server plaatsen in netwerk

Status
Niet open voor verdere reacties.

basdebaas

Gebruiker
Lid geworden
17 nov 2008
Berichten
116
hallo,

ik heb thuis 4 computers staan en wil graag in mijn netwerk een server neerzetten met daarop ubuntu als fileserver, printserver, torrentserver, mediaplayer (op tv aansluiten) en als tv signaal streaming(via tv kaart zenders over netwerk streamen). of mij dit allemaal lukt is mij nog de vraag maar zo ver ben ik nog niet dus dat maakt nog even niks uit. maar waar ik al wel ben is: waar moet ik hem plaatsen en hoe? zie bijlage voor netwerksituatie. de situatie nu is zo dat 1 op pc3 aangesloten is en 2 op pc4.

eisen:

  • server moet op zolder staan
  • de twee kabels naar boven kunnen niet veranderd worden
  • niet meer dan 2 kabels naar boven
  • een 1gbit verbinding tussen de server en pc4

ik zat zelf te denken boven nog een extra router te plaatsen, of mischien een hub(maar dan kan ik geen gbit verbinding maken)
of de verbinding van de server delen met pc 4

graag jullie sugesties/ tips.

met vriendelijke groet,

Bas
 

Bijlagen

  • netwerk.jpg
    netwerk.jpg
    88,2 KB · Weergaven: 89
ik heb geen idee maar geloof mij, het is echt een 100mbit kabel want als ik die in mijn computer steek zegt hij 100 mbit en als ik een nieuwe 1 gbit kabel er in steek zegt hij 1 gbit.
en : als ik er een switch tussen zet gaat het verkeer dan niet van pc4 naar de switch naar de router terug naar de switch en dan naar de server. of gaat het direct van pc4 naar de switch naar de server?

groet,

Basdebaas
 
Laatst bewerkt:
Als je een goede switch koopt gaat het verkeer rechtstreeks van pc naar server.
Dan zal het wel toch 100mb kabel zijn, vreemd... maar het zou zo maar kunnen.
 
Als je een goede switch koopt gaat het verkeer rechtstreeks van pc naar server.
Dan zal het wel toch 100mb kabel zijn, vreemd... maar het zou zo maar kunnen.

als je een goede witch koopt? zoals de switch die al eerder is genoemd?
 
is het een idee om de verbinding van de server te delen?(zie de bijlage, ik heb het even getekend). kan dat met ubuntu op de server?. krijg ik dan geen rare situaties met de ip adressen? wordt het ip van pc4 dan niet 192.168.3.x i.p.v 192.168.2.x? en ben ik dan nog wel goed herkenbaar door bijv. pc1?

groet,

Bas
 

Bijlagen

  • netwerk1.jpg
    netwerk1.jpg
    92,9 KB · Weergaven: 81
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan