• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Selectie o.b.v. invoer door gebruiker

Status
Niet open voor verdere reacties.

Purrel

Gebruiker
Lid geworden
3 jan 2008
Berichten
28
Beste mensen,

ik zit met een uitdaging. Normaal niet zo'n probleem, maar voor deze uitdaging zie ik even geen oplossing. Daarom hoop ik dat jullie mij misschien kunnen helpen.

Ik heb een excel-bestand met 3 tabbladen. Op het 1e tabblad moeten de gebruikers een x-aantal kostenplaatsen kunnen ingeven. Op het 2e tabblad staan alle kostenplaatsen met de bijbehorende medewerkers en nog wat andere informatie. Op het 3e tabblad zou de informatie van tabblad 2 getoond moeten worden, maar dan alleen voor die kostenplaatsen die de gebruiker op tabblad 1 heeft ingevoerd. Zie ook de bijlage voor een simpel voorbeeld van wat ik in gedachten heb!

Waarschijnlijk ligt de oplossing voor de hand, maar ik staar me er nu even helemaal blind op. Wie o wie heeft voor mij de gouden tip. Alvast bedankt voor jullie moeite!
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.xls
    57,5 KB · Weergaven: 20
Bij deze een mogelijke oplossing (zie attachment). De basis vd oplossing is data - filter - uitgebreid filter - kopieren naar andere locatie. Ik heb je opzoeklijst met gegevens (tabblad 2) de naam "gegevens" gegeven. Voor de invoer op tabblad 1 heb ik een dynamisch bereik gedefinieerd met de naam: invoerdynamisch (je kan hier namelijk obv jouw voorbeeld 1 t/m 5 argumenten invoeren).
Vervolgens heb ik een macro opgenomen die "data - filter - uitgebreid filter - kopieren naar andere locatie" uitvoert met Lijstbereik = "gegevens" en Criteriumbereik = "invoerdynamisch".
Om het makkelijk te maken heb ik de macro gekoppeld aan de gele pijl op tabblad 1. Als je op tabblad 1 de gewenste invoer inklopt en op de gele pijl klikt krijg je wat je wilt.

Wellicht minder voor de hand als je hoopte maar het werkt wel :p
 

Bijlagen

  • Gegevens op basis van dynamische invoer.xls
    35,5 KB · Weergaven: 42
Laatst bewerkt:
Mijn eerste reactie is dat mijn uitdaging hiermee is opgelost. Ik zal het nog wel even moeten implementeren in het orginele bestand, maar ik verwacht dat ik er wel uit ga komen. Harstikke bedankt voor de snelle service! ;)
 
Ik dacht er wel uit te komen, maar dat is toch niet zo... Ik heb het voorbeeld van arrie23 overgenomen in mijn bestand en als ik op de pijl klik wordt de macro gestart en ook doorlopen. Maar alleen de bovenste rij wordt gekopieerd. Waarschijnlijk zie ik iets heel simpels over het hoofd... Wie kan me helpen?
 
Heb je de ingevoerde bereiken nagekeken?
 
Ja, uiteraard heb ik de bereiken aangepast naar de voor mij geldende situatie. Ik zou het daadwerkelijke bestand wel willen uploaden, maar die is groter dan 100kb... Ik had het natuurlijk kunnen inpakken bedenk ik me nu, maar ik heb sinds net een weekje vakantie dus dat moet dan maar even wachten.
 
Zijn de celeigenschappen van de invoercellen op tabblad 1 wel gelijk aan die van je gegevens op tabblad 2? Je geeft aan dat hij wel de eerste regel (die met de kolomnamen neem ik aan) weergeeft bij het uitvoeren van de macro. Het lijkt erop dat hij op basis van het ingegeven criteriumbereik geen overeenkomstige waarden vindt in je lijstbereik behalve dan de eerste regel met kolomnamen die wel identiek is.

Mocht dit inderdaad het probleem zijn dien je uiteraard de celeigenschappen aan te passen maar daarnaast kan je er ook voor kiezen om de invoer op tabblad 1 niet vrij te laten aan de invoerder maar mbv data - valideren - lijst (bron: gegevens van tabblad 2) een keuzelijst aan te bieden aan de invoerder.
 
Ik heb naar de celeigenschappen gekeken, en de kolommen aangepast naar tekst. Maar het gevolg is dat er nu helemaal niets meer wordt getoond. Ik heb het bestand toegevoegd. Wat zie ik over het hoofd?
 

Bijlagen

  • Voorbeeld.zip
    34,7 KB · Weergaven: 21
Als je het streepje bij "kostenplaats-code" op tabblad Invulformat1 verwijdert is je probleem opgelost. Op tabblad personeel staat kostenplaatscode namelijk aan elkaar.
Een probleem zit soms in een klein hoekje (streepje) :p
 
Sjongejonge, wat dom. Nu werkt het inderdaad. Mijn dank is groot!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan