Server of NAS

Status
Niet open voor verdere reacties.

mustangBE

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2007
hallo

ik heb een appl. in vb2008 met een DB in sql.
nu wil ik verschillende pc's met deze DB verbinden.
vermoedelijk gaat dit het beste met een server , maar dit is nogal duur en moeilijk voor 1kleine DataBase.
Nu dacht ik om met een NAS (netwerkschijf) te werken , maar daar kan ik natuurlijk geen sqlserver op installeeren.
heeft er iemand een oplossing voor dit probleem ?
persoonlijk dacht ik om de DB op een NAS te zetten en in de appl. de connection string naar te NAS te verwijzen (dan heb ik geen SQLserver nodig) , maar men heeft mij verteld dat dit nogal traag is ?

SQL server (als in microsoft SQL) gaat niet lukken op een NAS.

Meeste geavanceerde NAS'en hebben standaard een database server (meestal mySQL) en ondersteuning voor een volledige webhosting oplossing (LAMP).

Performance is natuurlijk nogal afhankelijk van de grootte van de database en het aantal verwachte queries. Mijn NAS heeft een database met ongeveer 12000 entries voor eigen gebruik en dan haal ik ongeveer 2-15 ms response time voor complexe queries.

Het ype database dat je gebruikt maakt eigenlijk niet uit voor VB, daar VB om kan gaan met 95% van de vele databases die er bestaan

ik heb ongeveer een 3000 enteries en weinig query's , dus als ik gewoon mijn connectionstring aanpas naar een NAS (geen sql of mysql gebruik) moet dit snel genoeg zijn ?

Je NAS moet natuurlijk wel de database draaien/hosten. dus je moet je data laden in mysql of postgre of Sqllite (of welke database de nas dan ook ondersteund). Je connection string pas je dan aan naar de database op de NAS.

Je NAS moet dit ook ondersteunen, dus kijk goed naar de mogelijkheden van de NAS die je op het oog hebt.

Omdat ik wat verwarring bespeur in je reply: een connection string maakt van een file op een andere computer niet een database. De file wordt niet gedownload en verwerkt op je eigen computer. Je vraagt verbinding met een server die je database kan uitlezen en vraagt die server om "database X" te openen met "username" en "password". Dat wordt toegestaan of niet. Als het wordt toegestaan stuur je je vraag naar de server (SQL). De server stuurt je dan het antwoord terug.

Voor je VB programma is het volledig transparant waar die server staat. Dat kan lokaal zijn, op je NAS of ergens in Zuid-Afrika.

in vb kan ik kiezen waar de DB staat. ik dacht daar in te stellen dat de DB op de NAS staat (zie afbeelding)
dit is blijkbaar niet voldoende.
ik heb nog een appl. waar ik de DB op een USB stick heb staan , dit werkt perfect
naamloos.JPG

Dat is de "ingebouwde" datasource optie in VB die, schok o schok, alleen microsoft producten ondersteund.

Zie ook mijn uitleg in de vorige post, hier haal je de database FILE en de database SERVER inderdaad door elkaar. Overigens is het wel mogelijk om de FILE op je NAS te hebben en lokaal te benaderen. Het probleem is dan echter dat je dat met de hand in moet stellen op alle computers. Maar het misschien wel makkelijker als je nog niet zoveel ervaring hebt met programmeren. De reden waarom een USB stick wel werkt is omdat de SERVER die je benaderd nog steeds je eigen computer is. Zoals ik al aangaf kun je zoiets ook doen voor de file op de NAS.

De "normale" manier is echter SERVER en FILE beide op afstand te hebben en de client logt dan in op de server.

Zoals jij het aanpakt:

Client (lokaal) - Server(lokaal) ---- File (op afstand)

Zoals ik het bedoel:

Client (lokaal) ---- Server (op afstand) - File (op afstand)

Echter moet je wel veel meer met de hand doen. Indien je mdf file op de NAS staat gebruik dan dit in de locatie (voor je eigen aanpak):

\\NAS\gedeelde folder op nas\mijnmdf.mdf

natuurlijk aanpassen aan de correcte naam van de nas, diectories etc.

het is maar op 2 comp, dus het aanpassen is geen probleem.
maar gaat de snelheid ok zijn ?

Ja hoor, mogelijk tot een seconde delay of zo, maar voor twee computers zou het redelijk moeten werken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan