Selectievakje uitvinken na printopdracht in Access

Status
Niet open voor verdere reacties.

DigiEdje

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2008
Goedemorgen,
Ik heb een database gemaakt voor ons bedrijf, om hier alle import en export zending in te registreren.
Hiervoor heb ik een query gemaakt, die bepaalde gegevens op een rapport laat afdrukken. Om dit te activeren, moet er op het artikel formulier een selectie vakje (Ja/Nee) worden aangevinkt.
Nu gebeurd het regelmatig dat ze (na het afdrukken van het rapport) het selectie vakje vergeten uit te vinken, waar door er bij een andere order printopdracht hele rare dingen gebeuren haha.

Nu wilde ik eigenlijk zoiets hebben, dat nadat de printopdracht is gegeven, het selectie vakje automatisch wordt uitgeschakeld (dus op Nee)

Heb gezocht of er iets van een bestaande macro voor was, maar die heb ik niet kunnen vinden.
Kan iemand mij hierbij helpen voor een oplossing. (waarschijnlijk stukje programmeercode)

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Groetjes,
Monica :d

Selectievinkje.JPG

Het kan inderdaad makkelijk geregeld worden. Ik zie overigens geen printknop op je formulier, en dat zou een prima startpunt zijn geweest. Maar het kan ook vanuit het rapport zelf. Afhankelijk van of het rapport alleen hiervoor gebruikt wordt, is de oplossing simpel of minder simpel. Laat ik maar van de simpele optie uitgaan...
Een rapport heeft, net als formulieren, eigen gebeurtenissen. Eén van die gebeurtenissen is de gebeurtenis <Bij sluiten>. Die zou je kunnen gebruiken om bij het sluiten van het rapport een query uit te voeren die de selectievakjes leeg maakt. Dat kan dan afhankelijk zijn van de gebruikte filtering op het rapport (alle records van een bepaalde klant) of alle records.
Probleem daarbij is dan wel, dat je nooit zeker weet of een rapport ook is afgedrukt of niet; hooguit weet je dat de Afdrukweergave van het rapport is geopend. Dat kun je dan ondervangen door het uitvoeren van de query te koppelen aan een Msgbox met iets als: "Weet u zeker dat u de selectievakjes leeg wilt maken?" met de knoppen <Ja> en <Nee>.
Andere optie is een knop op je formulier die gelijk afdrukt, en dan ook de query kan uitvoeren.

Hoi OctaFish,
De knoppen onder het selectievakje zijn de printknoppen.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Ik ga er eens mee stoeien.

Groetjes
Mo

Laatst bewerkt:
Voor een uitleg voor het maken van een "query uit te voeren die de selectievakjes leeg maakt" houdt ik me aanbevolen. :-)

Dankjewel,
Mo

Daarvoor kun je het beste een Update query maken die een selectieveld waard instelt op False. Of 0. Vervolgens kopieer je de SQL van die query en die pas je dan aan en zet je in een stringvariabele. Vervolgens voer je de query uit met de opdracht
CurrentDb.Execute strSQL

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan