selectie combobox

Status
Niet open voor verdere reacties.

maomanna

Gebruiker
Lid geworden
20 feb 2014
Ik heb 1 tabel met daarin 2 kolommen:

Mapnaam (tekst) - Bewaartermijn(numeriek)

In een formulier heb ik een combobox waar je de mapnaam kan selecteren. dat gaat goed.
Nu wil ik het bewaartermijn automatisch wordt geselecteerd voor het veld bewaartermijn in het formulier en toevoegt aan het betreffende veld in de query. Dit doet hij dus niet.
Ofwel, met de combobox keuze automatisch de bijhorende waarde invullen.

Iemand een idee?

Dat is niet zo lastig. Om te beginnen: je voegt iets toe aan een tabel, niet aan een query :). Sterker nog: als je een query hebt die op meer dan één tabel is gebaseerd, gaat het toevoegen nooit lukken. Dus gebruik, als je het formulier wilt gebruiken om te muteren, de juiste gegevensbron!
Dat gezegd hebbende: je veld [Bewaartermijn] moet gekoppeld zijn aan je formulierveld [Bewaartermijn]. Anders kun je niks opslaan. Het vullen van het tekstveld moet je dan vanuit de keuzelijst doen. Daar heb je dus 2 velden in staan, waarvan het 2e veld naar het veld [Bewaartermijn]. Dat ziet er dan zo uit, er vanuit gaande dat je keuzelijst cboMapnaam heet:
Code:
Private Sub cboMapNaam_Click()
    Me.Bewaartermijn = Me.cboMapNaam.Column(1)
End Sub

ah! dank je wel! Deze VBA werkt prima!

Ik zat al met criteria te werken, maar dat werkt niet.

En hoe laat ik het aanvullen als ik een tabel heb (waar ik iets in toe wil voegen) die bestaat uit:

ID (numeriek) - divnaam (tekst) - divcode (numeriek) - afdnaam (tekst) - afdcode (numeriek)

Als ik een divnaam in cboDivnaam selecteer, dat hij automatisch divcode selecteert?
Op dit moment heb ik de bovenstaande code toegevoegd (en de waarde (1) aangepast naar 3), maar daarbij selecteert hij het ID ipv divcode

edit:
het veld dat gevuld moet worden heet divkode

Code:
Private Sub cboDivnaam_Click()
    Me.divkode = Me.cboDivnaam.Column(3)
End Sub
dit werkt niet.

Laatst bewerkt:
Ik snap je vraag niet, een tekstvak dat iets uit een keuzelijst haalt, kan maar één ding tegelijk laten zien. Omgekeerd: een keuzelijst kan maar aan één veld zijn gekoppeld. Doorgaans gebruik je deze constructie omdat je in de onderliggende tabel een verwijzing wilt opslaan naar het sleutelveld uit je opzoektabel. Dus in het veld sla je de ID waarde op en in de keuzelijst zie je de velden DivNaam, DivCode, AfdNaam etc. met b.v. de Click procedure kun je vervolgens één of meer velden vullen met de kolommen uit de keuzelijst. Krijg je dus zoiets:
Code:
Private Sub cboDivnaam_Click()
    Me.divnaam= Me.cboDivnaam.Column(1)
    Me.divkode = Me.cboDivnaam.Column(2)
    Me.afdnaam = Me.cboDivnaam.Column(3)
End Sub
En spannender dan dit kan ik het ook niet maken :)

klinkt waarschijnlijk heel erg raar wat ik nu ga zeggen, maar ik krijg het niet voor elkaar. (soortgelijk iets met andere velden gaat wel goed :S)

1 formulier om een nieuwe afdeling te maken in 1 tabel.
De tabel kent de velden: ID, divnaam, divkode, afdnaam, afdkode (sleutelveld), HRA

ZXZYLyG.png

In de cbo bij divisienaam, kan de gebruiker een divisie selecteren. Deze staan allemaal in een tabel.
Die roep ik aan door als rijbron:
Code:
 SELECT Divisiecodes.divnaam FROM Divisiecodes GROUP BY Divisiecodes.divnaam ORDER BY Divisiecodes.divnaam;
Met het uitroepteken krijg ik een lijst met de beschikbare divisies. Dat is goed. Zodra ik hem test in het veld, krijg ik ze wel te zien.
Daarna moet automatisch de divkode (weet het, het moet code zijn, maar tis zo aangeleverd...) in divisiecode komen. dit doet hij niet.

Afdelingscode en afdelingsnaam dient de gebruiker zelf in te vullen.

Laatst bewerkt:
Kijk eens naar de query die je gebruikt: daar zit maar één veld in. Dan kun je nooit andere waarden uit de keuzelijst halen!

de query opnieuw gemaakt (was voor alleen dat veld, de rest komt uit de tabel (wat dus niet echt werkt))

De query opnieuw gemaakt en vba toegevoegd. Werkt weer prima!

Dank je wel OctoFish!
Ik denk dat ik namens meerdere spreek: wat zouden we zonder jou moeten?!

Dank! Gelukkig liep ik al naast mijn schoenen :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan