server vervangen voor nas of linux

Status
Niet open voor verdere reacties.

starmoon

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2006
Berichten
113
Hallo Helpmij'ers,

Zins al een tijd is me server steeds meer zonder reden aan het uitvallen en automatisch opstarten en vind na 3jaar zijn werk gedaan te hebben tijd voor een nieuwe.

Misschien dat jullie me kunnen helpen met de beste optie.

Het geen wat ik zou willen bereiken is minder stroom verbruik en minder herrie.
Ik wil daarvoor best mijn lokale domein voor opgeven en wat meer handmatig werk voor doen.

het geen wat er nu opdraaid is server2008 64bit met het volgendegeinstalleerd:
lokale domain: word alleen gebruik voor berperking van gebruikers en data backup
FTP server, HTTP server: wordt gebruik als webserver voor 1 website in php.

hardware matig: 2x 2 tb in mirror voor data, 1x 300gb als windows schijf, 1x 300gb voor ftp en webserver.

Nu zou ik dit dus weer zo willen alleen dan in een wat meer mileu vriendelijke manier.
Ik dacht zelf aan een nas, maar hoor hier en daar negatieve reacties erover met in het bijzonder de beperking in software. is dit waar?

een andere optie is om een normale pc te plaatsen met linux erop, maar kan linux net zoals bij windows overweg met de energie stappen die intel gebruikt?


Alvast bedankt voor jullie reacties
 
NAS: Bij het aanschaffen van een NAS moet je een goede lijst met wensen hebben. Kun je "beperking in software" toelichten? Over het algemeen is een NAS een ARM-gebaseerde linux computer toegespitst op content delivery. Er zijn echter ook (duurdere) modellen gebaseerd op x86 intel-atom. Bovenop linux draait dan een gebruiksvriendelijke interface voor het instellen van zaken zoals users/ftp/web etc.

LINUX: Eigenlijk niet heel verschillend van de meeste NAS oplossingen, maar je hebt wat meer vermogen tot je beschikking. Linux ondersteund uiteraard alle power options van Intel. Intel levert ook gewoon zelf drivers en software voor linux.
 
NAS: Bij het aanschaffen van een NAS moet je een goede lijst met wensen hebben. Kun je "beperking in software" toelichten? Over het algemeen is een NAS een ARM-gebaseerde linux computer toegespitst op content delivery. Er zijn echter ook (duurdere) modellen gebaseerd op x86 intel-atom. Bovenop linux draait dan een gebruiksvriendelijke interface voor het instellen van zaken zoals users/ftp/web etc.

LINUX: Eigenlijk niet heel verschillend van de meeste NAS oplossingen, maar je hebt wat meer vermogen tot je beschikking. Linux ondersteund uiteraard alle power options van Intel. Intel levert ook gewoon zelf drivers en software voor linux.

Bedankt voor je reactie.

Met "beperking in software" bedoel ik dat je bijvoorbeeld geen eigen ftp server kan installeren, maar de gene moet gebruiken die bij de nas zit.

Kreeg trouwens een tip van een kennis dat AMD zuiniger draad dan intel, klopt dit?

Heb ondertussen een moederbordje met CPU gevonden Asus E35M1-M (AMD Fusion platform) mATX Retail. Hiermee ga ik van een 64bit naar 32bit maar zie daar eigenlijk niet veel problemen mee aangezien ik geen virtuale pc's gebruik.

Ondersteund zo een kleine moederbord zulke grote schijven?(2x 2TB)
 
Ik heb hier een LG NAS staan, met een iets aangepaste firmware kan ik er alles erop los laten qua software wat je maar zou willen. Op die LG NAS'sen draait namelijk gewoon Debian Linux, en vooral dat laatste schept weer mogelijkheden ;)
 
Heb zelf een Thecus N4200 PRO 4 bay`s NAS.
Zit nu 2x 2TB Western Digital black in....
Zijn super NASjes dan de LG of WD e.d.
Zit namelijk goede processors in en veel meer geheugen e.d.
Een Qnap gebruiken wij zelf op het werk en voor klanten alleen zijn prijs technisch duurder maar je kunt hetzelfde ermee. Thecus is net wat goedkoper. Zie www.thecus.com voor producten....
 
Die LG NAS klinkt niet verkeerd met Debian erop.

Zijn alle LG's aanpasbaar naar Debian?

Ik kies liever voor meer vrijheid dan voor een betere processor en geheugen.
Anders blijf je telkens tegen het zelfde aanlopen.

Fijn dat er meerdere mensen reageren met ieder een ander advies :thumb:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan