second ide channel no 80 conductor cable installed

Status
Niet open voor verdere reacties.

marli5

Gebruiker
Lid geworden
22 sep 2002
Ik heb problemen met het installeren van windows xp. Ondanks aanpassing van de boot-volgorde in het bios wordt de cd niet herkend. (ook reeds met andere cd's geprobeerd; ligt niet aan de cd).
De cd speler wordt wel herkend.Wel krijg ik vóór het opstarten de melding: 'second ide-channel no80 conductor cable installed'.
Ik ben aan het rommelen geweest met twee harde schijven en twee cd/dvd-spelers.
IK heb de twee harde schijven resp. als master en slave op de eerste ide. Momenteel heb ik de dvd-speler op de tweede ide
Ik kan echter op geen enkele manier de windows installatie cd aan de gang krijgen.
Ik heb ook al een andere cd-speler geprobeerd. Resultaat idem.

Wie heeft er tips voor mij?

Heb je wel een 80 polige kabel gebruikt? voor de harde schijven?

De betere manier is, 1e harde schijf, als master, aan het eind van de lintkabel, ide kabel, in het midden, als slave, een/de cd/dvd lezer, aan de eerste IDE poort, IDE0.

Aan de tweede kabel, de dvd schrijver als master, an het eind van de kabel, en de 2e harde schijf als slave, in het midden van de kabel.

Denkdat er toch iets niet goed gejumperd zit, of niet op de goede plek aan de kabel.

Ik vermoed zelf eigenlijk ook dat het in de jumpers zit. Maar ik word niet wijs uit de instellingen. Het betreft twee IBM Deskstar harde schijven. 1x model IC35L080AVVA07-0(82,3Gb) en 1x IC35L060AVER07-0) (61,5 Gb). Op bijgaande foto kun je zien wat er bijstaat over de jumper-instellingen. Het is mij echter niet duidelijk welke ik moet hanteren.

Bijlagen

• DSC_4008e.jpg
    DSC_4008e.jpg
    92,8 KB · Weergaven: 24
second ide channel no 80 conductor cable installed
probeer eens aan een 80 adrige kable te komen en zie of het probleem over is.
deze kabel is niet geschikt van daar de melding.

Hier staan nogmaals de jumpersetttings, en het inderdaad zo duidelijk als wat, not.:confused:

Zoals ik het lees, is het , G-H, A-B en met een slave, G-H, E-F, voor een master, dan de laatste als drive0, de opstartschijf.

Bij aansluiting op IDE0, zou G-H, A-B gewoon moeten werken.

En als slave, zouden de jumpers op C-D, A-B moeten zitten.

Wat betreft die kabel; of dit nu een 40-aderige is of een 80-aderige speelt in feite voor de pure werking geen rol; Je moet een 80-aderige kabel hebben voor de grote transferrates (vanaf 66Mb/s). Gebruik je toch een 40-aderige, dan schakelt het systeem gewoon terug op een tragere snelheid, maar doet wel zijn werk. Als er enkel een DVD (of CD-) op aangesloten is, is een 80-aderige kabel niet nodig.

Jan

Bedankt voor de tips. Ik schiet echter nog niet echt op.
Ik begin het moederbord te verdenken...
Bij instelling van de jumpers conform de door jullie aangedragen methode krijg ik steeds een geluid te horen en vervolgens gebeurt er niets. Ik kan bijvoorbeeld ook niet in het bios komen.Ik heb dit met diverse jumperstanden uitgeprobeerd. Steeds hetzelfde liedje....
Wellicht probeer ik tóch morgen eens aan een 40 pins 80 conductor cable te komen.
Wellicht dat dit tóch de oplossing is.
Anders weet ik het (voorlopig) niet meer...

Hi,

Ben iets verder nu. Het bleek dat de grafische kaart niet goed vastzat. Vandaar het piepende geluid bij het aanzetten.
Ik heb de hdd en de dvd-brander nu op de eerste IDE gezet.
Bij het opstarten wordt dit keurig herkend.
Ik blijf echter nu met het feit zitten dat de windows xp cd niet wordt herkend.
Na 'boot from cd' wordt aangegeven: 'NTLDR'ontbreekt 'Druk Crtl + ALT + DEL om opnieuw op te starten'.

Hang die dvd writer eens als master aan de tweede IDE kabel.

Dus alleen 1 schijf aan de eerste IDE, als master, en die dvd aan de tweede, als master, en probeer het nogmaals.

Helpt ook niet. Worden allebei wel herkend. Er wordt aangegeven: updatung ESCD success' maar na boot from cd komt: NTLDR ontbreekt' en weer einde verhaal.

Ik denk niet dat hij van cd boot, ten eerste moet de drive waarvan hij op moet starten, de cdrom, als eerste staan, hij kijkt nu naar de harde schijf, anders kun je die melding niet krijgen.

Ook krijg je een melding in beeld of je van de cdrom wil opstarten, en moet je willekeurige toets indrukken om dat te doen.

Die NTLDR is de bootloader van XP, die vanuit de MBR van XP wordt aangeroepen, en die staat op de harde schijf.

Sorry voor de lae reactie maar uiteindelijk is het gelukt! Bedankt voor jullie hulp.
Het bleek inderdaad een combinatie van de jumper-instellingen en een (tóch) een kapotte installatie cd.
De pc loopt nu op zich prima. Ik krijg heel af en toe echter nog een 'blauw scherm', maar daar komen we ook nog wel achter.
Nogmaals bedankt voor alle hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan