Server 2003 DNS zone probleem

Status
Niet open voor verdere reacties.

Muesli

Gebruiker
Lid geworden
10 sep 2006
Hallo,

Ik host een aantal sites thuis maar ik vondt het irritant dat ik deze niet bij hun adress kon benaderen maar steeds via hun IP omdat ik binnen het netwerk lig.

Dit wou ik oplossen door een DNS op te zetten, dit lukt prima alleen heb ik problemen met de "Zones" als ik een "eu" zone wil opzetten dan krijg ik "eu." dus als intyp test.eu dan doet hij het niet omdat het test.eu. moet zijn. Dat puntje moet ik weg krijgen maar ik zie niet hoe?

Met mijn eerste zone zat er geen puntje achter de naam en die werkt zoals hij dat zou moeten doen.

Weet iemand hoe dit op te lossen is?

DNS draait op Server 2003 Enterprise

Alvast bedankt! :thumb:

Vreemd maar nu doet hij weer normaal :confused: .

Maar nu heb ik het volgende probleem:
Als ik nu bijvoorbeeld naar http://europa.eu/ wil gaan dan kan dat niet.

Ik heb nu als preffered DNS mijn server staan
als alternate DNS staat mijn modem

Wat staat hier dan fout? of moet ik de server laten forwarden naar de modem als hij het adress niet kent?

-----Edit-----

Zonder iets aan te passen doet hij het nu helemaal niet

als ik blomnet.eu (ook europa.eu) doe dan doet hij het niet maar als ik test.test of blomnet.blomnet doe dan doet hij het weer wel :s

Ik vindt dit zeer vreemd :(

-----Edit2-----
Nu snap ik er helemaal niks meer van... als ik nu www.blomnet.eu intyp dan doet hij het wel :s

blomnet.eu en andere .eu sites doen het nog steeds niet

Laatst bewerkt:
Ik heb hier op mijn werkstations uitsluitend mijn eigen DNS aangegeven, op de server in de DNS configuratie heb ik de dns-servers van mijn provider als forwarders ingesteld.
Dit werkt probleemloos, alleen, inderdaad.... Ik kom ook niet op mijn site met www.domeinnaam.nl in de adresbalk. Ik moet daarvoor de servernaam intypen.
Buiten mijn eigen netwerk is de site uitstekend te benaderen. Ergens gaat het mis, als de externe dns server weer terugverwijst naar je eigen IP.
Ik dacht dit op te lossen door een toevoeging in mijn eigen dns configuratie te zetten. Bijvoorbeeld door een a-host record www naar het locale server-ip te verwijzen. Maar mijn AD-domein heet domeinnaam.local, terwijl het domein als domeinnaam.nl bekend staat. Waarschijnlijk zit hier het probleem. (exchange heeft hier overigens geen enkel probleem mee) Ik verwacht dat het inderdaad aan de DNS ligt.
Er zou een ingang in de DNS moeten zitten die domeinnaam.nl omzet in het IP van de server, ik ben er nog niet uit hoe, dus als jij daar verder mee komt, hoor ik het graag.

Ik heb hier nog even over nagedacht, maar ik heb voor mij thuis een eenvoudige oplossing gevonden:
Voeg een regel toe aan het 'hosts' bestand op het werkstation:
- zoek c:\windows\system32\drivers\etc\hosts
- voeg daaraan een regel toe
10.0.0.150 www.domeinnaam.nl

Het genoemde IP-adres is natuurlijk afhankelijk van het (interne) IP adres van de machine waarop de website draait.

Nu is vanaf dat werkstation de site met zijn domeinnaam te benaderen.
Je zult helaas wel op alle werkstations waarop je je interne website met naam wilt benaderen de hosts file moeten aanpassen, maar ja, dit kun je natuurlijk ook met een loginscript bewerkstelligen. (Een script die een voorgeconfigureerde hosts-file naar het werkstation kopieert.)

Hopelijk heb jij ook wat aan deze werkwijze,
veel succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan