Sempron 2800 werd Athlon XP 1200?

Status
Niet open voor verdere reacties.

crazyheels

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
27 mei 2002
Vorige week heb ik een nieuwe moederboard moeten plaatsen.

Voordat ik dat board erin zette was mijn processor volgens Sandra en de gegevens van de leverancier een Sempron 2800. Na het installen van het nieuwe board is het volgens Sandra opeens een Athlon XP 1200 en is ie zo traag als hele dikke ******.....

Wat zou er gebeurd kunnen zijn?

:thumb:

Hoi !

Socket A -bordje ?

Vaak is er een BIOS-update nodig om een Sempron te laten herkennen.

Als je de spec's van je MOBO geeft kan ik het je precies vertellen.

Greetz,

Harry.

Hai, bedankt voor jullie snelle reactie...ik was zelf ook eens aan het googlen en kwam het volgende tegen, een probleem van een Duitser...maar wel hetzelfde dus!

Ik ben heel benieuwd hoe ik dat moet oplossen....ik hoor jullie zsm...

Alvast bedankt:thumb:

Hi und herzlich willkommen im Forum !

Hi !
Dein Problem ist folgendes:

Der Sempron 2800+ läuft mit 2000 Mhz bei einem FSB von 166 Mhz.

Der Sempron hat nen Multiplikator von 12, da 166*12=2000. Im BIOS ist der FSB auf 100 MHz gestellt. Daher läuft er jetzt nur noch mit 1200 Mhz (100*12).

Da es aber nie einen Sempron mit nur 1200 Mhz gab, wird er nun vom BIOS als XP erkannt.

Stell den FSB (FrontSideBus) auf 166 Mhz und das BIOS meldet dir wieder einen Sempron 2800+. :wink:

Edit:

En dit las ik ook, dus zal het zo zijn als jullie aangeven:

Maar goed, leuk technisch geblaat, maar daar gaat je processor niets sneller van ;-)
Het lijkt erop dat je BIOS op de één of andere manier zijn instellingen kwijt is geraakt. Dat is op zich niet zo'n ramp, maar het betekent onder meer dat je dus de FSB opnieuw in moet stellen. Allereerst moet je dan dus weten hoe je daar komt, meestal is het indrukken van <delete> tijdens het opstarten van je PC voldoende, maar het kan ook een andere toets zijn. In dat geval moet je tijdens het opstarten even kijken of er iets voorbij komt in de trant van "Press <X> to enter setup" dat dan ergens op het scherm staat.
Eenmaal in je BIOS moet je op zoek naar de FSB instellingen, maar helaas zitten die overal weer ergens anders. Beetje neuzen dus. Zolang je nergens veranderingen aanbrengt kun je daar niets fout doen, zoek gewoon naar de FSB instelling (Front Side Bus) en zet die op 166 MHz. Even de wijziging opslaan en opnieuw opstarten, en dan zou het weer in orde moeten zijn. Ga alleen niet hoger als 166, wat op sommige borden mogelijk is, want dan ben je aan het overclocken en dat kun je beter pas doen als je weet waar je mee bezig bent.

Als ik het dus goed begrijp is het een kwestie van die FSB in de Bios aanpassen naar 166MHZ.....ben benieuwd.

Thanks,

:shocked: :thumb:

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:
Yep, that s him.....

Ik heb het boekje hier liggen....en was al in het bios wezen kijken maar kreeg daar het advies om de jumper te gebruiken en niet manueel aan te passen....dat mag wel (overclock) maar pas nadat de jumper juist is gezet.

Denk je, of kun jij zien of het zinvol is om na die jumperaanpassing om een biosupdate te doen?

Bijvoorbaat dank voor je antwoord.

Jean:thumb:

Edit:

Yep...

Ik heb het oude moederboard erbij gepakt en de jumpers van de nieuwe gezet zoals die op de oude stonden....

En ja hoor.....tis weer een Sempron 2800+

Kan ik nu die frequency aangeven in het Bios naar 166, als ie daar al niet zo staat natuurlijk, zal effe checken....en een bios update doen...lijkt me onnodig omdat dit moederboard al bios versie 2.80 heeft wat ook de laatste update was....

Bedankt voor julllie adviezen...

:thumb:

Laatst bewerkt door een moderator:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan