server met Win XP Pro

• Onderwerp starter Onderwerp starter ovee
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

ovee

Gebruiker
Lid geworden
8 okt 2002
Ik wil een netwerk maken van een server met 5 clients.
Op alle computers en ook de server draait Win XP pro.
Op de server wil ik een map aanmaken voor elke client. Zodat elke clients kunnen backuppen naar hun eigen map op de server. Maar de clients mogen niet in de andere mappen kunnen kijken.
Hoe stel ik dat op de server in.
Moet ik voor elke client een gebruiker aanmaken?
Maar de server kan natuurlijk niet ingelogd worden op alle 5 gebruikers.
Moet die ingelogd staan op administrator? Kunnen de 5 mappen beveiligd worden met een wachtwoord.
Wie kan mij dit allemaal haarfijn uitleggen?

Groetjes Onne

emm idd 1 van de mogelijkheden is 5 user accounts aan te maken en daar passworden op te zetten en
vervolgens daar naar te connecten via script / of windows instelling.

als je niet wil dat de clients bij elkaar's shares kunnen dan moet je apparte accounts aanmaken ja.

en waar je mee ingelogt bent op de server maakt eig niet zo veel uit.

en omdat je 5 accounts aangemaakt heb en dan gewoon 5 mappen aanmaken op een partitie die in ntfs formaat is zodat je rechten kan instellen.

Ik zal het proberen:

Maak 5 gebruikers aan op de server. Maak dan ook 5 mappen aan op de server. Zorg dat de partitie waar die mappen op staan op NTFS staan. Nu kun je dmv rechts klikken op de map de desbetreffende gebruiker rechten geven. Standaard heeft everyone (iedereen) rechten. Dus moet je eerst jezelf als admin toevoegen aan die map en dan de everyone groep weghalen en dan de gebruiker nog toevoegen met fullcontrol.

Als dit gebeurt is kan een andere gebruiker niet bij een andere map dan de zijne

moet ik dan eerst 5 gebruikers aanmaken en dan de 5 mappen, of moet ik een gbruiker aanmaken en daarin een map maken voor die gebruiker, en vervolgens zo ook met de andere gebruikers.
Wanneer ik dan met een client inlog op het netwerk kan ik dan alle 5 gebruikers zien?

Het makkelijkst is dat je eerst gebruikers aanmaakt en dan de mappen. Dan kun je gelijk de rechten goed zetten

En wat bedoel je precies met je laatste vraag?

Met mijn laatste vraag bedoel ik:

Wanneer ik op de server 5 gebruikers heb aangemaakt
met daarin een map voor het backuppen.
En ik ga op een willekeurige client op het netwerk.
Kan ik dan de server gewoon zien met de 5 gebruikers?
Waarvan één van de gebruikers overeenkomt met de client waarop ik dan op het netwerk zit, zodat ik met een wachtwoord kan inloggen op desbetreffende gebruiker.
Dus kort gezegd: Ik zie 5 gebruikers maar kan met het unieke wachtwoord op maar n gebruiker inloggen?

Je kunt gewoon met die 5 mensen tegelijk op het netwerk. Wel op 5 verschillende pc's als je ze tegelijkertijd op het netwerk wilt hebben

Wil je bv op de server inloggen met die gebruiker dan kan dat maar met 1 tegelijk

ik wil niet met een gebruiker op de server inloggen. Dat is toch niet handig.
Ik wil gewoon als gebruiker 1 op client 1 en gebruiker 2 op client 2 etc. Dat de gebruikers gewoon via hun client pc op het netwerk kunnen. Mijn vraag is dan:
De server staat dag en nacht aan. Hoe moet er dan ingelogd zijn op de server. Ik kan toch niet iedere keer als gebruiker switchen op de server?
De server staat aan, maar hoe.
Als ik de server bv voor de eerste keer aanzet, hoe moet hij dan ingelogd staan, zodat alle 5 clientgebruikers tegelijk van de server gebruik kunnen maken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.
Ik weet niet hoe ik mijn vraag anders moet stellen
Onne

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan