server 2003 geinstalleerd en nu instellen van ......

Status
Niet open voor verdere reacties.
We komen er wel. Even wat achtergrond informatie.

-Dat vreemde IP adres wat je krijgt in de clients begint vast met 169.... Dat is een indicatie dat je geen IP adres krijgt. Met dit adres kun je inderdaad niet op internet.

-Hebben je clients de beschikking over minimaal XP Professional of Windows 7 Professional. De home edities kunnen namelijk niet in een domein.

-Voor enkel filesharing hoef je geen domein te hebben. Je kunt gewoon lokale accounts op de server maken en een gedeelde map. Vanaf de clients kun je met deze gegevens verbinden naar de server.

Terug naar het probleem. Met de instellingen zoals je die nu hebt kun je dan vanaf een client het volgende uitvoeren start-uitvoeren-cmd . In de dosbox type je dan PING 192.168.0.104 . Lukt dit zonder foutmeldingen?

Beste Rogers,

ik wil dat mensen absoluut niet het iedee krijgen dat ik stomweg hier iets neer schrijf zonder er zelf werk van te maken. echt waar wat ik allemaal al niet heb geprobeerd om het werkend te krijgen. omdat ik er niet meer uit kom vraag ik jullie hulp.
ik heb volgens mij nu 4x windows server opnieuw moeten instaleren omdat het een puinhoop werdt door alles maar aan te passen.

dus ik ben er heel erg blij mee dat je me te hulp schiet!!!

Thanxxxsss hiervoor.

terug naar je vraag.

ik heb alle pc incl de server handmatig een ip gegeven zoals ik eerder al aangaf.

zodra ik ping vanaf pc2 of pc1 naar de server met ping 192.168.0.104 geeft hij aan 100% verlies.

ik wil je wel herinerren dat de server nog helemaal kaal is ik heb er geen dns, dhcp, active directory geinstaleerd. dus helemaal fris.

enigste wat ik heb gedaan is de router als dhcp en alle pc's en de server de ip handmatig ingegeven.

nogmaals hartelijk dank voor je hulp alvast!!!!!!!!!!!

probleem met ping is opgelost. heb windows firewal instelling aangepast op de server.
nu kan ik wel pingen naar de server en van de server.

dus dat is opgelost nu.

Vreemd. Voor zover ik weet blokt de standaardinstelling van de firewall geen ping. Wellicht dat deze dan ook DHCP verzoeken tegenhoudt?

Nu we verbinding hebben. Wijzig het IP adres van je server nog even naar iets buiten de reeks van DHCP. Dit voorkomt problemen in de toekomst als je ooit nog eens meer apparaten aansluit.

Na het wijzigen van IP kun je DNS en AD verder installeren. Dit zou nu goed moeten gaan. Hou wel een oogje op de firewall, want misschien moet je nog wat meer zaken open zetten.

Beste Rogers,

wat is de beste volgorde?

eerst active directory? als goed is gaat daarna dns automatische toch?

ik heb nog geen active directory en dns geinstalleerd en als ik nu kijk in lan apparaat van de server en dan eigenschapen (details) dan geef hij aan bij:

ip adres 192.168.0.110
dns: 192.168.0.1 (is het lan adres van de router)
gateway: 192.168.0.1 (is ook het lan adres van de router)

heb gewoon internet en niks geks aan de hand.

dus nu gewoon active directory instaleren?

Laatst bewerkt:
zo toch maar heel voorzichtig een stap genomen.

1.manage your server.
2.add or removel a role.
3.domain controller (active directory) en dan next.
4.domain controller for a new domain en dan next.
5.domain in a new forest en dan next.
6.dan vraagt hij Full DNS name for a new domain. hier tik ik in hd.local en dan next.
7.dan kom iets met domain NetBios name: hier staat al : HD. ok goed druk daarna op next.
8.dan geeft hij wat locatie's aan waar ik het wil instaleren. hier druk ik gewoon op next.
9.en dan weer locatie's druk gewoon op next.

10.dan geeft hij diagnostic failed. heb dan 3 opties.
optie 1: i have corrected the problem perform the DNS diagnostic test again.
optie 2: install en configure the DNS server on this computer and set this computer to use this DNS server as its preferred DNS server.
optie 3: i will correct the problem later by configuring DNS manually. (advanced)

hier blijf ik haken. helpppppp :D

Het is optie 2. Hij kijkt namelijk naar je huidige DNS instellingen en probeert deze over te nemen. Omdat dit een zeer simpele DNS in je router is gaat dat niet werken. Dus stelt hij voor om een eigen DNS in te stellen en de instellingen van je netwerkkaart overenkomstig aan te passen.

Maar voordat je begint. Geef je server eerst eens een adres buiten de DHCP scope. Je krijgt geheid problemen. Nu niet, maar later als je dit allang weer vergeten bent. Voorstel 192.168.0.2.

Beste Rogers,

Ik moet de dhcp in de router al laten staan toch?
Zoja is de bereik in de router 192.168.0.100 t/m 200.
Jou advies is 192.168.0.2 klopt toch?
Kan dat dan buiten de bereik dat is ingesteld in de router?

Dat kan niet alleen. Dat moet ook zo. Vaste IP adressen kies je altijd buiten je DHCP scope. Indien niet dan loop je het risico dat er dubbele IP adressen ontstaan en dat geeft een boel vreemde verschijnselen.

De DHCP zul je naar de server moeten verplaatsen. Dit heeft er mee te maken dat je het IP adres van je server wilt meegeven als DNS server. Je router beschikt niet over die mogelijkheid en zal zijn eigen IP adres als DNS doorgeven. Hierdoor zul je straks je domein niet kunnen zien op het netwerk.

Dus als ik het goed begrijp moet ik dhcp aan laten staan in de router en geen dhcp aanmaken in de server?

Wacht even volgens mij bedoel je,
Dhcp in de router zo laten staan en daarna een dhcp aanmaken in de server in een andere range. En dan bij dns de ip adres van de server opgeven in dit geval dus 192.168.0.2
Klopt dit zo?

Nee Yusuf. Goed lezen.

-De DHCP in je router UIT.
-DHCP op je server AAN. Range = 192.168.0.100 t/m 192.168.0.200. Subnetmask = 255.255.255.0 . In de opties meegeven DNS = 192.168.0.2 / Gateway = 192.168.0.1
-DNS op de server AAN
-AD op de server installeren

DHCP is namelijk een heel simpel mechanisme. Als je 2 of meer dhcp servers in 1 netwerk hebt dan krijg je een adres van de eerste die reageert. Is dat toevallig je router dan krijg je wel een geldig adres, maar niet de juiste DNS instellingen.

Beste Rogers,

Wat ik mij dan afvraag zodra ik dhcp in de router uitzet. hoe moet het dan als ik bijvoorbeeld een andere laptop of een apparaat met wifi wil koppelen?
gaat dat dan nog goed?

Die upjes helpen niet, want krijg toch maar eenmalig een update e-mail. Maar dat terzijde.

Je router hoort het DHCP verzoek op je netwerk gewoon door te geven. Je server zal dit dan voor je regelen. Als voorbeeld kan ik mijn eigen netwerk nemen. Wifi verloopt via Fritzbox. En dhcp wordt hier door de firewall uitgedeeld. Hiervoor heb ik niks speciaals hoeven configureren.

zo eindelijk kan ik pc's in de scope zetten en dan worden ze ook herkent en krijgen de aangewezen ip adres yesssssss,

maarrrrrr.........

nu komt het nog. de pc's hebben geen internet toegang (onbekend netwerk) bij netwerkcentrum. met een uitroepteken. na heel veel gepuzzel heb ik in de adapter instellingen alles op automatische ip i.v.m server die de dhcp doet. maar ik moet wel bij gateway de lan ip adres van de router invullen om verbinding te hebben.

klopt dit?
waarom moet ik dit in de client pc's invullen?
als alles automatische staat moet het toch goed gaan?
snap er niks meer van.

Dan ben je vergeten de dhcp opties in te vullen in de dhcp server.

Je moet de dhcp server nog vertellen om de gateway en dns instellingen door te geven. Daar waar je de dhcp range hebt gedefinieerd kun je ook opties toevoegen. Voeg optie 6 =Router en 3 = DNS toe.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan