Server 2003 admin wachtwoord invoeren bij netwerkschijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

Guzzler

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2007
Hallo,

Ik ben bezig met een server in elkaar te knutselen (virtueel), maar ik loop tegen een probleempje aan.
Op een werkstation heb ik een netwerkschijf aangemaakt (F). Als ik als gebruiker inlog, en op de netwerkschijf wil, krijg ik telkens het scherm om het administratorwachtwoord in te geven, hoe kan ik zorgen dat ik deze melding niet meer krijg en toch op de schijf kom?
Maak gebruik van Server 2003, Windows XP.
Alvast bedankt.

en je hebt al een gebruiker aangemaakt op de server?
en die ook al rechten gegeven?

Ik ben als een gebruiker ingelogt die op de server is aangemaakt. Deze gebruiker heb ik lees-rechten gegeven.

Edit: Als ik bij de eigenschappen kijk van de netwerkschijf op de server, en bij het tabblad 'Delen' op 'Machtigingen' klik, krijg ik de volgende melding:
24e0r4z.jpg

En ik maak gebruik van een mirror-schijf.

Laatst bewerkt:
Als ik 'administrator' invul en hierbij het wachtwoord werkt het wel.
Alleen als ik een andere gebruiker invul werkt het niet.

Mijn vorige post was logisch bedenkt ik me nu.
Maar.. het probleem is dus: Als ik op het werkstation een netwerkschijf aanmaak, met het administrator account en wachtwoord in te vullen, gaan alle rechten verloren die ik aan de gebruiker heb gegeven.

Voorbeeld:
Gebruikersnaam = Qwerty (alleen lees-rechten)
Wachtwoord = TestTest12
Qwerty staat in de volgende OU's:
- Bedrijf
- Afdeling
En is lid van een groep (Globaal), deze groep is weer lid van een andere groep (Domeingebonden).

Ik maak verbinding met '\\192.*.*.*\F$', met gebruikersnaam: administrator, en wachtwoord: Server12345.
Maar nu kan ik met het Qwerty account ook de mappen verwijderen en nieuwe aanmaken. Dit zou niet moeten kunnen als ik het goed heb toch?

Graag een antwoord.

Beter als je je eerst eens verdiept in Administrative Shares, waar C$, D$, F$ etc. toe behoren. Kijk even hier

Zie daar ook dat er geen mogelijkheid is om niet-administrator gebruikers rechten te verschaffen op zo'n Administrative Share:
Security of the Shares

Note: the DACLs on the administrative shares cannot be modified, even by the local .\Administrator account.

Kortom: Deel de F: schijf met een eigen gedeelde map-naam, bijvoorbeeld: F-Schijf
Wil je 'm verbergen (=niet zichtbaar maken als de gebruiker bladert door het netwerk), zet er dan een $-teken achter, dus bijvoorbeeld: F-Schijf$

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reactie.
Ik heb nu de schijf gedeeld, een nieuwe schare aangemaakt met de naam F.
Ik kan nu de machtigingen wijzigen, maar als ik een netwerkverbinding maak, en weer het administrator wachtwoord invul, gaan de rechten weer weg.

Bedankt voor de reactie.
Ik heb nu de schijf gedeeld, een nieuwe schare aangemaakt met de naam F.
Ik kan nu de machtigingen wijzigen, maar als ik een netwerkverbinding maak, en weer het administrator wachtwoord invul, gaan de rechten weer weg.

Kun je dat even laten zien m.b.v. 2 (of 4) schermafdrukken van vóór die netwerkverbinding en van ná die netwerkverbinding?
Zet dus de rechten weer goed, maak een schermafdruk, maak die netwerkverbinding, en maak weer een schermafdruk. Zet de 2 schermafdrukken op het forum bij je volgende posting.

Tijs.

Jawel.. ik weet niet wat ik gedaan heb maar het werkt.
Ik heb de server wel een keer opnieuw opgestart, misschien dat het hieraan kan liggen?
Ik heb ook de mirror opnieuw aangemaakt.
In ieder geval hartstikke bedankt voor de hulp:thumb:

De share-rechten raken niet zomaar zoek, ook niet als je met een share verbindt, vandaar dat ik vroeg om schermafdrukken.

Misschien had je server netwerk- of capaciteitsproblemen (te achterhalen op de server d.m.v. Logboeken (Start -> Uitvoeren -> eventvwr.exe)).
Die zijn dan opgelost door een herstart, waarna alles (incl. de share-rechten) weer gewoon getoond werd zoals je het eerder al had ingesteld.

Fijn dat het werkt nu! :)

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan