Selecties maken uit voornamen in database

Status
Niet open voor verdere reacties.

Anakoloet

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
17 mrt 2010
Sinds kort werk ik voor mijn studie met Access en ik loop tegen het volgende aan.

Database: voornamen met uitspraak
Opdracht: Bepaal bij welke voornamen de klemtoon op de laatste lettergreep ligt.

Nu kun je door InStr([uitspraak];"-") wel te voorschijn krijgen welke namen meerdere lettergrepen hebben (- is het teken tussen twee lettergrepen) en met InStr([uitspraak];"'") de klemtoon (' geeft klemtoon aan), maar ik weet niet hoe ik dit moet doen vanaf rechts.
Klemtoon op de eerste lettergreep kun je gemakkelijk bepalen door vanaf links te werken en de positie van de apostrof te bepalen, maar vanaf rechts kom ik er niet uit. Je kunt namelijk niet alleen de eerste klemtoon eruit halen, want bij sommige namen ligt de klemtoon ook op de tweede i.p.v. laatste lettergreep.
Weet iemand hoe ik dit aan moet pakken?

Bijlage = namenbestand in excel

Bijlagen

Je hebt een Excel bestand bijgesloten, en daar kan ik niet zoveel mee in Access... Dat wil zeggen, ik zou hem nog wel willen importeren, maar het is ook nog die vermaledijde 2007 versie... Heb je 'm ook in 2003 format?
Het antwoord overigens is de functie InstrRev, waarmee je vanaf rechts zoekt...

Weer een stapje verder... Maar ik mis de kolom Uitspraak. Waar moet ik naar kijken?

sorry...dit bestand heb je erbij nodig, is een tekstbestand.
Als je die in een query zet kun je voornaam en uitspraak laden en zo bij uitspraak filteren op klemtoon en lettergreepscheiding.

Bijlagen

OK, nu we de gegevens compleet hebben: wat wil je precies bereiken? Want uit de oorspronkelijke vraag lees ik dat de klemtoon niet altijd op de eerste lettergreep of op de laatste hoeft te liggen? Moet de naam altijd gesplitst worden op de lettergreep met de klemtoon? Oftwel: wil je alleen de lettergreep met de klemtoon zien?

Ja, precies, de bedoeling is dat je alleen de namen overhoudt waarbij de klemtoon op de laatste lettergreep ligt. Waarom ik er niet uit komt:
- Als je die op de eerste lettergreep wilt bepalen, kun je gewoon invoeren dat de eerste positie een apostrof moet zijn.
- Als de klemtoon niet op de eerste lettergreep mag liggen, kun je gewoon invoeren dat de query de eerste apostrof moet zoeken na positie 1 (dan krijg je dus niet 'tho-mas maar wel je-'roen en ook jo-'han-na)
- maar als je bovenstaande doet, heb je alle namen met klemtoon op lettergreep 2 of 3 en ik moet alleen de namen met klemtoon op de laatste lettergreep hebben (dus alleen je-'roen en geen jo-'han-na)
Ik hoop dat mijn vraag een beetje duidelijk is zo!

In deze db zit een query die volgens mij wel doet wat je wilt.

Bijlagen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan