service printer spooler niet gestart

Status
Niet open voor verdere reacties.

jophoenderdos

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2010
Hallo iedereen,

Ik kan niet meer printen van mijn computer. Het ligt waarschijnlijk aan de service printer spooler die niet gestart is. Maar als ik die wil starten krijg ik de volgende foutmelding: Kan de Print Spooler service op lokale computer niet starten.
Fout 1068: Afhankelijkheidsservice of groep kan niet worden gestart.

De printer kan wel scannen (dus de verbinding is goed)

Het is een cannon printer met w7

Iemand?

Melding is duidelijk: Er is (minstens 1) ándere service die eerst succesvol gestart moet worden voordat de print spooler service gestart kan worden. [Anders gezegd: De Print Spooler service 'is afhankelijk' van het gestart zijn van (een) andere service(s).]
Meestal is dat puur de RPC-service, maar het kan/kunnen ook (een) andere zijn.

Fout 1068: Afhankelijkheidsservice of groep kan niet worden gestart.

Kijk het volgende na:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> services.msc
Ga naar de Print Spooler service en dubbelklik erop.
Ga naar tabblad Afhankelijkheden.

Het gaat dan om het bovenste vakje (oftewel het vakje "Deze service is afhankelijk van de volgende systeemonderdelen:")
Normaal gesproken staat daar alleen de RPC service genoemd.

Kijk ook de Windows logboeken na op specifiekere meldingen rondom het tijdstip van opstarten van je pc die hopelijk een duidelijker aanduiding geven welke services er niet gestart zijn en waarom dan niet:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> eventvwr.exe
Logboeken Systeem en (evt.) Toepassing
[Bij Vista of W7: Windows logboeken -> Systeem en (evt.) Windows logboeken -> Toepassing]

Succes,

Tijs.

dank, ik heb al naar de afhanklijkheden gekeken en die zijn goed

Het gaat niet direct om de afhankelijkheden zelf, maar de redenen waarom die services waar de Print Spooler van afhankelijk is niet gestart zijn, blijkbaar.

Kijk ook de Windows logboeken na op specifiekere meldingen rondom het tijdstip van opstarten van je pc die hopelijk een duidelijker aanduiding geven welke services er niet gestart zijn en waarom dan niet:
[Windows-toets]r toetscombinatie -> eventvwr.exe
Logboeken Systeem en (evt.) Toepassing
[Bij Vista of W7: Windows logboeken -> Systeem en (evt.) Windows logboeken -> Toepassing]

Tijs.

Er moet MINSTENS een melding staan dat de RPC service niet gestart is (en natuurlijk de melding dat de Print Spooler niet gestart is).

Natuurlijk ga ik ervan uit dat in Services.msc de RPC service op opstarttype Automatisch staat, en ook de Print Spooler service.

Tijs.

Er stonden heel veel meldingen dat services niet gestart zijn. Duidt dit op een virus? Register fout?

Niet te beantwoorden vraag, want wij weten niet wat jij op je computer doet en installeert/gebruikt.

Ja, het kan een virus zijn, maar kan ook een fout in Windows zijn, een fout van jouw kant bij de inrichting van Windows, bestandsproblemen op de harddisk, ....

Je kunt de inhoud van de foutmeldingen gaan bekijken op Internet voor (hopelijk) wat meer aanknopingspunten (gebruik Google etc.)

Tijs.

Je kunt de inhoud van de foutmeldingen gaan bekijken op Internet voor (hopelijk) wat meer aanknopingspunten (gebruik Google etc.)

Tijs.

Dit is de laatste keer dat ik wéér terugverwijs naar wat ik al eerder aangaf: Zonder foutmeldingen kunnen wij niets, maar de diversiteit van oorzaken zorgt ervoor dat er absoluut geen garantie is dat wij hier op het forum een oplossing weten.

Alvast (naast Google) een hint: Gebruikt http://www.eventid.net/ om de Bron en ID van de foutmeldingen in Logboeken kunt plakken voor wat praktijkmensen voor oorzaken en oplossingen daaromtrent gevonden hebben.

Succes,

Tijs.

De volgende zaken (hier even voor Windows 7, geen idee wat jij gebruikt):
De afhankelijkheden van de RPC service:
DCOM Server Process Launcher -> DcomLaunch
RPC Endpoint Mapper -> RpcEptMapper

De RPC service zelf:
Remote Procedure Call (RPC) -> RpcSs

De Print Spooler service zelf:
Print Spooler -> Spooler

Succes,

Tijs.