• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selecteren door middel van waarde op ander tabblad

Status
Niet open voor verdere reacties.

Magik

Gebruiker
Lid geworden
18 jan 2020
Hoi,

Ik zoek een manier om in het voorbeeld document een selectie te maken.
Als ik op blad 1 op jaar klik krijg ik een aantal jaartallen aangegeven, dit geld ook voor de 2 andere cellen alleen staan daar maand en dag.
Nu zou ik het graag zo zien dat als ik bv 1978 selecteer ik in de cel maand enkel de keuze 1 en 4 krijg.
Als ik daarna 1 selecteer en in dag kijk zouden daar 17 en 25 over moeten blijven.
Dit staat op het andere blad net als in het document waar dit ingebouwd gaat worden
Ook heb ik daar op dit moment gebruik gemaakt van de gegevens validatie.
Ook zullen er in de toekomst data bij komen en weg gaan, de kolommen met gegevens zijn dus variabel in lengte.
Hoe kan ik dit werkende krijgen?

Gr Dick

Bijlagen

Dit zou een optie kunnen wezen alleen zien ik liever iets die in een selectie zoekt.
Ik zou het omschrijven als, als ik in cel B2 klik en een jaartal aanklik er in kolom C2 gezocht
word naar de waarde die naast dat jaartal staat maar ook verder zoekt.
Je gaat hier met voorwaarde werken als dit dan dat, ik ben nog steeds zoekende hoe ik die
formule zou kunnen maken en of ik dat ook krijg wat ik wil.
Zelf denk ik dat dit niet kan door dit met gegevens validatie te doen.(Herstel me als ik dit fout heb)
Het zou mij niets verbazen als dit VBA is.

Gr Dick

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Hoi,

Het resultaat wat in de cellen getoond word gebruik ik om te zoeken naar andere gegevens.
Ik weet dat als ik door middel van een formule een waarde krijg, hoe ik deze weer kan gebruiken in een andere formule.
Ik heb geen enkel idee hoe ik de 3 waardes die in je draaitabel getoond worden daarvoor kan gebruiken.
Overigens zou het kwijl me uit de mond lopen als dit in een cel kon maar denk dat dat een utopie is.
Ik probeer een lijst te maken van mijn verzameling brieven, deze komen uit de periode 1750 t/m 2010.
De lijst zelf is op dit moment al 6000 brieven lang.
Nu wil ik van 1 pagina een zoek en verwerk pagina maken.
Vanuit een ander excel document kan ik hiervoor wat macro's overnemen die het zoeken en het verwerken mogelijk maken.
Je geeft een zoek gegeven op en de documenten worden getoond, veelal zijn dat er een paar.
Enige nadeel is dat je dan wel moet weten hoe het object heet.
Mijn data blad is uit circa 60 kolommen opgebouwd, dit heb ik gedaan om door middel van formules een verhaaltje te schrijven over de brief.
Dit is een giga uitzoek werk geweest maar het is gelukt en ik heb van iedere brief nu een leuk verhaaltje.
Het leuke is dat ik dit tabblad kan afdrukken als Pdf en dat mijn links daar ook in werken.
Ook kan ik hierdoor eenvoudig stukken maken die ik een webpagina kan gebruiken.
Op de zoek en verwerk pagina kan ik in de meeste gevallen dus geen documentnaam opgeven omdat die niet echt bekend is.
Je kunt hem echter wel eenvoudig terug vinden door verplichte waardes in te vullen, de eerste 5 waardes komen uit een validatie bereik aangezien de keuze beperkt is of eenvoudig te selecteren.
Deze gegevens heb ik via samenvoegen aan elkaar geplakt en dat word een document naam (Obj.nr).
Zou ik nu gaan zoeken dan blijft er waarschijnlijk nog een lijst van een paar honderd brieven over, door nu ook nog iets met de datum te kunnen doen zou de selectie kleiner worden.
Als ik nu op de cel Jaar klik en op het datablad de kolom Jaar als selectie zou nemen krijg ik tal van dubbele waardes maar hier is vast een oplossing voor.
Het mooiste zou zijn dat nu in de cel maand enkel de maanden staan die in de kolom er voor het gekozen jaartal hebben staan.
De Cel Dag zou in dat geval naar de Maand kijken en zou volgens mij een kopie van de Maand zijn indien de kolom goed gekozen is.
Ook deze 3 waardes worden samengevoegd met de 5 andere waardes en vormen een naam waarmee ik ten minste 1 brief vind en max 5.
Vanaf hier zouden de macro's weer werken, ik kan nu 1 van de documenten aanklikken en het zoeken en verwerk scherm word ingevuld.
Ik kan dan eventueel wijzigingen of aanvullingen in het scherm plaatsen, klik ik nu op de knop verwerk dan worden deze gegevens in de kolommen verwerkt.
Bij het opvoeren van een nieuwe brief moet ik eerst opgeven waar hij aan voldoet, moet in dat geval zelf de datum invoeren en de cellen vullen.
Eventueel heb ik wel keuze als er al wat staat in die kolom wat er op lijkt, hierdoor zullen bv plaatsnamen altijd het zelfde geschreven worden.
Indien ik nu alle gegevens heb opgeschreven kan ik op verwerk drukken en er word een nieuwe regel aangemaakt met deze gegevens en de kolommen op de juiste plek gevuld.

Oke dat zou moeten kunnen met de macro's als ik deze heb toegevoegd, maar zoals in een eerder bericht volg ik eind februari begin maart pas een VBA cursus.
Om die rede nog niet toegevoegd, maar kan wel de rest alvast in elkaar zetten.

Aangezien ik het niet nodig vond om de originele lijst hier neer te gooien heb ik een kopie van puur het stukje Jaar Dag Maand zoals het nu in het origineel staat in het selectie document geplaatst.

zoek.JPG
Voorbeeld van hoe het zoek en verwerkscherm zou moeten worden.
De cellen onder de cellen in de rij Bahamas krijgen een code, in dit geval BHS.
Deze code is ook terug te zien bij Obj. Nr.

Pff wat een verhaal :D:D

Laatst bewerkt:
Als die 3 waardes die je wilt gebruiken allemaal getallen zijn kan je in 1 andere cel een unieke waarde maken door als volgt die waardes op te tellen :
Waarde 1 + (waarde 2 x 10000) + waarde 3 x 100000000). Doordat die vermenigvuldigingen zo hoog zijn krijg je altijd een uniek getal. Dat het getal groot is heb je verder geen last van. Je kunt dat bijvoorbeeld gebruiken om volgordes te bepalen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan