Simpel clocken??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Menno77

Gebruiker
Lid geworden
19 aug 2007
Hallo , ik heb pas een nieuw systeem.

Asus P5QL-PRO
E8400
4GB Crosair 1066mhz.
GTX-260

Nu lees ik overal dat het zoooo makkelijk is om deze processor to clocken , maar ik ben dus niet gewend om dit te doen.

Wie kan me helpen om mijn processor wat harder te laten lopen. In gewoon nederlands :D

Ik ben wel bekend met de bios en ik heb de standaard cooler erop zitten.

Verder heb ik CPU-Z en nog wat andere progjes om alles in de gaten te houden.

Alvast bedankt.

Bedankt voor de info,

Ik bedoel ook niet dat ik het makkelijk vind maar het is te doen met die E8400.

Dus ik vroeg me af hoe ik mijn CPU een beetje kan clocken met mijn MoBo.

Zonder iets kapot te maken natuurlijk. ;)

Het is altijd van meerdere factoren afhankelijk. Bijvoorbeeld je geheugen gaat ook mee omhoog. Nu is Corsair veelal goed overklokbaar geheugen. Een stabiele voeding is ook noodzakelijk. Nu heeft Intel goede stockkoelers, maar het is raadzaam deze voor een betere te vervangen.

Ik heb een CoolerMaster Silent Pro van 600 watt.

Ben niet echt van plan om een andere cooler op de cpu te zetten , ben allang blij dat ik hem aan de praat heb gekregen :D.

Dus als het niet verstandig is om te clocken met een standaard cooler houdt het op.

Ik hoef echt niet het maximale van de cpu maar een mooie 3,4 of 3,6 zou leuk zijn.

Graag zou ik een stap voor stap plan zien als dat kan.

Je CPU draait standaard op 3,0GHz, met 400/600MHz meer ben je al redelijk aan het overklokken en zal de CPU meer warmte gaan produceren. Hoe warm wordt je CPU nu in idle en stressed toestand?

de temp van de cpu is idle rond de 37 en stressed rond de 45 graden....

Vind de temp van mijn mobo eerder te hoog en snap niet hoe dat kan?
Net ff gegamed Cod-WaW en volgens Speedfan is de temp al meteen 48 graden? Behuizing is: CollerMaster Mystique met extra Zalman case fan.

Is dat te hoog?

Wat geeft het Bios aan? Speedfan geeft niet altijd de juiste waarden door.

In de Bios geeft ie iets hogere Temps aan maar nog steeds rond de 40 Graden. Cpu-Z geeft nog iets "Geks" aan. De core voltage schommelt constant , ik weet niet of dat zo hoort. En de core speed veranderd om de paar seconden net als de multiplier. Ik heb wat screes gemaakt van cpu-z. Op de eerste 2 kun je ziet wat voor een verschil er tussen de core speed en multieplier zit en zoals ik al zei veranderd dat om de paar seconden de andere screens zijn van het geheugen en van Speedfan+Pc Probe.

Ik dank alvast voor enige info en hoe ik het kan verhelpen want het lijkt mij toch dat de meeste waarden vast moeten zijn , of zit ik er helemaal langs?

Menno

Let maar niet op je mobo temp. Asus bordjes zijn heethoofden, ze zijn hierop berekend, dus dat kan geen kwaad.

3,4 moet je wel kunnen halen halen met een stockcooler.

!!! maar houd je temperatuur van je cpu in de gaten !!!

Ik zal je helpen om op 3,4 te draaien. (3,6 is niet aan te raden met standaard koeler)

Om te beginnen zet C1E fumctie uit onder cpu configuration.
Hierdoor blijft je multiplier vast op 9 staan.

Plaatje voor het makkelijke:
(volgend scherm niet overnemen ALLEEN C1E op disabled zetten)
bios-6s.jpg

Volgende instellen in tab AI Tweaker

Zet AI overclock tuner op manual

Zet CPU ration op max => 9 voor een 8400

Zet je FSB op 378

Zet je PCIE vast op 100 => Niet vergeten! kun je je videokaart vern**ken)

Plaatje voor het makkelijke:
Settings invullen zoals hierboven aangegeven
bios1.jpg

Volgens mij hoef je nog niet aan je cpu voltage te zitten.

Probeer of hij hier mee opstart en laat je overklok testen met Prime95
Hier te downloaden: http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103
Draai een aantal uur de test op blend (standaard geselecteerd)
ps. als je de eerste keer prime95 draaid komt er een popup, selecteer hier. Just stress testing

Houd de temperatuur in de gaten!!!! => te hoog is stoppen.
Als prime foutloos blijft lopen is je overklok "stabiel".

Ik verwacht niet dat de pc hem nu automatisch te hoog insteld maar ff ten controle:

ALs je aan het testen bent kijk ook in cpu-Z wat de core voltage is.
Als de pc V-core rond de 1.3V schroeft => prime 95 stoppen en handmatig de cpu-voltage in bios vast zetten op 1.2 /1.25.

Dit kun je ook doen in AI tweaker tab. Zit aardig onderaan, dus ff scrollen.

Laatst bewerkt:
Mukkel , je bent geweldig...:D

Hij doet het , corespeed bijft nu op 3 ghz staan in Cpu-Z

Krijg hem ook op 3,4ghz en te cpu temp blijft redelijk laag , maar ik zal toch eens gaan kijken voor een andere behuizing , want als ik na een uur gamen met een MoBO temp van 53 graden zit , nou dat bevalt me niet want het moet nog zomer worden.

Bedankt voor je tijd en info. :thumb:

Je kunt ff een ventilatortje inbouwen en deze mikken tussen je geheugenbalkjes, je NB (dat koperen koelblok) en je videokaart.
Dat kan al 10 graden schelen. (bij m'n oude p5K zelfs 15 graden)

Maar maak je niet echt druk om je mobo temp. De P5Q kan en mag (volgens asus boekje) een stuk warmer worden.

Het word ook aardig verdraaid door je videokaart GTX260. (ik neem aan dat deze ok nog een stock koeler heeft)

Deze kaartjes worden warm en dit geleid / straalt weer naar je mobo, voornamelijk je NB.
Dus het lijkt of je mobo heel warm wordt, maar dit is slechts een verdraaing.

Laatst bewerkt:
Mijn GPU heeft een stock koeler ja en dat hou ik liever zo.

Ik heb nu een coolermaster Mystique 631 , voor 1x120mm en achter 1x120mm , heb een extra casefan aan de zijkant Zalman 80mm en dan houdt het op.

Voorheen had ik een Antec nine Hundred en die koelde toch wel veel beter dus de mystique valt me wel tegen.

Maar ok , ik hou het gewoon in de gaten , maar toch vind ik de temp voor het mobo te hoog , maar dat zal dan wel aan mij liggen hehe....

Bedankt mukkel. :)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan