Serieuze netwerkissue. Ext HDD niet te benaderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

jpvaneijk

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2009
Berichten
17
Beste mensen,

Ik ben geen onbekende met het oplossen van problemen en hoop nu toch echt iemand te vinden die me hiermee kan verrassen.

Mijn probleem in verkorte uiteenzetting:
Ik kan de externe harddisk die via USB aan mijn server (XP Pro) hangt vanuit mijn Windows thuisnetwerk niet benaderen. Wel vanaf de PC zelf, maar niet vanaf een andere PC, terwijl interne schijven en mappen op die PC wel te benaderen zijn in het netwerk.
De Windows Firewall geeft aan het delen van de schijf te accepteren en vanaf mijn webserver - voor externe gebruikers dus - is de schijf weer wel te benaderen.

Foutmelding is:
\\Server\Extern is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Onvoldoende opslagruimte op de server beschikbaar om deze opdracht te verwerken.


Ik heb inmiddels heel wat af gegoogled maar werkelijk niet heeft geholpen. Om in ieder geval alvast een aantal reakties weg te nemen wil ik alvast aangeven wat ik zowiezo al gedaan heb, en sorry als ik iets vergeten ben. Lees ook even mijn handtekening hieronder.

  • Was al een schone installatie, maar nog eens opnieuw geïnstalleerd
  • Complete format (NTFS) van de harddisk (ook de externe)
  • Alle virus/malware/adware/spyware scans die voorhanden waren (ook in safe-mode)
  • Netwerk meerdere keren opnieuw verwijderd en aangemaakt
  • De mappen op de harddisk apart gedeeld (zelfde foutmelding)
  • USB poorten softwarematisch verwijderd en weer geïnstalleerd. USB stack geschoond.
  • Andere USB poorten gebruikt
  • Machtigingen voor alle gebruikers die ik kon vinden op 'volledig beheer' gezet
  • In schijf beheer is de externe schijf terug te vinden. Wordt dus 'gezien'.
  • Netwerkkaart verwijderd en opnieuw geinstalleerd. Fixed IP's overigens...
  • Geen foutmeldingen in 'apparaatbeheer'.
  • irpstacksize op 15 gezet
  • Etc. etc. etc. etcera, en nog meer, een week of zo...

Kortom, het was me het weekje wel. Ik weet dat het vaak iets is wat je over het hoofd ziet of iets kleins wat je eigenlijk zelf wel had moeten weten.. maar....

Vragen wil ik graag beantwoorden en oplossingen die ik niet bedacht heb hoor ik graag. Ik plaats graag een Hijack als er behoefte aan is of stuur een bossie rooie rozen naar iemand die een oplossing weet. Na al die jaren mezelf bezig te hebben gehouden met neuzelaars die zelf nooitb gezocht hebben, heb ik nu zelf een probleem. Erg jammer, maar ik ben ook nieuwsgierig of die inverstering iets kan opleveren:thumb:

Hoor graag!!
 
Gebruik je misschien Vista als Client computer?
Zijn de gebruikersnaam en wachtwoord van de client computer toegevoegd aan de server,
start, config, systeem beh, computer beh, gebruikers
 
1) Staat eenvoudig delen / simple filesharing aan onder extra mapopties? Zo ja==> uitschakelen
2) Staan de ntfs en share machtigingen goed ingesteld?
3) probeer opnieuw te sharen via start > cmd > net share c=x:\
(x is driveletter)
3)Windows 2000 system event log shows errors after startup:

Event : 2506
Source : Server
The value named IRPStackSize in the server's Registry key LanmanServer \ Parameters was invalid. The value was ignored, and processing continued.

This is caused by the IRPStackSize value having been set to less than 0x11 which is the legal minimum value. Unfortunately Symantec's NAV2000 and perhaps other packages reset this value below the legal minimum. You can ignore the message but this is not recommended. There are reports that sporadic network errors were eliminated after IRPStackSize was returned to its default. To fix, apply the following Windows 2000 registry hack:

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters
Name: IRPStackSize
Type: REG_DWORD
Value: 0x11
http://www.windowsnetworking.com/kb...us/Windows2000Event2506IRPStackSizeError.html
 
Laatst bewerkt:
1) Staat eenvoudig delen / simple filesharing aan onder extra mapopties? Zo ja==> uitschakelen
2) Staan de ntfs en share machtigingen goed ingesteld?
3) probeer opnieuw te sharen via start > cmd > net share c=x:\
(x is driveletter)
3)Windows 2000 system event log shows errors after startup:

Event : 2506
Source : Server
The value named IRPStackSize in the server's Registry key LanmanServer \ Parameters was invalid. The value was ignored, and processing continued.

This is caused by the IRPStackSize value having been set to less than 0x11 which is the legal minimum value. Unfortunately Symantec's NAV2000 and perhaps other packages reset this value below the legal minimum. You can ignore the message but this is not recommended. There are reports that sporadic network errors were eliminated after IRPStackSize was returned to its default. To fix, apply the following Windows 2000 registry hack:

Hive: HKEY_LOCAL_MACHINE
Key: SYSTEM\CurrentControlSet\Services\LanmanServer\Parameters
Name: IRPStackSize
Type: REG_DWORD
Value: 0x11
http://www.windowsnetworking.com/kb...us/Windows2000Event2506IRPStackSizeError.html


Beste Joram, bedankt voor je reaktie. Top!

1) Eenvoudig delen staat uitgeschakeld
2) "De naam wordt al gedeeld" " Typ NET HELPMSG 2118 voor meer hulp"
3) IRPStackSize staat op 11, wat me wel bevreemde is dat er naast Currentcontrolset ook een ControlSet001 en een ControlSet003 stonden. Dat zal wel iets te maken hebben met het feit dat ik ook de naam van heb aangepast in mijn zoektocht naar een oplossing.
IRPStackSize stond er overigens helemaal niet tussen en heb ik dus maar toegevoegd. Systeem een reboot gegeven maar helaas nog geen oplossing
 
Kleine correctie,

Na de reboot blijkt de externe schijf toch te benaderen:thumb:
Punt drie had ik al eens eerder gedaan maar had niet geholpen. Waarom het nu wel werkte is niet duidelijk maar ook totaal onbelangrijk; het werkt namelijk gewoon weer zoals het hoort:D

Onwijs bedankt voor het meedenken.
JP

O ja,
908_7p89sj4rhk.jpg
!
 
Graag gedaan, blij dat je weer aan de slag kunt :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan