Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

janco1997

Gebruiker
Lid geworden
1 jun 2010
zoals jullie in mijn andere topic hadden gezien, ben ik een server aan het maken.

Nou zoek ik dus een script/programma voor data. Ik wil het liefst inloggen via de browser, met gebruikersnaam en wachtwoord, en als je bent ingelogd dat je dan toegang hebt tot alle bestanden.
Dit dus omdat het erg handig is voor heel de familie (films, muziek etc.) en ook handig is op school of onderweg om bestanden te up of downloaden.
Het liefst ook nog met verschillende accounts, dat iedereen bij een bepaald stukje kan, maar dat niet een vriend van mij bij mn website bestanden of iets anders zit. Dat ik kan toewijzen per account welke partitsies/mappen hij mag!
Besturingssyteem: Maakt me niet uit, ben ongeveer wel overal bekent in.
Nou heb ik gelezen dat het met mysql kan, maar ik begrijp dat toch niet helemaal. Ik kan in html scripten, indien nodig (voor het login scherm)

Als dit helemaal kan zou ik het nog beter willen maken, dat als je mijn ip/domeinnaam invult met de poort, dat hij dan een seintje geeft om op te wekken uit lan? :D Anders kan dit natuurlijk ook via de browser via een andere website, maar alles via mijn ip zal toch wel mooi zijn :D

Nou ik heb nu veel verteld, en hopelijk is het allemaal mogelijk? :D

Wil je het zelf maken? want die indruk krijg ik eenbeetje :P

Het klinkt echter gewoon alsof windows home server 2011(of 2003) precies aan je eisen voldoet.

je kan dan:

• Op alle pc's in je LAN alle bestanden zien van de pc (met accounts & wachtwoorden)
  • je pc bij over VPN en zo net doen of je op je LAN zit
  • een GRATIS website maken waar je op in kan loggen om daar de bestanden bij te kunnen
    Ook kan je live streamen​
  • 1 printer door het hele huis delen
  • enz
  • enz

wekken op lan (WOL, wake on lan) moet je aanzetten in de bios.

Laatst bewerkt:
ja klopt heb wel een beetje ervaring (op hardware gebied en ook een beetje op software, dus geen dummie al zeg ik zelf :D (leren kan altijd nog :D:D))

- Maar het gaat me nu een beetje puur om de data te delen binnen het thuis netwerk, maar ook buiten, zoals ik al een paar voorbeelden noemde op school of in de auto ;)
- Het liefst wil ik geen vpn zoals hamachi via de webbrowser, puur omdat dit niet echt mobiel ready is, en waar ik het wel het liefst op wil hebben. Ik installeer natuurlijk wel een programmaatje waarmee je de pc kan besturen, maar dit wil ik privee houden en dat niet mijn vrienden de pc kunnen besturen ;)
- Ik heb al een paar websitetjes gemaakt, wou er misschien ook een website op draaien, maar wat gebruik je dan om in te loggen en om bij de bestanden te komen, mysquel?
- Printer staat nu op een andere pc dus dat is ook geen probleem :"D
- wol staat aan in de bios, en werkt met het programmaatje en met een website . Het idee dat ik wou is als je de domeinnaam/ip intypt dat hij dan uit lan wekt, maar weet niet of dit kan?

Thuis / buiten huis

Met WHS kan je zowel binnen het huis bij je bestanden (via \\servernaam)

je krijgt dan dit te zien:
imageshack1tj.jpg

en na het inloggen:

23100339.png

verder werkt het mappensysteem dan zoals het werkt bij windows.

de website ziet er ongeveer zo uit:
[smallimg]http://imageshack.us/a/img641/9931/53054050.png[/smallimg]

en ingelogt zo:
[smallimg]http://imageshack.us/a/img43/5121/12864451.png[/smallimg]

Omdat ik admin ben heb ik alle "tabjes", je kunt per gebruiker kiezen wie wat te zien krijgt.

een shared folder ziet er zo uit:
[smallimg]http://imageshack.us/a/img577/7302/74873394.png[/smallimg]

verder heb je nog media opties(streaming), dat ziet er dan zo uit:
[smallimg]http://imageshack.us/a/img715/1644/74073228.jpg[/smallimg]

VPN
VPN != hamachi :D

hamachi is EEN vpn client, en dan nog een slechte ook!

VPN stelt je in staat om bijv. op de laptop (zolang je itnernet hebt) precies op dezelfde manier je serverbestanden bij te kunnen zoals je thuis zou doen.

ook windows zelf kan met vpn omgaan, een vpn opzetten houd in dat je een poort (443) opent in je router, en een aantal ip-adressen (bijv. zoals ik de 200-254) openzet voor de VPN verbindingen. vervolgens kan je met elk apparaat (ook telefoon) dat VPN ondersteunt gewoon inloggen.

Over teamviewer (of je remote sharing app.) is ook niet nodig zolang je pc waar je mee wilt streamen windows 7 pro (of hoger) of windows 8 heeft.

zoals je op deze foto kunt zien heb ik aan de linkerkant een tabje computers, als ik daar op de knop "connect" druk dan krijg je een remote desktop met die pc (werkt het beste in Internet Explorer....).
en zoals al eerder gezecht, je kan die tabjes weghalen bij sommigen gebruikers.

[smallimg]http://imageshack.us/a/img43/5121/12864451.png[/smallimg]

Websites hosten
voor website hosten moet je even hier kijken: *klikje*

moest dat nu zo flauw? nee, maar het is wel duidelijk ;)

Google is je vriend op dat gebied, je kan aan de slag met bijv "whiist", "XAMPP", enz. enz.
voor je mysql zou ikzelf een XAMPP met een PHPmyadmin gebruiken ;)
of kijk eens hier (1 euro per maand!) https://www.hostingdiscounter.nl/welkom/?gclid=CODQ9eeK3bICFUJd3godiRgAyA

WOL OP IP

lijkt mijzelf een heel slecht idee als je dan "snel" iets nodig hebt moet je wachten tot je pc helemaal is opgestart(naja uit sleep), je kunt in dat geval beter gewoon hele zuinigen componenten pakken, een goede zuinige server gebruikt zo'n 1-2 KWH per dag (24 uur), 1KWH = 0,15. ga je uit van een 12 uur uptime, dan is dat nog geen 50 euro per jaar.

Laatst bewerkt:
SUPer maar dan ook echt SUPER BEDANKT!! Precies wat ik zocht met bestanden delen, echt helemaal toppie bedankt voor de uitleg! Ik installeer direct home server, echt bedankt man!

Ja hamachi wist ik al, maar dat wil ik juist niet want dan moet iedereen dat instaleren en niet mobiel ready, dus het wordt sowieso home server!
En xamp wist ik al :P Heb ik al veel mee gewerkt, maar ik wist niet of dit geïntegreerd was in home server, of dat je dat zelf moest installeren ;)

Je hebt gelijk, hij moet ontwaken uit slaapstand en dat kan even duren, maar dat vind ik niet het aller ergste. Energie zuinig, heb je gelijk in maar ik ben er niet van plan geld aan uit te geven, op de 2tb hdd na dan ;) Daarom (andere topic) vraag over undklocken om energie te besparen ;) Zon timer is ook geen gek idee idd, behalven als je een website host natuurlijk :P

Ik bedankt je echt heel erg voor deze duidelijke uitleg, eindelijk wat ik precies zocht! Ik ga er vanmiddag/vanavond mee aan de slag, dus als ik nog meer vragen heb stel ik ze hier :D

1 tip, ga niet lopen kl*ten met een illegale WHS installatie, koop die DVD na 30 dagen. ik heb zelf altijd illegaal gedraait maar dan gaat updaten niet(moielijk) & krijg je geen gratis website (kan wel illegaal.... maar mag ik je niet uitleggen hier) die cd is 50 euro en daar kan je de komende 10 jaar mee doen :D!

waarom 10 jaar (kijk naar WHS 2003, wordt vandaag de dag NOG STEEDS gebruikt!)

dus probeer het 30 dagen, en koop daarna de cd, is echt een GODSGESCHENK! heeft mijn al zo vaak gered met zowel huiswerk als werk voor klanten.

voor de toekomst:

• Koop 2 laptop 160gb HDD's, deze zijn 40 euro per stuk (of voor 10 euro meer 500gb 3.5").
  • Laat deze 2 hdd's in "raid 1" lopen, dan is het een identieke kopie van elkaar
  • bewaar je belangrijke spullen voor school E.D op die raid1.
  • koop vervolgens een externe HDD van 250gb
  • laat WHS een backup maken(2x per dag) van de server + je raid 1 hdd's op die 250gb(of grotere) externe harde schijf.

op die manier heb je een failproof systeem als het er op aankomt :D!

mm, ja.. Probleem is, geld! Nog uitgaven van 2 tb hdd van ong 80 euro.. Home thuis server 2011, is dat de nieuwste, en een goede versie?
Verder heb ik er even op gezocht, en deze plugin is dan weer wel weer precies wat ik zoek :D http://pinpoint.microsoft.com/en-US/applications/awieco-wakeonlan-12884917099
en STEL dat ik het illigaal doe, werkt die online website dan? Verder vraag ik er denk ik niet op door, voor het forum ;)

Dat failproof hoefd van mij niet persee, maar natuurlijk wel weer handig :"D

Nee, de nieuwste komt binnenkort uit (2013 versie) maar ik ga niet "downgraden" + die kost 439 euro...

WHS 2011 is de laatste versie die uitkomt volgens Microsoft zelf. daarna willen ze gewoon dat je de echte server versie koopt... en die is duur.
illegaal werkt wel maar je moet weten hoe, en die informatie kan ik niet via helpmij.nl verschaffen, misschien wel als je mijn e-mail adres kunt vinden op mijn website :rolleyes:.

het is in ieder geval niet moeilijk :P

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan