serial-usb adapter wordt niet herkend door Windows 7

Status
Niet open voor verdere reacties.

cateyes

Gebruiker
Lid geworden
22 jul 2001
Hallo,

Probeer voor het eerst m'n Garmin gps aan te sluiten op laptop met Windows 7.
Op de XP-desktop lukte dat altijd probleemloos, met serial-usb adapter.
Windows 7 herkent de serial-usb kabel echter niet en vraagt om stuurprogramma.
Windows laten zoeken op internet levert niets op. De kabel heeft geen merk of type-aanduiding, er staat alleen CE FC op.
Geen idee hoe ik aan die drivers moet komen. Zou wel heel jammer zijn als ik de gps niet in combinatie met de laptop kan gebruiken, want de desktop mee op vakantie is niet zo handig.
Hebben jullie nog suggesties/ideeen?
Alvast bedankt!

Eerste wat je moet doen is uitzoeken wélk apparaat nu niet wordt herkend: De USB seriële adapter óf het apparaat dat eraan hangt.

Start Apparaatbeheer: [Windows-toets]r toetscombinatie -> devmgmt.msc
Kijk welk apparaat nu blijkbaar geen driver heeft.
Geef ons de aanduiding die Windows ervan maakt als naam/beschrijving.
Dan nog erop dubbelklikken, naar het tabblad Details gaan en uit het pull-down menu kiezen voor "Hardware-id's"
Geef ons de aanduidingen die dan getoond worden. Wellicht kunnen we dan uitzoeken wat voor apparaat het precies is en waar evt. drivers te vinden zijn.

We horen het wel.

Tijs.

Hoi Tijs,

Fijn dat je wilt helpen!
Hier komt inderdaad de USB-serial controller uit, bij Overige apparaten.

tabblad Algemeen:
Apparaattype: Overige apparaten
Leverancier: Onbekend

tabblad Stuurprogramma:
Leverancier: Onbekend
Datum: Niet beschikbaar
Stuurprogrammaversie: Niet beschikbaar
Digitaal ondertekend door: Niet digitaal ondertekend

tabblad Details:
Hardware-id's: Waarde:
USB\VID_067B&PID_2303&REV_0300
USB\VID_067B&PID_2303

Ben benieuwd!

Volgens mijn informatie is het een Prolific PL-2303X USB-to-Serial USB
Hier lijk je drivers etc. ervoor te kunnen vinden.
Als ik het goed interpreteer zou dan deze driver de goede moeten zijn.
Handleiding lijkt hier te vinden te zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Zat al te juichen, maar te vroeg. Installatie stuurprogramma ging goed, Adapter wordt herkend (Prolific USB-to-serial COM Port (COM3) en werkt correct.
Alleen wordt nu de Garmin gps niet herkend.
Het programma Mapsource dat ik gebruik om routes te uploaden, meldt: "Er zijn geen apparaten gevonden".
Ben bang dat dit niet gaat lukken, want dit zit blijkbaar in herkenning Garmin Legend door Windows7.

Lijkt mij dat je in de Garmin/Mapsource software moet aangeven dat het gps-apparaat op COM3 te vinden is. Wellicht zijn er verder nog dingen die je moet instellen, zoals protocol-instellingen in de seriële adapter om communicatie mogelijk te maken. Denk aan snelheid, aantal bits, aantal stop-bits, flowcontrol instellingen etc.

Tijs.

Laatst bewerkt:
Op de plek in de software waar ik een poort en type gps zou moeten kiezen kan helaas niets worden ingevoerd.
Ik denk inderdaad dat het in de protocol-instellingen in de seriële adapter zit. Voor gegevens over snelheid, aantal bits, aantal stop-bits, flowcontrol instellingen etc. zal ik de handleiding gaan raadplegen. Die moet nog ergens op zolder liggen. Wie weet, gaat het dan toch nog lukken. Binnenkort duik ik in de dozen. Mocht het daarmee worden opgelost, dan laat ik het hier weten. Bedankt voor het meedenken en goed weekend verder!

Nóg een alternatief zou zijn dat je het gps-apparaat eerst moet installeren binnen Windows 7. Persoonlijk verwacht ik van niet: Normaal gesproken geef je (voor serieel aangesloten apparaten) in het programma aan (in jouw geval: Mapsource) wát voor apparaat (merk/type) het is en wáár het te benaderen is (in jouw geval COM3), maar ik vermeld het toch maar even.

Misschien kun je je nog herinneren welke stappen je moest zetten in XP om het het gps-apparaat werkend te krijgen. Wellicht geeft dat een hint waar je wat mee kunt.

Ik hoor graag terug of het je uiteindelijk allemaal lukt en wat je er (verder) nog voor hebt moeten doen/instellen/installeren.

Succes,

Tijs.

Toch nog een kleine toevoeging: Wellicht gebruik je een (te) oude versie van MapSource.
De meest courante versie lijkt hier gedownload te kunnen worden.
Op Internet is vermeld dat MapSource op Windows 7 wel werkend gemaakt moet kunnen worden. Zie (o.a.) hier.

Hopelijk gaat het lukken, al dan niet met de informatie die je op zolder terugvindt.

Succes,

Tijs.

Toch nog even:
Zoekend op Google lijken de instellingen van de seriële kabel te moeten staan op:
4800 baud
8 bits
no parity
1 stop bit

Wellicht zijn dat instellingen die communicatie mogelijk maken.

Succes,

Tijs.

Probleem opgelost!!!

Tijs, je bent geweldig! Het is opgelost!!!
Eerst de instellingen van de seriële kabel volgens jouw aanwijzingen goed gezet.
Daarna via de link die je gaf de nieuwste update van Mapsource gedownload, voor de zekerheid opnieuw opgestart en toen kon ik ineens wel de COM-poort kiezen en werd de gps herkend.
Hartstikke bedankt voor je hulp. Ik lees in je avatar dat je een nieuwe baan zoekt. Nou, het bedrijf dat jou in dienst neemt, mag z'n handjes dichtknijpen met zo'n talent en goede meedenker.

Ik kwam deze vraag toevallig tegen op google, ik wil mijn race stuurtje aansluiten op mijn pc maar ik heb die 15 polig aansluiting niet op mijn geluidskaart zitten.
Nu is mijn vraag zijn die serial adapters naar usb verkrijgbaar enzo kan de link even vermeld worden?

Zijn er mensen hier ervaring mee hebben???

alvast bedankt!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan