server of pro gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

miltonhas

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo allemaal een vraag

Ik wil 1 lokaal inrichten waar de leerlingen toegang tot het internet krijgen als het ware een internet bibliotheek.
In het lokaal komt er ook een netwerkprinter.

De administratie ( 4 computers ) moeten niet bereikbaar zijn voor de leerlingen van uit het bibliotheek lokaal.

we hebben nu een XP PRO machine als server waar bestands en printerdeling draait.

Mijn vraag is kan dit opgelost worden met XP Pro of moet hier voor W2k3 gebruikt worden.

MiltonHas

welkom bij helpmij.

pffffff......jij durft.
leerlingen laten internetten via een machine van de administratie.
Wie wordt er op aangekeken als er virussen binnen komen of als de harddisk vol zit of een crash krijgt.
persoonlijk zou ik dan overgaan naar een windows 2003 server.
Maar dat zal wel niet kunen in verband met de euro's.
Maar een eenvoudige oplossing is natuurlijk een switch.
koop een 8 poort switch sluit daar de computers voor de leerlingen op aan en maak voor de leerlingen een appart netwerk.
Geen linken naar de administratie.
1 kabeltje naar de binnenkomende internetverbinding is dan voldoende.

Op de admin pc's gewoon gast accounts uitzetten en misschien de XP firewall aanzetten en blokkeren tegen binnenkomende dingen.

Dus XP pro is uitgesloten.

Nou heb ik ergens gelezen dat als we De W2k3 server gaan gebruiken het mogelijk is om via ghost of een image programma iedere avond de pc's weer opnieuw te installeren?

Maakt hier iemand al gebruik van of is hier ergens een duidelijke tutorial over?

Milton

Wat ik begrijp is dus een netwerk waar de adminstratie op zit en waar leerlingen opzitten
maar wel op een andere pc's
dan kan je toch met V-lans gaan werken ?

bijkomstig: *klik*.

XP uitgesloten, hmm hmm... Opzich is deze goed te beveiligen. Windows 2003 (€€) biedt gewoon wat extra functies om dingen centraal te regelen.

Wanneer je de XP machines laat inloggen vanaf de 2003 (oftewel, de XP's worden alleen 'domme clients' omdat het profiel vanaf het netwerk geladen wordt) kun je instellingen dat gemaakte wijzigingen in het profiel niet opgeslagen worden.
Als je dan de gebruikers gewoon berperkte gebruiksrechten geeft kunnen ze vrijwel niets 'slopen'.

Met XP uitgesloten bedoel ik dat er meer dan 8 connectie's naar de server zullen zijn ( de leerlingen mogen hun documenten ( WORD EXCEL ACCESS bestanden ) wel op de server opslaan voor de leraar in een tijdelijke map.

vlan ??? waar kan ik daar meer over vinden.

Beperkte rechten maar moeten de leerlingen dan een inlog naam krijgen ?? Dit is opzich wel wat ik wil bereiken.

MiltonHas

Als er meer dan 8 zijn kom je met XP al snel krap ja.

Hoeveel leerlingen gaat het om?

miltonhas zei:
Dus XP pro is uitgesloten.

Nou heb ik ergens gelezen dat als we De W2k3 server gaan gebruiken het mogelijk is om via ghost of een image programma iedere avond de pc's weer opnieuw te installeren?

Maakt hier iemand al gebruik van of is hier ergens een duidelijke tutorial over?

Milton

Het kan een stuk eenvoudiger dan dat hoor!! :thumb:
Je kan aan de gebruikers rechten toekennen waar ze wel en niet mogen komen.
Je kan ook aangeven dat je niet wilt dat de wijzigingen die gebruikers maken worden opgeslagen.
Dat kan je dan per machine doen en in een domein kan je dat in een groeppolicy doen waarin een aantal machines of het hele domeinen zijn opgenomen.
Daarnaast kan je afhankelijk van de netwerk configuratie een aantal eenvoudige aanpassingen doen.
Voorbeeld:
Als je een klein netwerk hebt met maar enkele gebruikers is het niet zinvol server soft en/of hardware te gaan kopen.
Je kan dan vanaf het modem, ik neem aan dat het een ethernetmodem is, er eerst een routerpc met twee netwerkkaarten en daar een switch achter plaatsen waarmee je dan meer gebruikers toegang kan geven naar het internet.
Dat is een werkgroep die je dan creeert.

Laatst bewerkt:
Leuk dat je wilt reageren.
Maar om een topic van bijna 1 jaar oud hiervoor te gebruiken.....neeee......ik doe er een slotje op.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan