• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

selectief optellen

Status
Niet open voor verdere reacties.

joris87

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 jan 2013
hallo allen,

ik heb een vraag over excel.
Ik ben in het bezit van een Engelstalige versie van Office 2007 en wil graag een optelling maken van cellen.

datum waarde Q1 Q2
1-1-2013 100 250 300
4-3-2013 150
16-5-2013 100
3-6-2013 200

Ik wil in de kolom van "Q1" en "Q2" en optelling maken van de waardes uit de 2e kolom. Ik wil graag een ENGELSE formule om bij Q1 de waardes op te tellen die in het eerste 3 maanden zijn behaald. bij Q2 alles uit het 2e kwartaal etc.
Is het ook mogelijk als ik later een nieuwe rij invoeg, dat deze automatisch wordt meegenomen?

Alvast dank,

Joris

Of met een kleine functie:

Code:
Function Kwartaal(Datum As Date) As Byte
    Kwartaal = DatePart("q", Datum)
End Function

dan kom je weg met deze formule:
Code:
=SOM.ALS(A:A;RIJ()-2;C:C)

Bijlagen

dank voor de reacties! @Popipipo het bestandje heeft perfect geholpen! heb de formule aangepast naar mijn eigen document en alles werkt.

Kan ik gelijk mijn volgende probleempje plotten? die data moeten uiteraard op volgorde blijven staan. Wanneer ik data toevoeg zou het mooi zijn als het document automatisch die ingevulde rijen op data sorteert. is het mogelijk dat ik op een willekeurige rij een nieuwe datum met waarde invoer, dat deze door excel op de juiste plaats wordt geplaatst?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan