Serial ATA schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robbert1978

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
2 nov 2002
Berichten
2.349
Ik heb sinds vandeweek een Serial ATA schijf. Deze schijf heb ik naast mn gewone ATA schijf in mn pc hangen. Momenteel staat windows nog op de ATA schijf, dit is ook mn C schijf. Nu zit ik erover te denken om van de Serial ATA schijf mn C schijf te maken en daar Windows op te zetten omdat Serial ATA sneller is.

Mijn vraag is nu, heeft dit veel zin?
 
Kort gezegt ja.
SATA is sneller dan ATA.
Zorg dat je voor de installatie van Windows 2000 of Xp een floppy met de driver voor SATA hebt.
F6 indrukken tijdens de setup.(staat onder in beeld)
 
Moet ik die drivers installleren door op F6 te drukken? of is dat al een stap verder? Als ik F6 druk gebeurt er eerst niks en daarna een scherm dat ik E moet drukken als ik een diskette heb. ik heb WIndows XP
 
Ja zoals je het nu aangeeft gaat het goed.
Het klopt dat er eerst niks gebeurt als je F6 gebruikt.
Klik op de E en er wordt vanzelf om de floppy gevraagt.
Na de floppy krijg je het zelfde scherm als met die E, maar dan staat de driver er wel.
Druk dan op Enter en de setup begint.:)
 
Geplaatst door Robbert1978
ik bedoel dus, moet ik die drivers op diskette zetten door op F6 te drukken? Hoe anders?
Nee, de driver moet al op de floppy staan.
Deze moet de setup namelijk vanaf de floppy, de driver kunnen installeren.
 
Ik heb de setup geladen van win XP, heb F6 gedrukt. Krijg nu een scherm dat hij geen ondersteuning voor het opgegeven massa opslag kan installeren. Ik druk op E dan vraagt hij om door fabrikant geleverde diskette voor hardware ondersteuning, maar die heb ik duis niet, die moet ik maken zeg jij net, maar hoe?
 
Welk moederbord heb je?
Dan zoeken we de driver even op.:)
 
ik heb die Serial ATA aansluiting niet op mn moederbord zitten, heb daar een apart kaartje voor gekocht, daar heb ik wel drivers van op cd staan, moet ik die cd er soms instoppen?
 
Staat er op die cd-rom niet de mogelijkheid een floppy aan te maken?
 
ik heb nu de drivers handmatig naar diskette gekopierd vanaf de cd, ff kijken of hij het doet, je hoort het zo van me
 
oke dat is gelukt. Hij gaf alleen aan dat die SATA schijf D: is, daar ben ik dus nu windows XP op aan het zetten. Dit kan ik toch later veranderen dat dat c: is?
 
Geplaatst door Robbert1978
oke dat is gelukt. Hij gaf alleen aan dat die SATA schijf D: is, daar ben ik dus nu windows XP op aan het zetten. Dit kan ik toch later veranderen dat dat c: is?
Ik denk dat je problemen krijgt als je er C van gaat maken.
Waarschijnlijk komt het doordat je nog een ATA schijf hebt?
 
ik heb 1 ATA schijf en 1 SATA schijf. Die ATA schijf heb ik opgedeeld in 2 partities maar die wil ik naderhand wel als 1 partitie maken
 
gaat ATA voor SATA ofzo omdat hij ATA als c aangeeft? 2e partitie van de ATA schijf was trouwens e: en dus SATA d:

Ik krijg nu trouwens een melding tijdens installatie:

VOldoet niet aan de eisen van de windows Logo Test die op de compatibiliteit met Windows coltrolleert.

Er wordt aangeraden om de setup af te breken
 
Omdat je de sata drive via een pci kaart aanstuurd , hoeft dit niet sneller te zijn dan je pata. Indien de pata schijf reeds gebruikt maakt van bv ultraATA/100 dan is sata gelijk qua snelheid omdat de pci bus nou eenmaal niet sneller kan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan