Shared folders afschermen

Status
Niet open voor verdere reacties.

stylo

Gebruiker
Lid geworden
28 mei 2007
Ik ben op zoek naar een oplossing voor het volgende ''probleem''.

Ik heb thuis een server staan welke ik gebruik voor wat ''services''. Er zijn enkele mensen die remote access op deze server hebben. Nu wil ik deze server ook voor een deel gebruiken voor als network-storage en hier wat privé bestanden op bewaren. Deze bestanden wil ik via het netwerk kunnen benaderen en dan via een wachtwoord bijvoorbeeld. Deze bestanden moeten uiteraard niet via de server benaderbaar zijn maar er moet wel door software in geschreven kunnen worden.

Voorbeeld:
Ik heb een stukje software wat 's nachts voor mij wat films/muziek download en deze wil ik ook in deze shared folder laten schrijven. Als familie-lid A een foto wil bekijken/copy-past oid dan moet deze dat kunnen met bijvoorbeeld een wachtwoord. Maar de mensen die remote access hebben moeten dus niet bij deze bestanden kunnen.

Ik heb al op google gezocht naar software die dit voor mij kan regelen. Ik heb echter alleen maar dingen kunnen vinden die dat lokaal regelen maar niet via het netwerk kunnen doen.

Heeft iemand hier ervaring mee en/of een oplossing voor?

Een share aanmaken en jezelf alleen rechten ervoor geven?

Heel makkelijk en werkt gewoon zoalng je de andere gebruikers niet in dezelfde groep heb zitten.
Of natuurlijk alleen persoonlijk toegang geven tot user zelf.

Dit kun je in het AD makkelijk instellen.

Dat heb ik geprobeerd, alleen dat account waar ik deze andere personen ook gebruik van laat maken heeft admin rechten en kan zo heel simpel toegang krijgen.

Dan zul je de boel moeten inrichten zoals het eigenlijk hoort. Administrator rechten voor jezelf en de externe gebruikers niet.
Daarop richt je dan de beveiliging in.

Die ''externe'' personen hebben geen eigen account omdat die de software gebruiken die op het administrator account staat. Ze loggen in via teamviewer niet via remote desktop.

Zolang ze administrator rechten hebben kun je doen wat je wilt qua rechten maar dan kunnen ze altijd overal bij. Toegang via Remote Desktop of Teamviewer heeft daar geen invloed op.
Het enige dat je dan kunt doen is werken met een Folder Locker zodat je alleen met een eigen wachtwoord toegang hebt tot zo'n folder.
Daar zijn er nogal wat van, dus zoek er maar eens op met Google.

Ik zou zelf kiezen voor de optie die ik eerder noemde en dat is heel goed mogelijk, tenzij ze ook Administrator taken moeten kunnen uitvoeren.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan