sessions op verschillende tabbladen

Status
Niet open voor verdere reacties.

veen0453

Gebruiker
Lid geworden
28 mrt 2011
Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem met sessies op verschillende tabbladen binnen een browser.
Volgens mij wordt er per browser een sessie bijgehouden en niet per tablblad.
Heeft iemand hier ervaringen mee.
Voorbeeld:
Er wordt gewerkt met een menusysteem, waarbij het gekozen menuitem in een sessie wordt bijgehouden, indien je 2 tabbladen gebruikt wordt er maar 1 menuitem bijgehouden.
Ik wil dit per tabblad gaan doen, maar weet niet hoe.

Geen sessions gebruiken maar iets anders, daar sessions inderdaad per browser worden bijgehouden. Ik ken geen manieren om dat te omzeilen.

Ik heb een login met een key dus kan je het zelfde doen maar omgekeerd
je gaat de sleutel bij het openen van het venster opslaan. en vervolgens altijd met een <hidden form element gaan bijhouden en ook moet je dan bij elke link deze code hebben

$attributen = "?test=test"
$attributen .= "?test1=test1"

en bij elke interne link moet je
<a href='uwlink/uwfile.php$attributen'

deze constructie laat toe ook zonder session data door te geven aan volgend blad

Cookies is geen optie, dit kan de gebruiker uitzetten en tevens zit hier een beveiligingslek in.
Waardes doorgeven via gets heeft ook een beveiligingslek, omdat de gebruiker dit kan overschrijven in de url.

Daarnaast staan op de pagina meerdere forms, oa voor de menuafhandeling en het formulier waarmee de gebruiker op dat moment aktief is.
Dit kan uiteraard op meerdere tabbladen.
Is er iemand die iets dergelijks heeft meegemaakt?

zie http://code.google.com/p/autosite/
post en get door elkaar maar je gaat wel ergens in je get/post een var meegeven die verwijst naar een pagina.
En veiligheid hiervoor heb je js nodig omdat alle waarden als text worden verstuurt zie tcp/ip(http) bij https kan er incriptie gebruikt worden maar wat is veilig? Voor een bejaarde als je een file hidden plaast kan het al beveiligd zijn. daarintegen ga je bij autosite al het één en het ander vinden dat je kan gebruiken.

Wat moet je dan weten is dat een user object is en dat er nog mogelijks verschuivingen komen tussen user & user_data De constructie kan je bekijken Het heeft geen nut dat je wijzigingen doet als bij volgende update kunnen fouten opgelost zijn.U kan meehelpen maar dan dient u zich te qualificeren en zeer goed OO te kennen.
U kan teven alle lekken aan mij melden ik ben houder van het project.

@5blabla5 wat is Browser fingerprint en hoe werkt de detectie

Laatst bewerkt:
Cookies? Browser fingerprint + ip?

Lijkt me niet. Cookies zijn ook voor alle tabs hetzelfde (feitelijk hetzelfde principe als een session alleen clientside opgeslagen, simpel gezegd). De browser fingerprint + IP zou ook voor elk tabblad hetzelfde zijn.

@veen0453, het gekozen menuitem in een sessie opslaan lijkt me sowieso een vreemde manier van werken. Kun je eens toelichten, waarom je dit zo doet?

Hallo Erik.
Op de pagina staan meerdere formulieren, een voor het menu en een voor het onderhouden van een tabel.
Indien je in het menu een keuze maakt voor bv onderhoud klanten tabel wordt dit d.m.v. een post doorgegeven, daarna ga je iets wijzigen in deze tabel dus het 2e formulier wordt gepost. Voor de gebruiker wordt er in het menu aangegeven welke keuze is gemaakt. Dit heb ik nu via een session variabele opgeslagen. Als je alles binnen 1 browser en 1 tabblad laat afhandelen gaat alles goed. Het gaat pas fout als je met meerdere tabbladen gaat werken.

Het is me nog niet 100% duidelijk, maar het lijkt me dat je een formulier hebt, waarin je de vorige stap moet onthouden. Dat kun je dan beter in bijvoorbeeld een hidden-input doen dan in een sessie...

Erik,
Ik op een pagina een formulier met de naam menu, een formulier met de naam onderhoud, een formulier met de naam afdeling.
Een optie om dit als een hidden-input te doen gaat te ver, aangezien er dan in de 3 formulieren een stuk of 8 hidden-inputs moet komen.
Afhankelijk van de tabel die wordt onderhoude kan dit in een extreme situatie nog verder oplopen.
Om dit een beetje met snelheid te kunnen blijven doen heb ik gekozen voor session-variabelen.

De situatie is me nog steeds niet helemaal duidelijk, maar goed het is duidelijk dat sessions niet de oplossing zijn, want dan kun je gewoon maar één tab per keer gebruiken.

Kun je eens wat code posten?

Erik,

Ik heb het nu tijdelijk opgelost door er totaal 1 groot formulier van te maken.

Bedankt voor het meedenken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan