Semi-professioneel netwerk opzetten, hulp gevraagd

Status
Niet open voor verdere reacties.

Eagle Creek

Verenigingslid
Lid geworden
3 okt 2002
Hallo, zie aub even het ontwerpje in de bijlage :).
http://www.eaglecreek.nl/helpmij/ontwerp.zip

Het is gemaakt met Visio, mocht je geen Visio hebben kun je hier de gratis viewer downloaden; http://www.microsoft.com/downloads/...5c-fed1-46cf-bd53-da23635ab2df&DisplayLang=en .

De bedoeling:
Een netwerk opzetten waarbij:
  • Er een onderverdeling is van bestandsserver en 'werk'-server (applicatie of terminal)
  • Er goed aan beveiliging wordt gedacht, er wordt met privacy gevoellige informatie gewerkt
  • Het bandbreedte gebruik tusser server-en-client minimaal is omdat er maximaal een 1 MBIT upload beschikbaar is.
  • Een bepaald programma gebruik moet maken van een SQL-server om zijn database in te kunnen lezen.
  • Er aan backups wordt gedacht.
  • VPN

Er zijn verschillende punten die ik wil vertellen dus ik probeer het zo overzichtelijk mogelijk te beschrijven.

Algehele opzet

Het is de bedoeling dat een arts vanaf zijn praktijk in Rotterdam, de patiëntendossiers kan benaderen die op de server in Den Haag staan.

Naar aanleiding van deze situatie heb ik al een vraag:
Kan een computer in een domein zitten, wanneer hij verbinding heeft met het netwerk via internet? Volgens mij kun je deze situatie creëren via VPN, maar hoe of wat moet dit aangepakt worden?

De patiëntendossiers worden opgeslagen in een SQL-database. Vanwege de centrale bereikbaarheid is het uiteraard niet mogelijk om deze mee te nemen op laptop en PC en moet deze dus op de server staan.
Stel: vanuit de laptop wordt een patiëntendossier opgevraagd. Dan zou je dus óf:
De gegevens uit de database ophalen via internet
Óf:
Al werken op de server (terminal) en dan de gegevens ‘lokaal’ inlezen, en de screenoutput naar de laptop sturen.

Dit roept mijn volgende vragen op:
Als je vanaf afstand op het domein inlogt, haal je dan alleen het profiel op of werk met terminal server.
En wat zijn de voor- en nadelen hiervan, ook gedacht aan het punt dat er maar een 1 MBIT upload beschikbaar is en dus geen complete database telkens overgepompt kan worden. Met terminalserver is het rechtenbeheer 100% centraal dus is dat een stuk makelijker denk ik.

Stel: Er is geen netwerkverbinding beschikbaar, wat dan? In het geval van netwerkaanmelding, kun je een lokaal profiel laden. In het geval van terminal server, hoe gaat het dan?

Hoe pak je terminal server aan? Heb je active directory nodig? Etc..
Is het beter om lokale profielen te gebruiken en er een applicatieserver van te maken en zo het patiëntenprogramma te draaien?

Verder:
De servers beschikken over voldoende hardware capaciteit. Ik zit nu te denken aan een een RAID 5 of 10.
Elke dag wordt er een differentiële back-up gemaakt via internet, naar een andere PC. Deze PC schrijft dan de data weer dagelijks weg naar een externe HDD.
Op de servers moet er gebruik gemaakt worden van schaduwkopieën.

Wie heeft er een goed antwoord op mijn vragen en kan mij helpen te letten op de valkuilen en instinkers?

Laatst bewerkt:
volgens mij doe ik hetzelfde hier voor het gebruik van de zwembaden in enschede.
drie zwembaden---1 hoofdbad waar een terminal server staat (heb ik jou ooit eens aangeboden) plus een file server.
Twee andere baden hebben een thin client en een kpn office adsl lijntje
dezezijn verbonden via een router die een vpn kan maken.
op het hoofdbad ook een router met vpn.
Vanaf huis maak ik via extern bureaublad contct met de terminal server (vpn)
Ik haal alleen maar beeld over en werk echt op de servers, gaat perfect.
alleen het mobiele apparaat wat je hebt getekend dat hebben wij niet.
Ja de terminal server heeft een windows 2003 enterprise OS
Op de file server staat een boekhoud programma wat ook sql nodig heeft (exact globe)
dat kan ik vanuit huis dus ook benaderen omdat er alleen maar beeldoverdracht is.
Backup wordt op de file server gemaakt op een tape.

wil je meer weten.....je kent mijn mail adres.

Owhowhowh, dat klinkt erg goed :D.

(behalve dat server + zwembad, hoofdbad waar een terminal server staat :p:p:p)

Of de router VPN mogelijkheden bied weet ik (nog) niet maar die persoon heeft er zelf ook aardig wat verstand van dus hij kan mij er sowieso wel mee helpen.

Alle servers zullen 2003 zijn. Ze worden geïnstalleerd als Evaluation Copy (6 mnd) maar daarna over gezet op een betaalde licentie.

De cliënts zijn niet gemaakt als Thin maar echt als PC, gewoon fatsoenlijke stations met XP Pro. Hoe pak ik zoiets aan? Ik bedoel; als je in een domein zit en je haalt je profiel van het domein op krijg je (afhankelijk vd instellingen) melding dat het profiel niet beschikbaar is, en dat het lokale profiel (default user) gebruikt zal worden.
Als je het terminal doet, log je dan eerst in lokaal en ga je dan via een soort extern bureaublad naar terminal of doe je dat meteen?

Met VPN en Terminal heb ik nog geen ervaring. Als je mij ermee kan helpen zou dat super zijn!

EDIT:
Het mobiele apparaat is een Smartphone die ook verbinding zou moeten kunnen maken. Nog geen vereiste maar rekening houdende met toekomste uitbreiding.
Zo moet het netwerk ook worden opgebouwd, rekening houdende met de toekomst.

EDIT 2:
Misschien moet ook EXACT er draaien.

Laatst bewerkt:
terminal is de minste belasting kan zelfs met een telefoon 56K modem.
Ja je logt in via extern bureaublad rechtstreeks op de terminal server.
smart phone maakt ook gebruik van terminal service dus dat kan ook.
Ik heb wel voor de 12 aansluitingen een terminal licentie moeten aanvragen.(kopen dus)
maar in de file server heb ik de rechten ingesteld per persoon, werk super.

normale pc of thin maakt niet uit.
je logt in op de terminal server.

edit

Laatst bewerkt:
Aiaiai, klinkt super :D.

See you @ MSN ;).

(PS: Mochten er boeiende dingen zijn plaats ik ze op het forum zodat anderen er ook wat aan hebben)

XP_PC zei:
Stel: Er is geen netwerkverbinding beschikbaar, wat dan? In het geval van netwerkaanmelding, kun je een lokaal profiel laden. In het geval van terminal server, hoe gaat het dan?

Op het moment dat er geen internetverbinding/netwerkverbinding is, heb je geen toegang tot de TS, en kan je dus niet de programma's openen, en dus ook niet bij de data komen ;)

Zou dus wel twee keer internetlijntjes bestellen met een mooie SLA :)

klimaatsla.jpg

SLA?

:rolleyes:

Service Level Agreement

SLA
(Service Level Agreement.)
(DNO.)
(Dienstenniveau-overeenkomst.)
Een tussen de opdrachtgever en de IT-dienstenorganisatie overeengekomen specificatie van de diensten, het kwaliteitsniveau, de betrokken partijen en de omstandigheden waaronder de diensten geleverd worden. (ITIL).
Bron: computerwoorden.nl

LOL

Dat had ik natuurlijk al gevonden :p.

Maar bedankt voor de tips ;).

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan