Sd-ram

Status
Niet open voor verdere reacties.

DynamicObserver

Gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2003
Hi

Er is toch verschil tussen SD-RAM ? Nou ik wou graag weten, wat voor SD-RAM ik precies nodig heb voor mijn moederbord. Het is een Asus P2L97 bord, met drie DIMM slots. Ik zie ook niet wat voor RAM het is nu is. Staat er namelijk niet op :(.

Dus kan 1 van jullie me helpen ?

SDRAM heb je in twee varianten: SDR-SDRAM en DDR-SDRAM. Maar op jouw P II-bordje zal ongetwijfeld enkel SDR-SDRAM passen. Je hebt dus PC100/133 SDR-SDRAM nodig.

Jouw mobo bevat de 440LX chipset, dat houdt in dat er PC66 SDR-SDRAM in moet, maar PC100 en PC133 mag ook. De maximale modulegrootte is 128 MB op een Dual-Sided module (chipjes aan beide kanten van het printplaatje). De maximale module voor Single-Sided is 64 MB.

Dan heb je ook nog SD-RAM in 2 uitvoeringen:

1) Enkelzijdig SD-RAM

2) Dubbelzijdig SD-RAM

Je zou eigenlijk moeten kijken voor het dubbelzijdig SD-RAM, aangezien deze vrijwel zeker volledig ondersteund worden.

Met enkelzijdig SD-RAM heb je kans dat deze maar op de halve grootte werken van het totaal aan grootte.

Dus stel dat jij 256mb enkelzijdig SD-RAM haalt, dan is er een kans dat hiervan maar slechts 128mb wordt gebruikt.

Dus om het goed te hebben is dus zoeits nodig als ik 256MB RAM wil hebben ->

2X Dubbelzijdig PC100 128MB SDR-SDRAM Per slot?

Geplaatst door DynamicObserver
Dus om het goed te hebben is dus zoeits nodig als ik 256MB RAM wil hebben ->

2X Dubbelzijdig PC100 128MB SDR-SDRAM Per slot?

Nee, 2x 128mb in één slot kan niet, wel 2x 128mb verdeeld over 2 slots.

Je kan wel 1x 256mb in één slot plaatsen.

Geplaatst door Muurhond

Nee, dit kan dus niet. Zoals ik al zei is de maximale module grootte 128 MB en dan nog wel DS.

EDIT
Trouwens, het is niet zo dat je beter naar DS kan kijken, het is alleen zo dat het de 440LX net wat meer aankan als de module in DS is uitgevoerd (ook logisch). SS modules kan je net zo goed gebruiken, alleen zit je dan al met het maximum van 64 MB.

Geplaatst door Muurhond

Ja, dat bedoel ik ook over 2 slots. Maar welke zou dan goedkoper zijn -> 1x 256 (WERKT DAT?) of 2X 128 (2 slots ?)

Ja, dat bedoel ik ook over 2 slots. Maar welke zou dan goedkoper zijn -> 1x 256 (WERKT DAT?) of 2X 128 (2 slots ?)
1x 256 werkt dus niet (zei ik in mijn eerste reply al). Dus je moet wel 2x 128 kopen.

ik snap het nu.. dus nu moet ik 2x 128 mb dubbelzijdig kopen en dat in 2 slots doen. bedankt voor alles

ik snap het nu.. dus nu moet ik 2x 128 mb dubbelzijdig kopen en dat in 2 slots doen. bedankt voor alles

Dubbelzijdig is, naar mijn ervaring, moeilijk te verkrijgen. Als je ze al weet te vinden, dan zijn ze duurder dan de enkelzijdig-variant, terwijl deze wel nieuwer is. Dit komt omdat men toch liever nog het dubbelzijdig-variant wil hebben, omdat deze volledig ondersteund wordt.

Dit heb ik onlangs zelf ook meegemaakt.

Geplaatst door Muurhond

Dubbelzijdig is, naar mijn ervaring, moeilijk te verkrijgen. Als je ze al weet te vinden, dan zijn ze duurder dan de enkelzijdig-variant, terwijl deze wel nieuwer is. Dit komt omdat men toch liever nog het dubbelzijdig-variant wil hebben, omdat deze volledig ondersteund wordt.

Dit heb ik onlangs zelf ook meegemaakt.
Dat van 'DS volledig ondersteund' is stierepoep, het hangt 100% van de chipset af wat je nodig hebt. Als je chipset (edit: 16 tot) 128 Mbit per bank ondersteunt, dan heb je inderdaad DS modules nodig om zoveel mogelijk in je config te krijgen. Dat wil niet zeggen dat SS minder goed ondersteund wordt.

Geplaatst door Lekkere Kwal
Dat van 'DS volledig ondersteund' is stierepoep, het hangt 100% van de chipset af wat je nodig hebt. Als je chipset 128 Mbit per bank ondersteunt, dan heb je inderdaad DS modules nodig om zoveel mogelijk in je config te krijgen. Dat wil niet zeggen dat SS minder goed ondersteund wordt.

Enkelzijdige modules gaan gewoon niet samen met de oude moederborden. Dit vanwege de techniek. Dubbelzijdig daartegen worden altijd ondersteund, ongeacht het gebruikte moederbord met willekeurige chip nu nieuw of oud is.

Dubbelzijdig geheugen is gewoon een veilige, logische keuze. Met enkelzijdig geheugen moet je maar net weten of het te gebruiken moederbord deze volledig gaat ondersteunen. Als je dit niet weet, ga je gewoon niet moeilijk doen en neem je het dubbelzijdig geheugen. Logisch toch?

Geplaatst door Muurhond

Enkelzijdige modules gaan gewoon niet samen met de oude moederborden. Dit vanwege de techniek. Dubbelzijdig daartegen worden altijd ondersteund, ongeacht het gebruikte moederbord met willekeurige chip nu nieuw of oud is.

Dubbelzijdig geheugen is gewoon een veilige, logische keuze. Met enkelzijdig geheugen moet je maar net weten of het te gebruiken moederbord deze volledig gaat ondersteunen. Als je dit niet weet, ga je gewoon niet moeilijk doen en neem je het dubbelzijdig geheugen. Logisch toch?
Nou nee, want DS modules zijn gewoon 2 SS modules op in 1 slot. Daarbij komt dat je altijd nog aan een maximum zit, dus je kan niet zeggen dat een DS module van 512 MB ook in de oudste moederborden werkt.

Bij moederborden met de i810 chipset kan je helemaal geen DS modules installeren! En bij modere moederborden met intel chipsets (bijvoorbeeld 845E), kan je maximaal 2 DS modules of 1 DS en 2 SS modules installeren.

Je kan dus totaal niet zeggen dat DS altijd ondersteund wordt!

Geplaatst door Lekkere Kwal
Nou nee, want DS modules zijn gewoon 2 SS modules op in 1 slot. Daarbij komt dat je altijd nog aan een maximum zit, dus je kan niet zeggen dat een DS module van 512 MB ook in de oudste moederborden werkt.

Bij moederborden met de i810 chipset kan je helemaal geen DS modules installeren! En bij modere moederborden met intel chipsets (bijvoorbeeld 845E), kan je maximaal 2 DS modules of 1 DS en 2 SS modules installeren.

Je kan dus totaal niet zeggen dat DS altijd ondersteund wordt!

Nee, die grootte aan mb's hangt ook af van wat het moederbord als maximum aankan, en dan maakt et niet uit of dat nou SS is of DS.

Stel, je weet dat het moederbord maximaal 512mb aan geheugen (SD-RAM) aankan.(Je weet dat SS hier niet voleedig opwerkt) Als je dit zou gaan uitrusten met SS-geheugen, dan heb je meer reepjes nodig dan wanneer dit DS zou zijn. Ook betaal je in dit geval dan teveel, omdat het gebruikte SS maar op de helft van het maximaal aantal mb's werkt.

Dit is gewoon zonde en dat risico wil je toch niet lopen?

Ik zou gewoon voor het DS-geheugen gaan, omdat in zijn geval wel volledig gaat werken. Of hij moet zeker zijn dat het SS-geheugen ook volledig werkt op dit type moederbord.

Ik heb hier zelf nog een pc staan met een 440BX-mobo en deze pakt de SS maar voor de helft, dus van de 256mb wordt er maar 128mb gebruikt. Ik had ook graag DS hiervoor geplaatst, maar in mijn omgeving is hier moeilijk aan te komen en als et er is, is et duurder dan het SS-type.

*geniet van de leuke discussie*
devil.gif

Mijn mening is dat je je niet zo moet fixeren op het single- of doublesided-gedoe, maar wel op het aantal chips. Zolang er 8 of 16 chips op zitten, is het goed. (en dat kan dus ook single-sided zijn). Maar als er 4 chips op zitten zal slechts de helft herkend worden.

Geplaatst door Muurhond

Nee, die grootte aan mb's hangt ook af van wat het moederbord als maximum aankan, en dan maakt et niet uit of dat nou SS is of DS.

Stel, je weet dat het moederbord maximaal 512mb aan geheugen (SD-RAM) aankan.(Je weet dat SS hier niet voleedig opwerkt) Als je dit zou gaan uitrusten met SS-geheugen, dan heb je meer reepjes nodig dan wanneer dit DS zou zijn. Ook betaal je in dit geval dan teveel, omdat het gebruikte SS maar op de helft van het maximaal aantal mb's werkt.

Dit is gewoon zonde en dat risico wil je toch niet lopen?

Ik zou gewoon voor het DS-geheugen gaan, omdat in zijn geval wel volledig gaat werken. Of hij moet zeker zijn dat het SS-geheugen ook volledig werkt op dit type moederbord.

Ik heb hier zelf nog een pc staan met een 440BX-mobo en deze pakt de SS maar voor de helft, dus van de 256mb wordt er maar 128mb gebruikt. Ik had ook graag DS hiervoor geplaatst, maar in mijn omgeving is hier moeilijk aan te komen en als et er is, is et duurder dan het SS-type.
Kijk, hier zijn we er 100% met elkaar over eens. Echter, het ligt niet aan het moederbord, maar aan de chipset wat er maximaal in het systeem kan.

Wat ik bedoelde was dat SS-geheugen net zo ondersteund wordt als DS. Niet dat elke SS module ondersteund wordt. Dus (we praten nu elkaar na), dat je ook SS modules kan gebruiken, maar dat je dan minder MB's in je pc kwijt kan. Er is een heel groot verschil tussen een 128 MB DS en een 128 MB SS module, namelijk het aantal Mbit per chip. Dus het komt niet door het SS-zijn dat je maar de helft ziet, maar doordat de chipset niet het hogere aantal Mbits per chip aan kan die op de SS module zit.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan