server maken

Status
Niet open voor verdere reacties.

janco1997

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2010
Hallo,

ook ik ben weer op een experiment uit en wou dus een thuis servertje maken.
Natuurlijk de eisen die hier aan zijn is zeer zuinig, liefst niet gekoeld (op voeding na waarschijnlijk) en nagenoeg stil.
Alle componenten heb ik al, waarschijnlijk nog een 2tb schijfje die 3,51wat idl gebruikt kopen. (zeer zuinig dus)
Nu ga ik nog mijn voeding doormeten op 3,5 en 12 volt wat het rendament is, als deze te hoog is dan moet ik ook naar een andere voeding opzoek.

Maar mijn vraag is nou: hoe een stabiele underklock maken?!
ik heb een athalon x2 ?? processor met een am2 m2n68 am2+ moederbord.

Dan ga ik uit naar een streve van 1,0 tot 1,2 ghz, maar ik heb echt geen idee wat voor voltage is daarbij moet bedenken?
Hopelijk wilt iemand mij helpen,

groetjes janco!

behuizing gemaakt:
20120922_210557.jpg

20120922_210540.jpg

Gpu, onder dat oranje blok, wordt nog erg warm, dus ik wou als ik hem volledig geïnstalleerd heb helemaal uitschakelen, of werk programmas als teamvieuwer of andere remote bestuurbaren programmas dan niet meer?

Voor het underclocken is het vrij simpel.

zet je CPU zodat je de gewenste clock speed hebt (en dan met STOCK volt).
test deze config 48 uur (met prime 95 bijv)
verlaag het volt met 0.5 - 0.2
test nog eens 48 uur (met prime 95 bijv)

doe dit net zo lang tot de pc crashed voordat hij de 48 uur heeft gehad, dan weet je dus dat je te laag zit.

pak de 2 waardes (de laatste waar hij het op deed, en de eerste waarmee hij faalde), en probeer alle waardes tussenin voor minstens 72 uur.

Daarna heb je voor zeker 90%* een stabiel lopende underclock.

wat je misschien beter kunt doen (voor je server dan he), is een mini itx moederbord kopen, die gebruiken bijna geen stroom & zijn vaak passief gekoelt.

* het kan natuurlijk zijn dat de pc niet op 1.2 wil lopen, probeer dan 1.3 o.i.d

Laatst bewerkt:
ok bedankt!
Zelf heb ik dit nooit gedaan, maar weet niet of amd ook locked versies heeft of iets dergelijks, of zijn ze altijd geunlockt?
En als die crasht, is dan niet heel me cpu naar de fielesteine?

zowel je moederbord (bios) als je cpu (AMD of INTEL) kan inderdaad dwars gaan zitten, gewoon proberen ! :D

Je kan je cpu naar de filesteinen helpen als je er te VEEL stroom door doet, jij doet er echter te weinig door in het ergste geval start de pc niet meer op. dan haal je de batterij van het moederbord er even uit en daarna doet hij het weer (ben je wel de gehele overclock kwijt, en moet je dus opnieuw beginnen).

wat je misschien beter kunt doen (wat ikzelf ook vaak doe) is de pc autmatisch op laten starten rond 8-10 uur 's ochtes en dan af laten gaan om 2 uur snachts (dan ga ik naar bed) dan bespaar je heel wat stroom :)

ok bedankt, ik ga binnenkort een besturings systeem installeren, underklocken en een aantal uur proberen :D
Ja dat was ik ook al van plan zoiets, of gewoon na een half uur in slaapstand ofzo ;) maar kijk nog wel (andere topic :P)

Ik zie dat je ook websites wilt hosten (in je andere thread) dan is het aanlaten van een pc 24-6.9/7 toch echt belangrijk! :D

Mm, om even te testen dacht ik, ik installeer even de test versie. Blijkt dus dat die hdd van me vriend maar 2 gb op kan ^^ Dusja dat wordt hem ook niet, binnenkort maar even een baantje vinden en wat geld sparen voor een nieuwe hdd ^^

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan