• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selecteren op basis van celeigenschap

Status
Niet open voor verdere reacties.

rzeeuw

Gebruiker
Lid geworden
20 jun 2005
Wij hebben een datalogger die zelf zijn gemeten data in excel plaatst. Hierbij plaatst hij eerst wat algemene info in de eerste rijen, waarna hij zijn data in verschillende kolommen uiteenzet. Is het mogelijk om automatisch alle rijen (vanaf rij 1) te selecteren en verwijderen tot en met twee rijen boven de rij vanaf waar de cellen in kolom A de eigenschap 'dd-mm-jjjj uu:mm:ss' krijgen?

(bv. de algmene info staat in de rijen 1t/m26, in rij 27 staan dan de kolomkopjes en vanaf rij 28 t/m rij 1700 zoveel staat de gemeten data. Waarbij vanaf rij 28 de cellen in kolom A de eigenschap 'dd-mm-jjjj uu:mm:ss' hebben. Alles boven de kolomkopjes in rij 27 moet dan automatisch verwijderd worden)

Is het daarnaast ook mogelijk om te zorgen dat de laatste kolom herkend wordt en rechts hiervan nieuwe kopjes en formules worden bijgeplaats bijgeplaatst worden?

Hopelijk een beetje duidelijke uitleg,

Alvast bedankt

Waarschijnlijk zijn die eerste 26 regels altijd hetzelfde en kan standaard regel 1/t/m 26 gewist worden. Dit is eenvoudig op te nemen met de macro-recorder.

Het zoeken van de laatste kolom is niet zo moeilijk, als je een voorbeeld bestandje kan bijvoegen, dan kan er naar gekeken worden. (wel eerst even zippen)

Ik ben er vanuit gegaan dat er altijd 26 Rijen verwijderd moeten worden en dat er niet meer dan 128 kolommen worden gebruikt.

Maak een kopie en probeer de macro eens.

Bijlagen

Dat is dus het probleem. We werken met verschillende dataloggers en dus begint de data niet altijd in rij 26, maar steeds verschillend.

Toch bedankt alvast.

Hetaantal te verwijderen rijen is nue variabel gemmakt.
Je kunt zelf het aantal invoeren.

Probeer het eens.

Bijlagen

Dit is inderdaad een manier. Echter moet deze sheet zometeen voor meerdere mensen te gebruiken zijn. Mijn gedachte was daarom om zo veel mogelijk automatisch (macro) te laten uitvoeren en zo min mogelijk handmatig te doen. Deze data opschonen (oftewel de eerste rijen info verwijderen) wil ik als eerste stap in die macro verwerken (waarna nog enkele processen plaatsvinden: Wat ik wil bereiken is een macro die, vanuit de sheet met vele rijen info die direct vanuit de datalogger volgt, een overzichtelijke tabel met gemiddelde waarden over een tijdsheenheid,als eindproduct genereerd.)

Mijn eerste gedacht was daarom om automatisch de rijen te selecteren en verwijderen, waarop dus aan de hand van de celeigenschap misschien bepaald kon worden tot waar verwijderd moest worden.

Dit is echter misschien ook een methode waarmee ik via een andere (meer zelf invoeren) methode tot een werkzaam geheel kom.

In ieder geval bedankt.

Nog een oplossing.
Aan de hand van het verscil in celeigenschappen wordt het verschil tussen datumcellen en niet-datumcellen geteld.

Probeer het eens.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan