Servervraag

Status
Niet open voor verdere reacties.

hansie1962

Gebruiker
Lid geworden
10 feb 2009
Hallo,

Ik heb een gebruikte server overgenomen.
Het is een dell poweredge 830 en nu loop ik tegen het volgende probleem aan.
Ik heb er een andere harde schijf ingezet, en deze zie ik ook in de bios maar als ik nu windows wil installeren krijg ik de melding dat er geen schijfstations gevonden zijn.Er zitt2n 2 sataschijven in en een sata utility waarmee ik een array moet maken.... Maar ik krijg de server niet aan de gang.
Wie kan mij helpen?

Alvast bedankt

Lijkt erop dat voor jou ong. hetzelfde geldt als in deze discussiedraad
Enige verschil is dat voor jou de drivers en DVD's hier te vinden zijn.
Wel even in het eerste pulldown-menu even kiezen welk besturingssysteem je wilt gaan installeren.

Succes,

Tijs.

bedankt

Bedankt voor je reactie.
IK was al bij dell geweest en kwam niet verder.
ER zal wel iets ingesteld moeten worden verwacht ik...... ik heb al van alles geprobeerd.
Ik heb de array verwijderd en opnieuw aangemaakt, alles lijkt goed te gaan tot de installatie van windows.. dan krijg ik de meldoing dat er geen hd aanwezig is terwijl je in de bios kunt zien dat hij er in staat.

Ik weet dus niet hoe en met welke tool ik verder moet :-(

Als het XP of Windows server 2003 is dat je wilt installeren, dan heb ik allerlei handleidingen gelinkt in diezelfde discussiedraad naar nLite instructies om een installatie-cd te maken waar jij dan de juiste text-based harddisk-controller driver in moet integreren.
Dus je maakt in dat geval een nieuwe installatie-cd. Natuurlijk kun je de driver ook tijdens de installatie naladen via floppy-drive (via F6 als daar een melding over komt onderaan je scherm, je moet snel drukken dan), maar dan moet de server wel een floppy-drive hebben...

Als het om Windows 2008, Windows 7, Vista e.d. gaat, dan kun je de relevante driver tijdens de installatie erbij laden vanaf floppy of memory-stick e.d. Daar is een knopje voor in het vak waar je de schijf kunt aangeven waar je op wilt installeren. Dat hoeft dan géén text-based driver te zijn.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Bedankt

Kijk hier kan ik wat mee...
Nu moet ik alleen nog weten welke driver ik moet hebben.. hoe kom ik daar achter?

Alvast hartstikke bedankt

Ik wil je wel helpen, maar dan zul je toch eerst even moeten aangeven via welke controller je je RAID-set hebt opgezet. Zoals je op die driver-pagina kunt zien zijn er (maar liefst) 3 mogelijkheden daar.

Zijn het SCSI schijven (dus niet SAS-schijven) die je gebruikt hebt in je RAID-set, dan moet je die LSI Logic driver downloaden onder de kop "SCSI RAID controllers (4)"
Na downloaden het de driver 'uitvoeren', OK klikken op de melding over die floppy, en dan in het volgende venster een andere map opgeven dan a:\, dus bijv. de map C:\DELLRAID
De driver die dan in die map is geland kun je dan m.b.v. nLite integreren in een nieuw te branden installatie-cd (zie de instructie-links die ik m.b.t. nLite je gegeven heb).
[Als je wél een floppydrive in je server hebt, voer deze instructie dan uit op een pc die een floppy-drive heeft. Je kunt dan de driver wél wél naar a:\ uitpakken. Op de server gebruik je dan de F6 methode (zie vorige posting) om de driver te laden. In dat geval kun hoef je niets te integreren met nLite (mag natuurlijk wel, voor het gemak).]

Succes,

Tijs.

Thanx

Helemaal goed.
Ik heb de driver van adaptec gedownload en op mijn externe HD gezet.
Inderdaad.. browsen naar het bestand en windows staat nu te installeren!!
Bedankt voor je hulp!

Fijn dat het gelukt is! :)

Wil je nu even je vraag op opgelost zetten? Klikken op "Zet status opgelost" in de donkerblauwe balk bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties", "Zoek in onderwerp" en "Stem op deze vraag"].

Tijs.

Oke

Daar was ik al naar op zoek geweest!
Doe ik... nogmaals bedankt voor je hulp!

Nog een vraag.

Nu he ik de server aan de gang en netjes windows 2008 geinstalleerd.
Nu wilde ik mijn 2e HD erbij plaatsen...... en nu kom ik niet verder meer dan het opstartscherm.
Als ik windows opnieuw wil installleren vanaf dvd... gaat hij beginnen met de install.. maar blijft dan hangen.
Heeft iemand enig idee wat ik hier nu weer mee aanmoet?Als ik de 2e HD loskoppel, start hij wel weer gewoon op

Laatst bewerkt:
Kijk in de BIOS-instellingen na wat de opstartvolgorde ("Boot order", "Boot sequence") is. Vaak moet/kun je bij Dell apparatuur ook voor wat betreft de harddisks aangeven welke volgorde dáár moet worden gebruikt. Zet daar de SCSI controller vooraan.

Ik heb geen verdere ideeën, want ik heb zo'n zelfde server als jij hebt. Bovendien zou het kunnen zijn dat die Adaptec scsi kaart niet standaard was meegeleverd maar dat je (of iemand anders) die er zelf bijgeplaatst hebt?
Contactpagina helpdesk Dell: hier

Succes,

Tijs.

Thanx

MM.. de dvd speler staat als eerste.
Ik zal dadelijk even kijken.. maar ik hoef toch niets te doen met de adaptec manager? hij laat gewoon 2 array's zien tijdens het booten.

Ik hou je op de hoogte

Het gaat er niet om wat eerste staat, het gaat erom dat de eerste harddisk waarvan geprobeerd wordt om van op te starten de Adaptec is.

Overigens moet je me nog even duidelijk maken wat je bedoelde met "en nu kom ik niet verder meer dan het opstartscherm."
Als je daar het opstartscherm van Windows 2008 bedoelde, dan is de bootvolgorde blijkbaar goed. Je zult dan éérst de chipset en SAS/SATA drivers moeten gaan installeren van de harddiskcontroller waar je die 2de schijf aan wilt gaan hangen.

Pas dáárna Windows 2008 afsluiten en (terwijl de server uitstaat) de 2de harde schijf installeren.

Ik neem hier aan dat je die 2de harddisk niet aan de Adaptec maar aan een van de ingebouwde harddiskcontrollers wilt gaan aansluiten

Tijs.

Reply

Dat was eigenlijk wel de bedoeling.
Er zit een kaart in voor 4 sata schijven de eeerste schijf heeft ID 0 en de tweede id 1
Mag hij niet aan de kaart gehangen worden dan?

Zo heeft het in begin ook gezeten, alleen heb ik er 2 grotere schijven ingezet

Laatst bewerkt:
Linksom of rechtsom: Je zult eerst in W2008 alle gele uitroeptekens in Apparaatbeheer kwijt moeten zien te raken.
[Windows-toets]r toetscombinatie -> devmgmt.msc
De driverlink heb je al (natuurlijk het besturingssysteem omzetten naar Windows Server 2008 R2, Windows Server 2008 x64 of Windows Server x86, wat je maar geïnstalleerd hebt).

Dan heb je verder niet beantwoord of je het opstartscherm van W2008 krijgt als je die 2de HD eraan gehangen hebt of niet. Als je het W2008 opstartscherm niet krijgt, dan zul je wél moeten gaan kijken naar de opstartvolgorde. Kijk dan ook meteen na of alle SATA poorten wel op Enabled staan/ingeschakeld zijn.

Natuurlijk is het geen probleem om meerdere schijven aan de Adaptec te hangen, maar richt je op hetgeen hierboven staat.

Meer hulp heb ik zo niet voor je. Het is niet mijn bedoeling om je W2008 computer vanaf het forum te gaan inrichten, eerlijk gezegd.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan