service pack2 niet nodig?

Status
Niet open voor verdere reacties.

fokker

Gebruiker
Lid geworden
10 mrt 2005
Mijn schoonzus heeft een laptop van aldi gekocht, en er nog niet fatsoenlijk mee kunnen werken.
Als ze op internet gaat via een adsl usb modem van versatel, loopt hij steeds vast.
na de vijfde keer al in herstelling te zijn geweest, beweren ze bij de hersteldienst dat dat komt door service pack 2, en dat je service pack 2 helemaal niet nodig hebt, en wanneer je het toch installeerd een update van het modem nodig hebt.
volgens mijn bescheiden mening is dat klinkklare onzin en heb je service pack 2 wel echt nodig.
(op hetzelfde modem, met dezelfde inlog en gebruikersnaam met een gewone desktop die ik hier staan heb werkt het internet wel feilloos en loopt niet vast.)
Maar heb ik nu gelijk, en heb je service pack 2 wel degelijk nodig, of niet.

Het is niet verplicht om SP2 te installeren.
Maar er zitten bepaalde beveiligingsupdates in die de beveiliging van je computer kunnen verbeteren.

Wat een grote mogelijkheid is, is dat de Windows Firewall(geïntegreerd in SP2) de verbinding op één of andere manier tegenhoudt en de laptop het niet aankan.

Service Pack 2 is niet nodig/verplicht, maar wel handig. Vooral de extra beveiliging is handig.
Service Pack 2 kan wel is voor problemen zorgen, maar dat is vooral het geval als de computer is besmet met spyware en andere malware.

Controleer de instellingen van de Windows Firewall in ieder geval even.

SP2 is er niet voor niks: Waarom wordt er anders Windows XP met SP2 verkocht als SP2 niet nodig zou zijn:confused:

SP2

Laten we wel wezen: SP2 is wel degelijk nodig; anders is je PC gatenkaas. En het lost veel, heel erg veel problemen op.
Volgens mij is het ook zo dat je geen updates van Windows meer kan krijgen als je niet minimaal SP2 hebt geïnstalleerd.

Wat wél heel goed kan is dat je dan een nieuwe driver nodig hebt voor je modem. Dus zoek dat wel even uit!

Het klinkt me eigenlijk in de oren dat we hier te maken hebben met een virus/worm. Die is er waarschijnlijk opgekomen toen je SP2 ging downloaden en installeren. Dat duurt even en dat was bij mij in ieder geval genoeg om mijn PC geïnfecteerd te laten raken op het Tiscali netwerk..

Volgens mij is het ook zo dat je geen updates van Windows meer kan krijgen als je niet minimaal SP2 hebt geïnstalleerd.

Ik heb tot nu toe geweigerd SP2 te installeren en ik krijg alle patches en alle updates van XP binnen. En die worden normaal geïnstalleerd. Niets aan de hand dus.

De conclusies zijn helder: wie met Windows XP werkt, doet er goed aan SP2 te installeren. Wie dat niet wil of (om technische reden) niet kan, moet minstens investeren in een firewall en virusscanner.

Waarom denk je dat ik onbeschermd het internet op zou gaan? Dat zou inderdaad heel stom zijn. Ik heb een virusscanner, een firewall, MS antispyware, Spybot S&D, Ad-Aware, Spywareblaster, en WinPatrol. Verder ALLE patches van M$ geïnstalleerd. SP2 liet mijn computer zo vastlopen dat die zelfs niet meer op te starten was en alleen nog formatteren restte. Ik doe het wel op deze manier en ik heb nooit een probleem of een virus of wat dan ook.

Geplaatst door Witchy
Waarom denk je dat ik onbeschermd het internet op zou gaan? Dat zou inderdaad heel stom zijn. Ik heb een virusscanner, een firewall, MS antispyware, Spybot S&D, Ad-Aware, Spywareblaster, en WinPatrol. Verder ALLE patches van M$ geïnstalleerd. SP2 liet mijn computer zo vastlopen dat die zelfs niet meer op te starten was en alleen nog formatteren restte. Ik doe het wel op deze manier en ik heb nooit een probleem of een virus of wat dan ook.
Ik denk helemaal niks over hoe onbeschermd of beschermd jij het internet opgaat, ik onderstreep alleen maar het belang van SP2.

Laatst bewerkt:
Geplaatst door Witchy

Ben het wel met je eens. Als je zelf alle maatregelen hebt genomen die voorhanden zijn zoals je hebt genoemd en bovendien de instellingen op hoog qua veilig hebt gezet zie ik het probleem niet zo om om te surfen met 'alleen' SP1, zoals ik dus ook doe. Bovendien is mijn pc inmiddels een ouwe bak en zal met SP2 mogelijk nog langzamer draaien, óók een reden om daar nog even mee te wachten.

Bovendien is het zo dat als je niet P2P-eert, geen MSN gebruikt, niet alles klakkeloos installeert en verantwoord surft waar mogelijk je redelijk veilig bezig bent. Wel is het zo dat als iemand vraagt of SP2 zinvol is, dan zal ik altijd ja zeggen. Ik weet namelijk niet hoe de gebruiker (en mogelijke meerdere) met de pc omgaat, wat er aan beveiliging opstaat e.d. Ook is het zo dat de ondersteuning voor XP SP1 eind volgend jaar stopt, dan moeten we er wel aan geloven. :rolleyes:

Aanvulling: ik heb jaaaaarenlang Windows 98 se gedraaid zonder ooit echt besmet te zijn geraakt, en dát zonder enige patch. Ook dochterlief heeft jaaaaarenlang ME gedraaid, ook zonder any patches, nooit besmet geweest. We waren alleen wel voorzien van allerlei beveiligingssoftware en de instellingen stonden ook toen op veilig. Het ligt er dus ook aan wat je met de pc doet, eigen verantwoordelijkheid nemen. We patchen nu dus wel, gevaren zijn toegenomen, dochter heeft bij de nieuwe pc XP SP2 gekregen, loopt prima overigens.

Laatst bewerkt:
Je kan dus feitelijk wel zonder SP2, dat kan ik ook alleen maar met je eens zijn, maar....dan moet je wel zelf volledige controle over je pc hebben, en alleen zelf bepalen waar je naartoe surft, en geen MSN en geen P2P-progjes gebruikt. En dat is nu juist wat ik wel wil. MSN-en is toch gewoon leuk? Bovendien heb ik hier met 2 pubers te maken die, hoezeer ik ook probeer ze deelgenoot te laten zijn van de gevaren van het wereldwijde web, toch wel 'ns de verkeerde dingen doen. Dan ben ik blij dat SP2 bedacht is......:)

Willen jullie mij dan svp even uitleggen wat er met MSN fout is? Klinkt onnozel misschien, maar dat is iets wat ik wel af en toe gebruik. Wat kan er fout gaan? Ik krijg wel eens bestanden gezonden maar dan is het altijd van iemand die ik ken. Doe ik iets fout?

Overigens krijg ik binnenkort een nieuwe computer en dan zal ik opnieuw proberen SP2 te installeren - misschien gaat het deze keer wel. Zucht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan