SD kaartje nat geworden

Status
Niet open voor verdere reacties.

rudike6

Gebruiker
Lid geworden
29 mei 2020
Berichten
345
Goedenavond.

Laatst is een microSD kaartje van mij best nat geworden. Warm water, en niet kleine hoeveelheid.

Er staan best belangrijke bestanden op.
Denk aan foto's, video's, documenten, noem maar op.


Hij wordt niet gedetecteerd door mijn android apparaten. Tablet niet en telefoon niet. De gouden stripjes zijn nog helemaal gaaf, geen vlekje op. Ik heb het ding ook gewoon laten drogen.

Kan het zijn dat Windows het ding wél op een of andere manier kan detecteren, of moet ik een (dure) reparatie laten uitvoeren?
 
Gewoon even laten drogen, en afwachten.
Geef het gewoon een paar dagen.
 
Het water er uit zwaaien en vervolgens lang in droogmiddel. Een geschikt droogmiddel is een zakje rijst.

Als bestanden eerder op een harde schijf gestaan hebben, dan zijn deze misschien terug te halen met een recover programma. Recuva bijvoorbeeld.
 
Laatst bewerkt:
Hij is een paar dagen gedroogd.

Recuva is een goeie, laatst heb ik het een en ander gekopieerd, dacht ik.
 
In schijfbeheer wordt de SD kaart ook niet weergegeven. Stop ik een ander microSD kaartje erin, dan wel, zonder problemen. Recuva heeft helaas ook niets gevonden.
 
Laatst bewerkt:
Binnenkant kunnen gaan bekijken.

Overigens geldt bij alle stroom voerende dunne contacten of linten dat er elektrolyse plaats kan vinden en daarom eerst drogen en reinigen voordat het weer onder spanning komt. Dun metaal zoals koper en goud bijt anders meteen weg.
 
Laatst bewerkt:
En hoe ga ik de binnenkant van een MicroSD bekijken? Ik kan hem moeilijk openknippen.
 
Op internet staat geschreven reinigen met gedistilleerd water? Of dat klopt weet ik niet. Maar goed, ik vind het vreemd dat je schrijft:

"Er staan best belangrijke bestanden op.
Denk aan foto's, video's, documenten, noem maar op."

Waarom weet je dat nu wel en eerder niet te bedenken. Op Helpmij.nl heeft al wel honderdduizend keer gestaan, maak reservekopieën, back-ups e.d. Er zijn tig freeware programma's waar je dat mee kunt uitvoeren.

Laat dit bericht een waarschuwing zijn voor duizenden anderen!
 
Je schuurt de zijkanten door op schuurpapier heen en weer te bewegen en dan met een heet gemaakte punt van een hobby-mes (altijd van je af!) insnijden. Vastplakken kan daarna met plakband. Op YouTube zijn deze reparatievideo's te zien, bijvoorbeeld hoe je na openmaken het grendeltje repareert.
 
Bedankt! Ga ik dat maar proberen. Dat zal dan wel de laatste mogelijkheid zijn om het ding te laten werken.
 
Volgens TS hebben we het hier over een MicroSD, daar zit geen schuifje/grendeltje op ...

Een videootje .. datarecovery van een dode MicroSD
https://www.youtube.com/watch?v=jjB6wliyE_Y datarecovery van een dode MicroSD

Als de data écht zo belangrijk is, wegbrengen .. of je moet echt héél goed zijn in het wegschuren van alleen het plastic laagje wat er overheen zit ter bescherming van de ultradunne kopersporen !
Je ziet op de video zelf wel of dit werkje voor jou geschikt is ..
 
Ik denk dat het drogen langer kan duren. Wel staan in deze topics tips om dat te bevorderen en evt. te verkorten.

Maar als iets afgesloten is en vooral door plastic dan...

Neem maar eens een plastic komo vuilniszak en doe er iets water in. Vouw deze een paar keer en leg deze plat weg. Na zelfs een warme week kan er nog water inzitten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan