• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

sheet opslaan als pdf en mailen

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewh

Gebruiker
Lid geworden
7 jul 2010
Berichten
273
kom er niet uit dus heb weer even hulp nodig. ( ik werk nog met excel 2003 , sorry )

we hebben een sheet "aanvraag formulier" die wordt uiteindelijk gevuld door een userform
de sheet "aanvraag formulier willen we graag als een pdf opslaan, de gebruiker bepaald waar bv door de dialoog op te roepen save-as waar bij dan het bestandsnaam al is ingevuld
bestandsnaam wordt gemaakt door vba

naam = Workbooks("voorbeeldbestand formulier verzenden.xls").Sheets("aanvraag formulier").Range("C16").Value
soort = Workbooks("voorbeeld bestand formulier verzenden.xls").Sheets("aanvraag formulier").Range("C7").Value

of de gebruiker gaat eenmalig zijn opslag noteren op blad "mail" ( maar dit is de tweede keus) en daarna slaat hij direct het pdf bestand op

daarnaast zal dmv van een button het pdf bestand kunnen worden gemaild naar het adres wat op blad "mail "staat
het zijn twee afzonderlijke akties , maar dat ter zijde

Bekijk bijlage voorbeeldbestand formulier verzenden.xls
 
oke, als ik die gedownload heb kan je hem dan kiezen? in de save-as dialoogbox ? of kan dat met de vba code dan direct verzorgt worden?

en als het programmatje dan op bv excel 2007 of 2010 gaat draaien werkt het dan ook ,maar dan met de pdf die dan wel aanwezig is in excel??

dit laatste heeft de voorkeur , ga ik intussen excel 2007 of 2010 installeren
 
Je kan afdrukken naar die PDF printer, dat genereert dus een PDF en dat zal blijven werken in iedere versie.
Opslaan als PDF is standaard aanwezig vanaf Office 2007 SP2, maar voor de basis versie van 2007 is een addin verkrijgbaar bij Microsoft waarmee die dat ook kan.
Een update naar minimaal 2007 zou mijn voorkeur zijn.
 
helder , dan ga ik daar voor excel 2007

kan je nog wel een aanzet geven ? op me vraag stelling ?
 
Ik heb eerder vanavond dit voorbeeld geplaatst voor het opslaan van een sheet als PDF en het mailen van die PDF (Vanaf Office 2007 SP2):
Code:
Private Sub CommandButton1_Click()
    Dim Bestand As String
    Dim OutApp As Object
    Dim OutMail As Object
    
    Bestand = Environ("TEMP") & "\" & ActiveSheet.Name & ".pdf"
    ActiveSheet.ExportAsFixedFormat _
    Type:=xlTypePDF, _
    Filename:=Bestand
    
    Set OutApp = CreateObject("Outlook.Application")
    Set OutMail = OutApp.CreateItem(0)
    With OutMail
        .to = "iemand@bedrijf.nl"
        .CC = ""
        .BCC = ""
        .Subject = "Dit is het onderwerp"
        .Body = "Bij deze het bestand"
        .Attachments.Add Bestand
        .Send
    End With
    Kill Bestand
End Sub
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan