Server

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jaspertjeh

Gebruiker
Lid geworden
30 dec 2010
Beste Helpmij'ers,

Thuis heb ik een NAS (Lenovo IX-200 dl) draaiende met 2 x 2 TB, in RAID1. Nu merk ik dat ca. performance en mogelijkheden niet meer genoeg heb aan deze box. Nu was ik aan het denken om zelf een server in elkaar te schroeven. Alleen door alle mogelijkheden aan moederborden, ram-geheugen en processors zie ik door de bomen het bos niet meer.

Wat wil ik gaan doen met het nieuwe systeem?
* bestanden opslaan en bewerken
* webserver met php/html en sql
* mailserver
* plexserver voor het compressen en doorsturen van mijn media-collectie naar de tv's hier in huis en vriendin
* vpn
* word, outlook, excel voor remote desktop vanuit opleiding
* Sabnzbd voor nieuwsgroepen

Het systeem moet kunnen draaien op VMWARE zodat ik d.m.v. virtualisatie meerdere besturingssystemen naast elkaar kan draaien (Windows Server 2008 R2, Linux, enzo.)
Als opstartschijf een SSD van 32 GB waarop VMWARE draait en zodra ik bestanden ga bewerken dat de HDD's opstarten?
Ik was aan het denken om daarbij meteen 32GB aan ram erin te knallen zodat ik helemaal klaar ben voor de toekomst. Daarnaast een XEON, I7 of I5 processor? Wat raden jullie me aan? RAID 1 of meer zou ook tevens fijn zijn.

En als laatste is het belangrijkste dat het systeem stil, betrouwbaar en zuinig is. Staat namelijk bij ons op de slaapkamer lol

Een heleboel vragen waarbij ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Budget doet er niet toe.

Groeten,
Jasper

Laatst bewerkt:
Raid1 is zeker aan te raden.
Maar als je een zuinig systeem wilt, waarom dan een xeon/i5/i7? Deze zijn niet echt zuinig.

Je wilt er meerdere systemen opdraaien met VMware, dat kan. Maar hoeveel systemen, welke OS-en wat wat gaat dien systemen allemaal doen?
Dit is wel belangrijk om te weten voor de juiste configuratie.

Worden de 2x2Tb harde schijven hergebruikt, of ga je deze niet gebruiken?
Moet er ook een back-up gemaakt worden van de server? Dit kan eventueel met de huidige NAS.

Hoi Wouter,

Dank voor je bericht. Raid1 vind ik inderdaad zeer belangrijk. Je weet namelijk nooit wat er met je gegevens kan gebeuren. Betreft de processor van de computer; ik heb deze keuze gemaakt omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat dit te maken heeft met de snelheid van de virtuele systemen. Daarom ook mijn vraag hierover. Welke systemen erop zullen draaien zullen niet bijzonder zijn, hooguit 3 of 4. Ik denk hierbij aan CentOS, Windows Server 2008 R2 en misschien Ubuntu of iets dergelijks. Geen zware toepassingen, data-sharing, mailserver en Plex. Ik was inderdaad van plan om de hardeschijven van mijn huidige NAS her te gebruiken. Ze zijn allebei identiek aan elkaar en hooguit een half jaar oud. Kan toch? Als back-up wilde ik eigenlijk een 3de schijf inbouwen van 3 a 4 TB die automatisch elke dag de data kopieert op een vast tijdstip.

Laatst bewerkt:
Hoeveel geld ben je bereid te besteden.
Ziet er naar uit, dat je aardig wil gaan multitasken een meerdere applicaties tegelijkertijd wilt draaien.

Dan zou ik je het volgende aanraden:
- Intel Core i7 3930K Boxed (6-Core) 12 Multithreaded of een AMD FX-9590
- 32Gb geheugen
- Ik zou een grotere SSD pakken, waar je alle OS'en op kan instaleren en de overige domein controllers/fileserver ect op een normale HD gooien.
- Misschien een 260X videokaart van AMD, omdat deze een audio processor in zijn kaart heeft, waarbij je de processor minder belast.

Edit: Als je voor de AMD gaat (Kosten dekken) Heb je wel een High end moederbord van Asus nodig 150 euro+. (220 Watt terminal)

Ik was zelf aan het denken rondom de 800 a 1000 euro. Het lijkt me een redelijk bedrag omdat de 2 hardeschijven van mijn NAS al niet meer mee hoeven te worden geteld. Nu ben ik even aan het Googlen geweest naar die Intel Core I7 processor. Dat lijkt me inderdaad een mooie keus. Alleen denk ik, met zijn 130watt, dat dit niet zuinig is. En al helemaal met die videokaart erbij. Dat zou dan in zijn totaliteit een dure energierekening worden in de loop der jaren. Nog een ander idee?

Sorry dat ik het misschien zeg, maar een dikke i7 of zelfs i5 is zwaar overdreven!
Hoe druk zal je webserver en mailserver bezig zijn? Als je 100 mails per dag hebt en 100 views per dag op je webserver, dan zit je processor(tevens geheugen) uit zijn neus te eten voor 90% van de dag.
Dit kan allemaal op een single core draaien. Een fileserver doet ook weinig en dan blijft alleen je plexserver nog over. Als die op 1 core draaid lijkt mij dat voldoende.
Dit betekend dat ne aan een dualcore voldoende hebt. 32 gb is wel fijn als je bezig bent met data overzetten dus dat zou ik zo laten.

Voor de schijven: neem voor de snelheid/vmware os 2x 120 ssd's in raid1
Voor de rest van je data gebruik je losse schijven(elke os 1?).
Videokaart lekker onboard laten, hier doe je toch niets mee of wil ne op de server gaan video bewerken?
Ik zou je nas er bij houden voor de backups. Stel je voor je hebt alles op je server staan, je krijgt kortsluiting op je moederboard en al je schijven zijn stuk. Dag data.
Doe je het op een nas dan heb je het beter verspreid.

Als ik kijk naar mijn server(zie mijn systemen) dan kan ik alles doen wat jij ook kan. Alleen draai ik daar geen flex op en nog veen mailserver. Ik doe alles via de commandline(ook alles wat start) dus beb veen extra videokaart nodig. Ik beb zelfs de cpu snelheid naar 1.6 ghz gezet ipv 3 ghz dit scheelt weer in de stroomkosten.
Mijn systeem met 6 schijven en 3 netwerkkaarten verbruikt tussende 25 en 30 watt. Het systeem wat met een dikke i7 en videokaart uitgerust is zal minimaal boven de 200 wat uitkomen. Ik kan je vertellen dat je dan niet blij wordt van de stroomkosten.

Ik zou zeggen, kijk even wat je echt nodig denkt te hebben en niet overkill gaan denken. Je snelheid zal nooit boven die van je harde schijf uitkomen dus waarom moet de rest dan zo ultra snel zijn??

Oke, duidelijk. Misschien is een I7 of I5 processor overkill. Wat is dan de beste oplossing? Een I3 of een Pentium? Ik zit namelijk met het feit dat het compressen van video's van Plex aardig wat kracht kost. Die 2 SSD's in Raid 1 vind ik een prachtig idee. Misschien ook de HDD's in Raid 1? De NAS laat ik dan ook nog de server backuppen. Dubbele protectie! Ben benieuwd!

Over wat voor films praten we? Hoe groot zijn ze en hoelang duren ze?
Als je een beetje zoekt is de pentium zuinig en de i3 iets krachtiger.

Naja, meestal avchd'tjes van 8 a 9 Gb, dan ook wat gewone dvd'tjes. Maar omdat we binnenkort glasvezel krijgen wordt het wel aantrekkelijk om een volledige blu-ray rip te downloaden.

Dan zou ik voor de I3 gaan 4de generatie (Gebruikt niet gek veel meer watt dan de Intel pentium)

Zal ook wel fijn zijn als je een goede en zuinige voeding zou kunnen vinden.
Die voldoet aan de EPU van Europa. (Energie vriendelijke normen)
- Deze bijvoorbeeld: http://tweakers.net/pricewatch/317759/seasonic-g-serie-360watt.html

Hou er wel rekening mee er zitten maar 4 sata aansluitingen op, weet niet ofdat genoeg voor je is en of je nog wou uibreiden.
Trouwens ik zou voor Raid 10 gaan. (Combinatie van raid 1 en 0) Als je de 3 schrijven of meer hebt voor raid 5 (Goede leesprestaties, efficiënte foutcorrectie, beste voor netwerktoepassingen)
- De videokaart is min of meer overbodig :p

3x 2TB en 1x een SSD van 250GB?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan