb ik schijnbaar dus problemen. mee. Of een slecht contact. Heb dit al verscheidene malen aangedrukt. Als hij het dus eenmaal doet al zet ik hem dan aan en uit geeft dan verder geen problemen. Doe ik het morgen weer als hij uit heeft gestaan doet de zelfde fout zich weer voor. Gek he?

XP (2000, ME, 98 enz) moeten dat kaartje zonder meer herkennen, hier wel in ieder geval. Heb je het BIOS van de kaart in - uitgeschakeld? Heb je al een ander PCI-slot geprobeerd?

Ik heb inderdaad hem wel op een ander PCI slot aangesloten De drivers zitten op de kaart zelf eprom.
Wat bedoel je in de bios in-uitgeschakeld staan? Sorry dat ik wat later reageer, maar het hele systeen had wat kuren. Zag nu ook bepaalde schijven niet. Dus ben constant aan het rotzooien geweest. Waar het aan ligt ik heb absoluut geen enig idee. Ben nog steeds huiverig als ik hem opnieuw op moet starten. Nu doet het weer (even?) Slechte kontakten en er zat een tik in windows XP liep niet door. Defragmentatie liep hij vast zwart beeld en noem maar verder op wat er allemaal mis was hoop ik dat hij het nu weer normaal is gaan doen.

Je roept al een paar keer dat de drivers in een Eprom zitten, maar hoe haalt een windows die daar dan uit? Je kunt de drivers gewoon downloaden vanaf deze pagina van Adaptec. Daar staat echter dat de drivers voor XP al in XP bekend zijn. In de Eprom staat het BIOS van de kaart.

In het BIOS van de kaart (daar kun je inkomen via CTRL+A op het moment dat deze melding verschijnt) kun je een en ander instellen.

Veel voorkomende problemen bij SCSI zijn de termination (het ontbreken van de terminator) en het meerdere malen gebruiken van een SCSI-ID.

Bij Dell-servers kan ook de backplane kapot zijn, deze heeft een eigen SCSI-ID. De backplane is de kaart waar de harde schijven (removable) in gedrukt worden.

De kaart heeft trouwens geen jumpers, alleen de oudere kaartjes hebben dat.

Ja, dat klopt wat ik bedoel is dat als ik in de bios kijk, zie staan dat hij eerst A dan C en daarna SCSI opstart. Wat ze tegen mij zeiden was dat die dan de eprom meldt dat die geladen moet worden. Ik dacht dus een driver (appart) vast in het systeem te zetten dat als hij het niet doet hij dan naar deze kan gaan, zodat ik dan niet verder meer hoef te zoeken. Het vreemde blijft dus bij een koude start hij hem dus niet aan geeft. Draait de machine al even en zet hem dan op uitschakelen helemaal en start hem dan weer op hij hem wel ziet en alles wel goed in het systeem staat. Nu dus ook weer. Hij doet het nu normaal. In ieder geval bedankt of heb je nog een suggestie voor bij die koude start.

Standaard zal een computer met zowel IDE als SCSI-schijven eerst booten vanaf een IDE schijf. Als Windows enz. op de SCSI-schijf (schijven) staat, dan zou ik de bootvolgorde aanpassen en SCSI als eerste zetten.

Zorg ervoor dat de kaart er goed in zit, een kaart die er scheef inzit kan best herkend worden maar toch slecht werken.

De kaart is er nu al een paar keren in en uitgehaald dus dat zal nu wel goed zitten. Maar om de SCSI als eerste te laten lopen zal ik morgen bij het opstarten eerst veranderen dan heb ik weer een koude start, want dan heeft de machine weer een tijd uit gestaan. Bedankt.

Ik heb op een vlooienmarkt op de gok een scsikaartje gekocht zonder eprom erop, deze met de drivers die jij me op heb gegeven geinstalleerd en het werkt. Wist dus niet of hij goed was op zo'n allerhande vlooienmarkt. Nogmaals hij doet het mede dankzij jou. Tof

Leuk, zo'n vlooienmarkt :D

Ja, dat is het zeker ook een scsi flatkabel plus het pci kaartje voor de prijs samen van 5 euro. Vond het best een gok hoor. Dit dus samen met de driver die jij aangegeven hebt gedownload en geinstalleerd en hij doet het. Ook nu dus na een dag uitstaan pakte hij meteen bedankt voor de goede oplossing die je gegeven hebt.

Wat in het hele verhaal niet aan de orde is gekomen : "wat hangt er aan die SCSI ?" Harde schijf ? Scanner ?

Als daar een HD aan hangt waar het OS (Windows, I guess) op staat, dan moet ie inderdaad booten vanaf de SCSI (zoals Tiborv aangaf).

Als daar maar een scanner of andere randapparatuur aanhangt, en je OS op een IDE-schijf staat. Dan is de BIOS configuratie van de PC "A vervolgens C" best OK.

Let wel : De Adaptec-kaart heeft een eigen BIOS. Niet te verwarren met de BIOS van de PC. Beetje verwarrend misschien. Vandaar dat je ander kaartje je wat minder kopzorgen oplevert, wellicht.

Geplaatst door dody
het heeft altijd normaal onder windowxp gedraaid,
aan deze kaart hangt een CDrom rw.

Eerste bericht, er hangt een CD-rom aan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan