• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie bewerken

• Onderwerp starter Onderwerp starter Abyss
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Abyss

Gebruiker
Lid geworden
28 jul 2005

Hallo forum mensen

Ik wil in Excel graag een bepaalde standaard selectie cellen bewerken.
Dus de cellen in kolom A t/m D wil ik ongemoeid laten Deze wil ik overigens wel kunnen zien. De cellen in kolom E en F wil ik kunnen bewerken van links naar rechts
De cellen in kolom G,H,I,J dit zijn cellen die een formule bevatten die met de cellen E,F in verbinding staan. Vervolgens zou dan de cel kolom K geactiveerd moeten worden om de kolommen K,L,M te bewerken.
Hier na zou hij dan weer naar kolom E moeten gaan in de volgende regel

Ik heb al wel geprobeerd om het via Bewerken - Ga Naar - Speciaal – lege waarde.
Maar als je tik foutje maakt moet je alles opnieuw selecteren.

Als ik cellen beveiligen doe werkt de formule niet.
Weet iemand hoe ik dit kan oplossen!!

p.s ik waardeer ieders hulp
Abyss

[Als ik cellen beveiligen doe werkt de formule niet.

Hoi Abyss

Vóór dat je Extra > Beveiliging doet, heb je dan de cellen die je wel wil beweren, op ontgrendeld? Zie bij Opmaak > Celeigenschappen > laatste tabje.

Enkel de cellen in kolommen G,H,I,J zouden vergrendeld mogen zijn. Eerst zet je dus alle cellen op het blad als ontgrendeld (vinkje weghalen), en daarna plaats je het vinkje terug voor die 4 kolommen.

Wigi

PS: Bij Extra > Opties > Bewerken kan je trouwens instellen dat de cursor na een Enter naar de cel rechts moet gaan. Kan handig zijn hier.

Bedankt voor je reactie

Ik heb de cellen inderdaad aangevinkt en degene die ik wil bewerken uitgevinkt.
vervolgens heb ik het blad beveiligd

Nu werkt hij eerste de kolommen E,F af

Wat ik dan eigenlijk wil is, nadat ik een cel in kolom E,F heb bewerkt, dat hij dan naar kolom L springt dus dat hij de tussen liggende kolommen overslaat. en dat ik vervolgens tot en met kolom S weer kan invoeren/bewerken

Nu moet bij de tussen liggende kolommen door enteren

Abyss

En heb je bij Extra > Beveiliging aangegeven dat je vergrendelde cellen NIET wil kunnen selecteren?

En heb je bij Extra > Beveiliging aangegeven dat je vergrendelde cellen NIET wil kunnen selecteren?

Die optie heb ik helemaal niet, Ik kan kiezen uit; Inhoud,opjecten en scenario's
Deze kan ik aan of uit vinken

Abyss

Kies jij Blad beveiligen of Werkblad beveiligen (ik heb nu een Engelse Excel, ken de Nederlandse vertaling niet van buiten).

Je moet enkel het blad beveiligen, niet de hele werkmap.

Kies jij Blad beveiligen of Werkblad beveiligen (ik heb nu een Engelse Excel, ken de Nederlandse vertaling niet van buiten).

Je moet enkel het blad beveiligen, niet de hele werkmap.

Ik kan allebij
Maar gebruik inderdaad alleen Blad beveiligen.

Maar op het moment als ik op enter druk springt hij toch op een cel die beveiligd is.en niet naar de cellen die ik wil bewerken.

Is het een werkbare oplossing als je die 4 kolommen (tijdelijk) verbergt?

Anders zal het VBA worden, met een Worksheet_SelectionChange event. En daar ben ik eigenlijk geen fan van, om eerlijk te zijn. Maar als het niet anders kan, dan zal het wel moeten.

Wigi

Is het een werkbare oplossing als je die 4 kolommen (tijdelijk) verbergt?

Anders zal het VBA worden, met een Worksheet_SelectionChange event. En daar ben ik eigenlijk geen fan van, om eerlijk te zijn. Maar als het niet anders kan, dan zal het wel moeten.

Wigi

Ja de tussenliggende kolommen hoef ik niet perse te zien, dit geld wel voor de eerste 3 kolommen

Dus het is eerst A,B,C,D geblokkeerd maar wel zichtbaar.
Dan E en F bewerkbaar.
G,H,I,J,K geblokkeerd maar mogen verborgen zijn.
Vervolgens blijven L t/m S over die weer bewerkt moeten worden.

Abyss

Wel, verberg G,H,I,J,K dan en je cursor gaat er vanzelf over.

klopt, maar aan het eind van de rij blijft hij hangen hij springt nu niet naar onder (E2)
Hij begint op E1 en eindigd op S1 vervolgens zou hij dan wel naar E2 moeten springen

Volgens mij heb ik dat ooit eerder gemaakt maar ik weet niet meer hoe.

Als je het hele bereik eerst selecteert, dan de cellen invult, dan kan je wel naar de volgende regel springen.

Als je het hele bereik eerst selecteert, dan de cellen invult, dan kan je wel naar de volgende regel springen.

Hoe bedoel je "het hele bereik eerst selecteert, dan de cellen invult"

Met de muis selecteren van E1 tot S..., zover als tot waar je wilt invullen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan