Server MKB

Status
Niet open voor verdere reacties.

hinterglemm

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2007
Hallo,

Ik wil graag een nieuwe server samenstellen voor een klein bedrijf van 5 a 6 gebruikers.
Op dit moment hebben wij Microsoft Small Business Server 2003, maar de processorsnelheid is niet te harden en uitbreidingsmogelijkheden zijn beperkt.
Nu wil ik wel weer graag een nieuwe SBS 2011, maar had een vraag hoe dit precies werkt ivm Windows 7 etc.
Had begrepen dat je de software van SBS moet beschikken en daarnaast 5 CAL's. Nu zag ik op ebay een mooi aanbod: http://cgi.ebay.nl/BRAND-NEW-WINDOW...aultDomain_0&hash=item3a65f4b14d#ht_500wt_922 voor SBS 2011 met 25 gebruikers. Kun je dan ook op de andere computer dit installeren of moet daarvoor weer aparte Windows op?
Is het verder geschikt om voor een computer te kiezen als: http://nl.hardware.info/pcadvies/743/thuisserver-augustus-2011 ? Of wat raad u aan?

Zie de reactie graag tegemoet.

Groet freemartijn

Dat is nog niet zo simpel. De door jou voorgestelde server lijkt me nogal licht voor deze taak. Verder hangt een en ander behoorlijk af van wat er op de server moet gaan draaien.

Software via ebay is niet de beste optie. Zo is dit de essentials versie. Dus als je exchange wilt gebruiken gaat dit niet lukken. Daarnaast moet je ernstig rekening houden met een update van Office naar minimaal versie 2007 of 2010. Oudere versies kennen nogal wat problemen met name Outlook icm. Exchange.

Mijn advies in deze is altijd om iemand in te huren die je goed kan informeren over de mogelijkheden en valkuilen.

Exchange is handig, maar we hebben ook een webbased mail via onze hostingprovider.
De belangrijkste taken zijn: data, mail, en printer delen.
Raad je het aan om SBS te nemen of Windows 7 en zodoende een netwerk instellen?
Office 2010 zal ik er inderdaad bij nemen.
Hoor graag je reply.

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor enkel data en een gedeelde printer kun je tegenwoordig veel beter een NAS nemen. De producten van Synology zijn bijv. uitstekend. Onderhoud is veel goedkoper dan bij een Windows server. En je hebt geen kosten aan licenties.

Wil je later uitbreiden dan is de NAS niet verloren en kan deze als extra opslag dienen of zelfs gekoppeld worden aan je server (iSCSI ondersteuning).

Kijk bijv. eens naar deze -> http://www.synology.com/products/product.php?product_name=DS211+&lang=enu

Enigste investering is dan Windows 7 en Office 2010 met 5 licenties buiten die NAS om?
Je hebt dan waarschijnlijk geen mogelijkheid voor gebruikersaccounts en clouding? Maar voor een klein MKB is dat nog wel te overzien.
Voor online bestandsdeling is een ftp of Remote Control nog een oplossing...

Windows 7 en Office blijven dan over, waarbij het de vraag is of je los naar Win 7 moet overstappen.

Op dit type NAS kun je tot 1024 gebruikers aanmaken. Groepen is ook geen probleem. En voor bestandsdeling over internet is het een kwestie van je router juist instellen. Bij je bestanden kun je dan via FTP/HTTP.

Verder kun je eventueel nog een camera aansluiten en zijn er nog maatwerk apps te downloaden van de website.

Op dit moment werken we nog met XP, dus dat is al een hele verbetering. Wat bedoel je verder met 'los' naar Win 7 overstappen?
Via FTP (poort 21) kan ook beveiligd of blijft dit een risico?
Wat bedoel je verder met een camera en voorbeelden als maatwerk apps?
Ook een gedeelde agenda is mogelijk?
(Bedankt nogmaals voor je reply.)

Als je nu XP hebt en je wilt naar Windows 7 dan moet je losse licenties kopen. Deze zijn in verhouding tot de licentie op een nieuwe computer nogal prijzig. Uit ervaring weet ik dat een upgrade van XP naar Windows 7 weinig voordelen biedt. De vraag is dan of je het extra geld wilt uitgeven. In het geval je nieuwe computers koopt is het natuurlijk anders, dan kies je voor Windows 7 professional. De professional versie, omdat je dan ook meteen klaar bent voor een mogelijke overstap naar een volledige SBS server.

Kijk maar eens op -> http://www.synology.com/apps/packages.php?lang=enu . Deze software kun je nog aan de functionaliteit van een NAS toevoegen. Gratis.

Mocht je ooit de behoefte hebben aan beveiliging dan kun je nog een camera koppelen aan een NAS.

Voor gedeelde agenda's moet je toch echt naar Exchange.

Ja oke, dat is inderdaad handig voor de toekomst.
Handige apps!
Camera is een oplossing, maar ook beveiliging mogelijk voor de ftp verbinding?

Verder zag ik een interessante 2e hands oplossing: http://link.marktplaats.nl/471572624
Wat vind jij hiervan? Ik waardeer je advies!

Voor hetzelfde systeem betaal je nieuw: 1200 euro zag ik.
http://www.salland.eu/product/75213...gb-sa-controller-p212-256-518177-425-bun.html
Maar hier zit geen software bij.. En SBS is vrij prijzig. Dus denk dat het een goede deal is, ongeacht wel/niet garantie uiteraard.
Heb je ervaring met SBS? Hoe in te stellen enzo?

Voor dat geld heb je inderdaad een betere server. Maar de prijzen van SBS is 1000 euro incl. 5 licenties..

Ik heb wel ervaring met SBS. De prijzen vallen voor een server wel mee. Echter zoals ik al zei. Als je alleen bestanden en een printer wilt delen dan zijn er tegenwoordig goedkopere en betere oplossingen.

Als je toch naar SBS wilt. Ga dan naar de standard versie. Dan kun je tenminste Exchange draaien. Dit omdat je ook al vroeg naar de mogelijkheden van gedeelde agenda's.

Je hebt inderdaad gelijk, wijze raad!
Op dit moment is het budget beperkt, dus dan beter over een tijdje alles nieuw aanschaffen.
Voor nu kan ik beter een NAS nemen, zodat de medewerkers niet klagen over de traagheid van het systeem. Alle computers kunnen dan op het netwerk van de NAS aansloten worden.
Op dit moment heeft onze SBS 2003 te weinig geheugen en rekenkracht. Uitbreidingsmogelijkheden is minimaal.
Maar hoe zit het dan met onze mailserver en gedeelde agenda? Moet ik dan de SBS 2003 naast de NAS laten draaien, om dit in stand te houden?
Ik heb inmiddels ook een nieuwe hostprovider, met nieuwe emailadressen en agenda's, maar dit werkt niet exchange.
Voor de duidelijkheid de mailserver van de oude Exchange 2003 moet nog even een jaar mee, om de oude mail binnen te halen en agenda.
Maar ik zou theoretisch de agenda kunnen synchroniseren met de nieuwe hostprovider, alleen moet ik daarvoor wel een nieuw Office product hebben.

Ik zou geen SSD schijven nemen. Voor wat de snelheid betreft ga je er niks mee winnen. De processor in dit soort NAS is daarvoor te zwak. Voor dat geld koop je beter 2 grote schijven van 2 of 3 TB. Dan heb je ook nog ruimte om eventueel een backup van je werkstations kwijt te kunnen.

Als je echt gedeelde agenda's nodig hebt dan zul je bij je Exchange moeten blijven. Je zou nog kunnen overwegen om dit om te zetten naar bijv. Linux met Scalix als mailserver. Nadeel is dat je dan 2 keer moet migreren in een jaar tijd. Als de server nu nog draait gewoon blijven gebruiken. Data verplaatsen naar het NAS en de exchange minimaal een backup laten wegschrijven naar het NAS. Zorg wel dat je nog een backup buiten de deur hebt, zodat je ook bij diefstal/brand je data niet kwijt bent.

Okee dan denk ik erover om 2x de volgende te nemen:
Samsung Spinpoint F3 1 TB, 7200 Rpm, 32 MB, Bulk (HD103SJ - 1TB HDD, SATA, 7200 RPM, 8.89 cm (3.5 "))
Aan 1 TB heb ik meer aan genoeg. Dan zet ik ze in raid 1. 2 TB vond ik relatief duurder dan een 500 GB schijfje in vergelijking. Toerental lijkt mij ook in orde?

Verder vraag ik mij af of ik de router en hub nog moet vervangen?
-DrayTek Vigor 2800
-Network Adapter HP NC320i PCIe Gigabit Server Adapter
-Broadcom NetXtreme BCM5750 Gigabit Ethernet Controller PCI

Ik zag ook geen groot verschil tussen de Synology DS211+ en DS710+. Grootste verschil is het ram geheugen van 512 mb. Merk je dit verschil aanmerkelijk met een NAS?
Is er bij de Mailhost applicatie ook mogelijk om meerdere accounts toe te voegen? Want dat heb ik niet terug kunnen vinden.

Dus even voor de goede orde:
Ik sluit de NAS op de router aan, welke gekoppeld staan via de hub aan alle computers.
Alleen die computers hebben ieder een gebruikersaccount icm SBS 2003. Nu is dit niet noodzakelijk, maar hoe verander ik dit cq. hoe sluit ik dit aan de NAS? Alle computers opnieuw OS installeren?
De NAS op 1 van de gebruikerscomputers aansluiten of een beeldscherm eraan?
De Exchange server zal verlopig blijven draaien ivm mail en agenda.

Het essentiele probleem was dat verschillende gebruikers niet of slecht bij hun mail, bestanden, applicaties konden. Als ik de gebruikersaccounts laat staan, lost dit niks op. Dus allemaal nieuwe OS erop en zelfstandig laten draaien? M.a.w. loskoppelen van de SBS? Maar ik moet nog wel bij mijn oude agenda en mail kunnen...

De problemen m.b.t. traagheid van de verwerking bestanden, printer etc. zijn hiermee opgelost?
En onze nieuwe mailhost kan ik mee nemen in de functie van de NAS als mailserver?
De NAS kan met gemak minimaal 7 gebruikers aan? Hoe zit het met tegelijk de printer en/of bestanden gebruiken?

(Laat maar weten als ik niet duidelijk ben)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan