Seagate Raid 0 + Losse Raptor

Status
Niet open voor verdere reacties.

rdx200

Gebruiker
Lid geworden
29 mrt 2007
Momenteel ben ik bezig met een pc die hardeschijfuitbreiding nodig heeft. Daarin zitten de volgende hardeschijven:

1 x Raptor Sata met werkende Windows XP installatie erop
2 x Seagate Sata schijven die in raid 0 moeten komen

Het gebruikte moederbord bevat een Intel ICH9R raid controller.
In de Intel Raid Bios de Seagate schijven in raid 0 gezet, ging perfect.

De Bios geeft de volgende keuzes bij I/O device controller:
[IDE] - Raid controller uit
[SATA] - Raid controller aan
[AHCI] - ??

Maar nu speelt het volgende probleem wanneer ik voor de volgende instellingen kies;
[SATA] - Raid controller in Bios AAN: Systeem Boot niet
[IDE] - Raid controller in Bios UIT: Systeem Boot wél (Seagate's niet bruikbaar; wil in apparaatbeheer niet bij deze computer).
[AHCI] - Computer probeert te booten van de Raptor maar reboot na ongeveer 2 seconden Windows 'laden' scherm.

Boot priority staat uiteraard goed.

Heeft iemand misschien hetzelfde probleem ervaren, dus dat een Raid 0 setup niet gepaard gaat met een losse Boot HD?

Laatst bewerkt:
Probeer eens het volgende (even met de gewone instellingen in de BIOS):
Ga in Windows naar configuratiescherm
Dubbelklik Hardware
Voeg de SATA driver toe, en geef in het proces aan: Ja, ik heb het apparaat al aangesloten.
Je hebt nu een driver met een uitroepteken staan in Apparaatbeheer.
Herstart je computer, en stel RAID-0 in, zoals je al gedaan hebt (toen Windows herstartte na 2 seconden).
Kijk of Windows nu wél doorstart, en dat de RAID-controller driver nu wél gestart is (en je hopelijk ook je RAID-0 set kunt zien in Schijfbeheer).
Doe in Schijfbeheer datgene wat nodig is (initializeren van de Raid-0 'schijf', partities maken etc.)

Succes,

Tijs.

Hoi dnties,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik heb meteen gedaan wat je zei. Helaas kan ik de Raid driver niet installeren, omdat de Raid controller in de BIOS is uitgeschakeld. Wanneer ik de Raidcontroller aan zet, wil de pc niet meer booten en daarom kan ik de Raid controller ook niet in Windows installeren.

Ik heb nu de Raid verwijderd. Alle schijven zijn nu los van elkaar. De raid controller is uitgeschakeld. Ik kan nu de schijven niet zien in deze computer.

Dit is een foto van de Raid Bios (voorbeeldfoto):

or.jpg

Bij mij staan de Seagate's in raid 0 en de raptor apart.

Wanneer de raid controller aan zet, kan ik uit de volgende bootmogelijkheden kiezen;
[Raid] WDC (western digital)
OF
[Raid] SG (seagate)

Waarom zet de bios [Raid] voor WDC? De schijf staat in de Intel Raid Bios niet bij de raid??

Heb je misschien een idee wat ik nu kan proberen?

Nog een keer terug naar waar ik het over had: Dat SATA is uitgeschakeld in de BIOS is geen beperking om te doen waar ik het over had: Je krijgt na installatie van de driver gewoon een apparaat met uitroepteken in je Apparaatbeheer (vandaar ook dat je Windows eerst moet wijsmaken dat je het apparaat zogenaamd al hebt aangesloten! :) )
Ik heb eerder precies hetzelfde gedaan met mijn (IDE-)RAID controllercomponent in mijn moederbord (Promise), en het installeren lukte gewoon.

De plaatjes in je laatste posting heb ik niet bekeken, omdat ik eerst wil weten wat er uit mijn tip komt.

Tijs.

Wat bedoel je precies met 'voeg de sata driver toe'? Handmatig toevoegen?

In het apparaatbeheer staat

"ICH9 2 port sata controller"
"ICH9 4 port sata controller"
"(deze apparaten werken correct)"

Nog iets; ik heb intel IAA Raid edition bij het moederbord gekregen, daarmee kan ik in windows raid opstellingen creëeren, maar wanneer ik dit wil doen krijg ik een melding dat er geen interl raid controller onboard is??

Gewoon doen wat ik direct in mijn eerste posting geschreven heb: Hardware toevoegen via Apparaatbeheer.
Die hardware heb je op dat moment nog niet (want in de BIOS nog niet aangezet); het gaat er dus om dat de Raid-driver al toegevoegd is aan XP voor het moment dat je in de BIOS wél Raid aanzet.
Vandaar dat je XP moet 'voorliegen' dat het apparaat al aanwezig is én ingeschakeld.

Natuurlijk wel vooraf de Raid-driver opzoeken, zodat je het apparaat ook echt kunt 'toevoegen', maar verder gewoon doen wat ik in mijn eerste posting geschreven heb.
Zie je niet direct een knop Hardware in Configuratiescherm, dan zijn er 2 mogelijkheden:
1. Klik dan even op Klassieke weergave in de blauwe linkerkantlijn van Configuratiescherm. Het icoontje Hardware verschijnt dan.
2. Klik op Printers en andere hardware in Configuratiescherm. In het volgende scherm, in de linkerkantlijn, klik daar op taakkeuze Hardware toevoegen.

Succes,

Tijs.

Ik zoek me helemaal suf, overal wordt ik dood gegooid met drivers voor de ich9r drivers, maar het zijn allemaal suites en ook .exe bestanden. Wat voor driver heb ik dan nodig?

Misschien kunnen we hier op het forum erbij helpen, maar dan moeten we wel het merk + type van de je moederbord weten.

Tijs.

Het moederbod is een msi ms-7345 versie 1.2

Ik heb alles teruggezet en de schijven worden nu in 'deze computer' ook niet meer gedetecteerd...

Zoeken op die code van je moederbord levert de volgende 'hits' op:
G33 Platinum
P35 Neo2
P35 Neo2-FR / FIR
P35 Platinum

Enig idee welke van de 4 bij jou van toepassing zijn?

Tijs.

fijn dat je me nog steeds helpt

het is de P35 Neo2-FR / FIR

Download dit bestand, en haal eruit iata_enu.exe, en zet die in de hoofdmap van C:
Pak de inhoud ervan uit met:
Start -> Uitvoeren -> C:\iata_enu.exe -A -PC:\SATADRV
Hier hoef je precies 1x te drukken op Yes, en dan staat alles uitgepakt in C:\SATADRV

Hierna de riedel met Hardware toevoegen. Zoals gezegd zal de installatie geen nieuw apparaat vinden, en je dus je vragen of je het wel aangesloten en ingeschakeld hebt staan. Kies daar dus Ja, ik heb de hardware al aangesloten, geef in het volgende blad aan (helemaal onderaan) "Een nieuw apparaat toevoegen", kies daarna Handmatig toevoegen, net zo lang Volgende drukken totdat je het Bladeren knopje tegenkomt, klik daarop en blader naar de C:\SATADRV\Driver map.
Je kunt dan (naast SATA controllers) ook 4 RAID controllers kiezen. Ik denk dat je de Intel(R) ICH8R/ICH9R SATA RAID Controller zult moeten kiezen.
Bij mij kwamen die keuzes niet voorbij, maar dat zal zijn omdat ik geen chipset heb die overeenkomt met de jouwe.

Herstart je pc, stel de SATA RAID instellingen goed, en kijk of Windows wél doorstart.

Succes,

Tijs.

Alles werkt zoals je beschrijft, maar ik kan op de C:\SATADRV\Driver 2 bestanden kiezen. Maar wanneer ik één van de bestanden aanklik gebeurt er niets. De setup gaat dan staan op C:\SATADRV\Driver en ik kan niet op volgende klikken.

Bijlagen

• Installatie.JPG
    Installatie.JPG
    34,5 KB · Weergaven: 52
Ok, doe het volgende:
Download en installeer: Intel® Chipset Software Installation Utility
Herstart, en zet de BIOS in RAID-modus, maar sluit nog even geen schijven aan.
Download en installeer daarna: Intel Matrix Storage Manager
Sluit de pc af, en sluit de RAID-schijven aan. Maak eventueel hierna al in de BIOS een partitie aan op de RAID-Set.

Hopelijk werkt het daarna wel.

Meer mogelijkheden zie ik zo snel niet.

Succes,

Tijs.

Helaas, dat werkt niet, wanneer ik de Raid controller aan zet gaat de computer zoeken naar een Raid installatie en wil dus niet opstarten.

Conclusie:
Het is niet mogelijk om via een losse hardeschijf te booten wanneer 1 raid setup gebruikt wordt op de nieuwe ich9r chipset.

Wel belachelijk, in mijn oude AMD XP had ik jaren geleden ook een hardeschijfcombinatie waarbij dit wel lukte (met sillicon image raid chip).

Toch bedankt voor je hulp, dat waardeer ik zeer, ik ga maar eens op zoek naar een 1 terabyte schijf helaas zonder raid.

Ok, dat zou dus betekenen dat je alleen een RAID-0 set kunt hebben als je er ook van van opstart. :(

Ik zal nog even in de handleiding kijken of ik nog wat mogelijkheden zie. Hoor je niets meer van me, dan heb ik geen oplossing.

Tijs.

Je begrijpt het probleem. Wanneer de Raid controller geactiveerd is moet je alle schijven in Raid hebben staan. Zo ziet de bios de Raptor dan als raid schijf, terwijl deze NIET als raid schijf wordt gezien in de raid bios. Foutje van de fabrikant misschien?

De handleiding zegt er wel iets over, maar erg duidelijk is het allemaal niet.
Als ik de handleiding zo volg moet inderdaad de zaak in RAID modus gezet worden, maar hoef je niet alle schijven in een RAID-set op te nemen.
Je krijgt dan misschien wel te zien dat je WDC een Raid-set zou zijn, maar dat zou je gewoon moeten kunnen nakijken in het RAID-setup gedeelte van de BIOS. Zie je daar de WDC niet toegewezen aan een RAID-set ("NON-RAID disk"), dan is het gewoon nog een SATA schijf zonder RAID.
Je zou dan in Boot sequence hopelijk moeten kunnen aangeven dat de WDC eerder moet worden aangesproken dan de Seagate RAID-0 set. Vlgs. mij verwees je daar eerder ook al naar.

Succes,

Tijs.

Al die bewerkingen heb ik uitgevoerd, maar dan krijg ik de melding 'besturingssysteem kan niet worden geladen' oid.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan