secure boot violation

Status
Niet open voor verdere reacties.

EvertJan

Gebruiker
Lid geworden
1 dec 2000
Berichten
184
Hallo allemaal,

Ik heb van familie een laptop Asus X554L gekregen die niets meer doet met de vraag of ik hem aan de praat kan krijgen.
Maar ik kom niet verder dan een zwart veld met een klein rood schermpje:

secure_boot_violation.jpg

Secure Boot Violation
Invalid signature detected check secure boot policy in setup

ik druk op OK en dan kom ik in de bios.
Ik heb al verschillende dingen geprobeerd via suggesties op internet maar het helpt niets.

Zoals:
1) After pressing "ok to enter setup" go to Boot tab and where it says "Launch CSM" press enter and enable it.
2) On the Security tab, select "Secure Boot Control" (it appears on the buttom) and disable it.
Hope it helps

Als ik dat doe krijg ik na herstart alleen een zwart scherm en verder niets.
Ik moet de laptop dan opnieuw handmatig uit en aan zetten en direct op DEL drukken om weer in de BIOS te komen en default instellingen weer instellen waarna ik weer het rode scherm krijg.

Ook het opstarten via USB of CDROM lukt niet omdat eerst het rode scherm komt en verder komt ie niet.

Wie ooo wie kan mij verder helpen.

groeten
Evert Schuitert
 
Ik krijg uit je posting niet duidelijk of je al geprobeerd hebt via USB of CDROM te starten nadat je (allemaal in de bios):
a. Secure boot hebt afgezet
b. Launch CSM hebt aangezet
c. In de opstartvolgorde ("Boot sequence", "Boot Option" of vergelijkbare plaats) de USB of CDROM speler als eerste opstartapparaat hebt aangegeven.

Tijs.
 
Tijs,

Bedankt voor je reactie.
Ik heb dat inderdaad ook geprobeerd maar dan blijft het scherm zwart. Geen enkele actie.

Ik denk dat de BIOS corrupt is of kan het ook aan het moederbord liggen.
Waarschijnlijk is dit probleem ontstaan door een update van Windows. Vreemd toch?

De BIOS reflashen zal ook wel niet lukken omdat de USB ook niet op wil starten.
Of kun je dit op het moederbord handmatig doen?

Graag je reactie.
 
Eerst maar eens proberen om de bios-instellingen naar fabriekswaarden ("Load factory defaults" of zoiets) in te stellen. Kijk of de laptop weer normaal opstart.
Indien niet, zet "Secure boot" uit in de bios, maar zet/laat ook "Launch CSM" uit. Kijk of de laptop weer normaal opstart.
Indien niet, dan nog eens de riedel proberen om op te starten van USB of CDROM (secure boot uit en launch csm aan)..
Als ook dat niet gaat/helpt, dan eens de harde schijf uit de laptop halen en kijken of je dan wel kunt opstarten van USB of CDROM.
Indien ook dat niet gaat, dan geef ik het op(*). Mogelijk kun je dan eens kijken of je met Google of met de support opties van Asus nog wat kunt (bellen, mailen, online chat. Voordat je contact zoekt eerst de gegevens op nemen, zoals vernoemd/gelinkt onder "Belangrijke Informatie").

Overigens heb ik sterk het idee dat inderdaad update(s) de "handtekening" van de harde schijf hebben gewijzigd zodat de BIOS 'm "afkeurt", resulterend in de melding.

(*) Als ik Google goed interpreteer dan zou er aan de harde schijf normaal gesproken niets mis moeten zijn. Dus zou je dan acties kunnen uitvoeren als je de harde schijf aansluit als extra schijf in een andere computer. Maar dan bedoel ik zoiets als gebruikersdata redden, hele partitietabel wissen, Windows opnieuw installeren etc.

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Oplossing?

Hallo allemaal,

helaas heb ik geen oplossing kunnen vinden.
Ik heb een andere schijf geplaatst en alles opnieuw geïnstalleerd.
De oude HD bleek defect maar geen idee hoe dat zo in 1 keer kan.

bedankt
Eppie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan