ShellView.. vorm van spyware ?

Status
Niet open voor verdere reacties.

yvonne V

Gebruiker
Lid geworden
27 jul 2007
Sinds kort ( na een zeer uitgebreide spywareinfectie) worden mijn werkzaamheden op de computer geregeld onderbroken door software dat niet onder programma's en onderdelen terug te vinden is.. ShellView.. je krijgt dit niet in de vorm van een pop-up.. het komt ineens op je balk te staan en de webpagina waar je op dat moment bezig bent verandert dan in een wit scherm.. je computer lijkt vast te lopen want op dat moment valt er niets meer aan te klikken of te openen.. de computer opnieuw opstarten is noodzakelijk en lijkt het probleem te herstellen.

Na het uitvoeren van Hitman Pro ( sorry :o .. ik lees hier nu pas hoe verkeerd dat was ) kreeg ik de melding dat mijn computer weer helemaal schoon is maar ik moet me toch afvragen waar dit ShellView vandaan komt.. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

Het gebruiken van Hitman Pro is niet verkeerd hoor, en heeft je hier juist geholpen.:thumb:

De meningen zijn verdeeld over het programma Hitman Pro, er zijn op dit forum ook mensen wel tevreden over Hitman Pro.

Je probleem is nu wel 100% opgelost?
Ik kan niet veel informatie vinden over Shellview, het is geen beruchte infectie in ieder geval.
Is het gebeurd nadat je een programma geinstalleerd had? Of zomaar '' uit het niets ''?

Sinds kort ( na een zeer uitgebreide spywareinfectie) worden mijn werkzaamheden op de computer geregeld onderbroken door software dat niet onder programma's en onderdelen terug te vinden is.. ShellView.. je krijgt dit niet in de vorm van een pop-up.. het komt ineens op je balk te staan en de webpagina waar je op dat moment bezig bent verandert dan in een wit scherm.. je computer lijkt vast te lopen want op dat moment valt er niets meer aan te klikken of te openen.. de computer opnieuw opstarten is noodzakelijk en lijkt het probleem te herstellen.

Na het uitvoeren van Hitman Pro ( sorry :o .. ik lees hier nu pas hoe verkeerd dat was ) kreeg ik de melding dat mijn computer weer helemaal schoon is maar ik moet me toch afvragen waar dit ShellView vandaan komt.. zijn er mensen die hier ervaring mee hebben ?

@yvonne V : Persoonlijk ben ik niet zo te vinden voor het gebruik van HitMan Pro. Ik weiger deze dan ook te installeren op mijn pc.

Het is namelijk beter dat je de programma's appart installeert en ze up-to-date houdt en regelmatig eens een scan uitvoert.

Ik raad je dan ook aan om die HitMan Pro te verwijderen van je systeem en volgende programma's appart te installeren :

- Ad-Aware 2007 ( http://www.lavasoftusa.com )

- Spybot Search & Destroy ( http://www.spybot.info )

- SUPERAntiSpyware Free Edition ( http://www.superantispyware.com )

Om spyware in de toekomst te voorkomen raad ik je aan om volgende software ook te installeren :

- SpywareBlaster ( http://www.javacoolsoftware.com )

- SpywareGuard ( dezelfde website als hierboven vermeld )

De bovenvermelde programma's zijn allemaal freeware ( gratis ) en veilig te downloaden van internet.

Ik stel voor dat je deze eens installeert en deze allemaal eens appart laat scannen en hopelijk ben je snel van je spyware probleem af.

Indien een scan met deze programma's niks opleverd, kan je altijd Hijack This downloaden ( http://www.merijn.org ).

Start het programma op en doe een scan, sla de logfile op en post de inhoudt eventueel op een subforum hier dat over Hijack This logs gaat.

Waarschuwing : Hijack This is geen programma om mee te experimenteren. Begin dus zelf niet iets te veranderen. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor je systeem. Volg dus enkel de raadgevingen van de experts ter zake op en verwijder alleen de dingen die zei je zeggen dat veilig te verwijderen zijn

post de inhoudt eventueel op een subforum hier dat over Hijack This logs gaat.
Welkom op Helpmij.:)

Helpmij kijkt al een lange tijd geen HJT logs na en deze mogen dus niet op Helpmij geplaatst worden. Een HJT log kun je laten nakijken op een ander forum, bijvoorbeeld www.nucia.nl of www.hijackthis.nl (gebruik maar 1 forum om de log te plaatsen.) Je moet je wel registreren maar dat is eenmalig en gratis zoals hier op Helpmij.

Laatst bewerkt:
Waarschuwing : Hijack This is geen programma om mee te experimenteren. Begin dus zelf niet iets te veranderen. Dit kan ernstige gevolgen hebben voor je systeem. Volg dus enkel de raadgevingen van de experts ter zake op en verwijder alleen de dingen die zei je zeggen dat veilig te verwijderen zijn

Ook daar zijn de meningen over verdeeld.:rolleyes:
Ik gooi alles eruit en na een reboot de zooi die nog steeds opstart verwijder ik handmatig en de rest weer aktiveren, snel en zo klaar.;)

Dank voor alle reacties..

@Michael Ik heb zelf geen nieuw programma geinstalleerd.. vorige week alleen op advies van mijn broer dat Hitman Pro maar na systeemherstel in beveiligde modus is dat gelijk weer verwijderd. De meningen lijken inderdaad verdeeld te zijn.. ik meende er zelf in eerste instantie blij mee te kunnen zijn na het herstellen en elimineren van 83 infecties.. ik wist niet dat er soms ook gezonde bestanden aan moeten geloven :eek: . Echt geen idee dus waar dat ShellView ineens vandaan komt maar op dit na lijkt verder alles wel opgelost te zijn..

@Pcfreakske Je bezwaren zijn begrijpelijk na wat ik zoal gelezen heb dus ik ben blij met de alternatieven die je hier aangeeft.. dank voor de heldere uitleg.. ik ga er mee aan de slag.

@Crash Het is me duidelijk.. bedankt voor de verwijzing.. jullie helpen de mensen goed op weg.. complimenten voor dit forum.

Het klopt dat er bij Hitman Pro soms ook legitieme, goede bestanden verwijderd worden, maar dat gebeurt al steeds minder. Hitman Pro is flink verbeterd de laatste tijd.
Maar ik scan ook liever met verschillende programma's, ik hou liever zelf alle controle.

Succes verder!:thumb:

Dat geloof ik ook Michael.. mijn systeem lijkt verder gewoon in orde te zijn en normaal te functioneren maar het is zeker altijd beter om de controle in eigen handen te hebben.

Hartelijk dank hoor.. mochten er nog schokkende wetenswaardigheden rondom dat ShellView naar voren komen dan zal ik het hier melden.

Welkom op Helpmij.:)

Helpmij kijkt al een lange tijd geen HJT logs na en deze mogen dus niet op Helpmij geplaatst worden. Een HJT log kun je laten nakijken op een ander forum, bijvoorbeeld www.nucia.nl of www.hijackthis.nl (gebruik maar 1 forum om de log te plaatsen.) Je moet je wel registreren maar dat is eenmalig en gratis zoals hier op Helpmij.

@crash : Sorry, dat wist ik niet.

Mijn excuses.

@Pcfreakske Je bezwaren zijn begrijpelijk na wat ik zoal gelezen heb dus ik ben blij met de alternatieven die je hier aangeeft.. dank voor de heldere uitleg.. ik ga er mee aan de slag.[/B]

@yvonne V : Ik wil mensen alleen maar goede raad geven. Ik probeer altijd een duidelijke uitleg te geven.

Anders moet je het maar vragen als er iets niet duidelijk is.

@pcfreakske Het heeft even geduurd maar ik heb inmiddels al jouw adviezen opgevolgd... alleen dat Hijack This is nog niet nodig geweest. Ik geloof dat de SUPERAntiSpyware Free Edition het meest betrouwbare programma is want daar waar die andere programma's het groene licht gaven kwamen er met dit toch nog twee MalwareAlarm items naar voren.

Het valt ook op dat je met deze scan veel meer tracking cookies kunt verwijderen.. wekelijks scannen met Norton levert slechts 1 item op.. met deze haal je er al gauw 34 uit.

Alle geinfecteerde items staan nog steeds in quarantine.. je hebt daarbij twee opties.. restore of remove.. wat kun je het beste doen ?

Over dat Shellview ben ik niets naders te weten gekomen.. ik lijk er momenteel geen last meer van te hebben dus misschien was het een gevolg van de twee nog aanwezige MalwareAlarm items ?

Maar misschien waren die twee items die SuperAntiSpyware vond wel weer false positives, dus je weet het niet zeker.
Als je met verschillende programma's gescand hebt en je hebt er geen last meer van, denk ik dat het is opgelost.

Daar dacht ik ook aan want twee MalwareAlarm items had elke antispyware scan er eigenlijk toch wel uit moeten halen ?

Hoe dan ook.. het probleem lijkt verholpen te zijn en de items staan in quarantine.. wat kun je er nu het beste mee doen ? Ik zie twee opties.. restore of remove ?

Daar gaan we dan voor.. bedankt Michael.

Het is jammer dat dat ShellView probleem wat onduidelijk is gebleven maar ik ben erg blij met alle tips die jullie me hebben gegeven en ik begrijp dankzij het lezen hier nu ook meer van dat hele spyware-gebeuren.. prima forum dus waar goed en nuttig werk wordt gedaan.. waarvoor respect!

Nogmaals dank.

Het is altijd leuk om dat te lezen!:)

En als je probleem dus ' opgelost ' is, mag je dat rechtsonderaan op deze pagina aangeven, door te klikken op Vraag is opgelost.

Toch nog even een klein probleempje.. het is namelijk erg misleidend als je op remove klikt.. je krijgt vervolgens de vraag of je wel zeker weet dat je deze items uit de quarantine wilt verwijderen aangezien er daarna geen restore meer mogelijk is.

Verwijdering uit de quarantine betekent automatisch verwijdering van je computer of geef je de items na verwijdering juist weer vrij spel ?

Nee, als je ze verwijdert, verwijder je ze voorgoed.
Als je bij de quarantine op Restore klikt, dan worden de infecties juist weer hersteld.
Dus: gewoon verwijderen, volledig van de pc.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan