selectiequery in access

Status
Niet open voor verdere reacties.

Maidulio

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2009
Hoi allen,

Ik ben een behoorlijk leek als het op acces aankomt. Mijn collega werkt hier veel mee maar hij is langdurig ziek, en ik mag zijn taken overnemen. Ik loop echter al vrij snel vast. Oplossing moet simpel zijn volgens mij, maar goed:

Ik heb twee tabellen in Excel die ik aan elkaar wil koppelen. In tabel 1 staan de adresgegevens van personen vermeld met nog wat informatie, maar in tabel 2 staan de namen van deze personen en de adresgegevens. Nu is het van belang dat ik een gekoppelde tabel ga krijgen, dus een grote tabel op basis van tabel 1 met, wanneer dezelfde adresgegevens ook voorkomen in tabel 2, de namen van de personen er bij gevoegd. Als ik een selectiequery uitvoer met een koppeling op de adresgegevens krijg ik alleen te zien welke gekoppeld konden worden, terwijl ik dus heel tabel 1 wil zien met de extra informatie….wie kan mij helpen?

Alvast bedankt!

Je hebt het over Excel, maar ik neem maar even aan dat we het over Access hebben ;)
Wat je ziet is op zich correct; standaard maakt Access een query die overeenkomende records laat zien. Wat jij wilt is net iets anders: je wilt uit de ene tabel alle records zien, en uit de andere tabel de records die overeenkomen. Daarvoor moet je de relatie(s) tussen de tabellen aanpassen. Dubbelklikken op de lijn tussen de twee tabellen geeft je een dialoogvenster met drie opties, waarvan de bovenste optie is geselecteerd. De twee andere opties geven je de mogelijkheid om van Tabel 1 alle records te zien, of van Tabel 2. Welke je moet hebben is moeilijk te zeggen. Kijk even op het dialoogvenster welke optie het zou kunnen zijn, en selecteer die. Is het de verkeerde, dan pak je de ander...
Heb je tussen de tabellen twee of meer relaties gelegd (lijkt mij in dit geval onontkomelijk) dan moet je alle relaties op dezelfde manier bewerken.

Haha, klopt =). De originele tabellen stonden in Excel, vandaar. Hiermee ben ik geholpen, hartelijk bedankt!

Als je probleem verholpen is, mag je de draad nog op Opgelost zetten met het linkje rechtsonder :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan