Sec master nog recognized

Status
Niet open voor verdere reacties.

Pepermuntje

Gebruiker
Lid geworden
21 nov 2001
Gisteren startte ik de pc op en toen ging hij ineens een memory test doen. Dat doet hij normaal nooit. Vervolgens blijft het 1 minuut stil en krijg je een scherm met welke capaciteiten de pc heeft (2,53 ghz processor, etc.).
Ook verschijnt de melding 'sec master not detected'. Daarna kan ik niks meer. Ik mag nog op een toets drukken om verder te gaan, maar dezelfde melding verschijnt. Wat is er aan de hand?
Ik kan nog wel in de bios en het valt mij op dat er staat:
Primary IDE Master - not istalled
Primary IDE Slave - ARMD
Secondary IDE Master - not installed
Secondary IDE Slave - not installed

Floppy Drive A - Not installed (dit heb ik veranderd in 1.44 MB 3 1/2)
Floppy Drive B - Not installed

Het vreemde is dat ik niet aan de pc heb gesleuteld.

De pc heeft één harde schijf van 80 gb. Die heb ik laten testen en is in orde. Het is een Fujitsu Siemens.

Wat kan ik nog meer doen?

Het werkt wel eens niet meer als de batterij leeg is. Ik neem aan de de computer niet meer piept en ook geen lange pieptoon geeft, er is dan niets aan de hand want je hebt beeld en de setup zelf doet het niet. Werk de batterij voorzichtig los als dat een grote platte knoopcel is. Pas wel op, als je het klemmetje van de vergrendeling aan de kant drukt dan springen ze naar boven en voeren ze oorlog in jou computer. Doe ook de netspanning er af. Meet de lading even kort met een batterijtester Ze zijn 3 Volt en een batterijtester meet 1,5 Volt dus dan moet die ver uitslaan of van de schaal gaan. Je kunt deze batterijen trouwens ook kopen bij de fietsspeciaalzaak want ze zitten in fietscomputers.

Hij piept wel gewoon bij het opstarten.
Als ik woensdag weer thuis ben, ga ik proberen de batterij te vervangen.
Maar waarom voert hij een memory test uit? Dat heb ik nog nooit gezien.

Ik gok dat om een of andere reden jou bios terug is naar "fabrieks instellingen" (al dan niet veroorzaakt door een defecte battarij, dus even de bios in en alles controleren

.
Ellasar heeft gelijk.
Er is sprake van standaard instellingen. Hierdoor is de instelling van snel opstarten weer op geheugentest gezet. Denk er aan dat je desondanks altijd na het plaatsen van de batterij, in de bios "Bios Defaults" of standaard instellingen moet inschakelen en de computer opnieuw moet opstarten voor dat je de door jou gewenste bios instellingen weer selecteert en de schijf stations laat herkennen (als dat nodig is).
.

.
Ellasar heeft gelijk.
Er is sprake van standaard instellingen. Hierdoor is de instelling van snel opstarten weer op geheugentest gezet. Denk er aan dat je desondanks altijd na het plaatsen van de batterij, in de bios "Bios Defaults" of standaard instellingen moet inschakelen en de computer opnieuw moet opstarten voor dat je de door jou gewenste bios instellingen weer selecteert en de schijf stations laat herkennen (als dat nodig is).
.

Ik heb nu een nieuwe batterij geplaatst en het ding start weer op zoals het hoort.

Na het plaatsen van de batterij heeft de computer zelf de instellingen als volgt geladen:

Primary IDE Master - not installed
Primary IDE Slave - ST380022A (dit is de 80 gb harde schrijf)
Secondary IDE Master - HL-DT-STDVD-ROM G
Secondary IDE Slave - _NEC DVD_RW ND-35

Floppy Drive A - 1.44 MB 3 1/2
Floppy Drive B - Not installed

Zijn deze juist? En moet de primary IDE Master niet de harde schijf zijn?

Ik wil het ding zo instellen dat hij eerst naar de cd-rom zoekt en dan pas de harde schijf, zodat ik altijd vanaf cd-rom kan starten bij problemen. Of is dit niet de juiste instelling?

Ja, nou praten we Pepermuntje. Zoals ik al vertelde zijn de instellingen pas betrouwbaar wanneer je na het plaatsen van de batterij eerst in de bios de standaard fabrieksinstellingen activeert. Dat is meestal een functie die los staat van de andere menu's. Je zult daarna alles moeten nagaan om te kijken of je iets moet veranderen voor de voorkeuren. Je zou die keuzes in de handleiding van de computer kunnen noteren voor later. Achter in de handleiding staan namelijk altijd foto's van de instellingen en hier worden de mogelijkheden getoond. Heb je geen handleiding dan kan je die waarschijnlijk downloaden.

Inderdaad werd de volgorde van de schijfstations zo herkend dat het eigenlijk niet goed is. De harde schijf waar het besturingssysteem op staat moet je Primaire Master maken. Dit doe je met jumpers op de achterkant van de schijf. Een ander station op dezelfde kabel is dan halverwege die kabel aangesloten en moet met de jumper op Slave ingesteld staan. Deze kabel is aangesloten op de eerste controller, die aansluiting is meestal blauw of in geval er nummers naast staan is het die met het laagste nummer, 0 bij 0 en 1.
Aan de tweede kabel dan opnieuw eerst een Master aansluiten aan het einde van de kabel en vervolgens een Slave.
Dan weet ik niet of je één CD\DVD station als Slave zou moeten aansluiten op de eerste kabel met de andere als Master op de tweede controller. Geen probleem als dit altijd, aan één kabel, goed gewerkt heeft en de schijfletters moeten natuurlijk het zelfde blijven. Zelf sluit ik alles in volgorde aan waarbij ik de "optische stations" bij voorkeur Slave bij een Harde Schijf maak omdat ze soms, volgens hun handleiding, beter slave kunnen zijn en Harde schijven beter Master. (wie het weet mag het zeggen). Ik maak nooit gebruik van de extra jumperinstelling Cable Select waarbij je de computer telkens zelf laat bepalen welke schijf Master en welke schijf Slave is. Volgens mij werkt dat niet altijd goed, belast het de computer en is het niet nodig.

jumperzx2.jpg

In de bios is de opstartvolgorde in te stellen. Vaak is het niet gemakkelijk om de items in de lijst te laten verschuiven, let dus op de te gebruiken toetsen die onderin het scherm getoond worden. Het is geen bezwaar om de CDRom als eerste in te stellen, denk er echter aan dat de computer langzamer opstart omdat die eerst de CDRom zoekt. Je moet dan meestal ook nog op een toets drukken om het opstarten vanaf CDRom te bevestigen. Het is daarom meestal handig om dit even in te schakelen als je de functie nodig hebt.

Naar die fabrieksinstellingen heb ik gezocht. Ik kan ze niet vinden. Waar staan ze ergens in de bios? Moet toch iets van bios defaults zijn of niet?
Is het instellen van de harde schijf als primary master alleen mogelijk door jumpers te verzetten? Dan moet toch ook anders kunnen. Hij heeft hem immers altijd als primary master gezien.
Als ik de instellingen zo laat zoals ik ze heb beschreven in mijn vorige bericht, welke nadelen heeft dit dan?

Laatst bewerkt door een moderator:
Het item heet Load Setup Defaults en staat waarschijnlijk in het hoofdmenu. Daarmee gebruik je per definitie de fabrieks of standaard instellingen zoals ook aangegeven wordt in het boekje dat bij het moederbord hoort. Hierna gebruik je automatische herkenning van de schijven. Meestal is dat één optie en soms moet je bij Integrated Peripherals stuk voor stuk op auto te zetten. Na de herkenning of anders ook het opnieuw opstarten zie je bij Standard CMOS Setup de volgorde. Soms zie je het ook bij het opstarten van de computer. Is die lijst nog zoals je het hebt opgegeven

Primary IDE Master - not installed
Primary IDE Slave - ST380022A (dit is de 80 gb harde schrijf)
Secondary IDE Master - HL-DT-STDVD-ROM G
Secondary IDE Slave - _NEC DVD_RW ND-35

dan trekken we pas conclusies en moet je de configuratie veranderen en dit moet ook zoals ik bovenstaand heb aangegeven. Zo werken de setup en de computer beter. Als dit anders is als voorheen kan ik alleen bedenken dat het komt doordat alles opnieuw herkend en ingesteld werd. Een schijf die verkeerd aan een kabel zit is ook maar een kleine fout waar de computer niet zomaar op reageert.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan