simpel command line os

• Onderwerp starter Onderwerp starter daboo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

daboo

Gebruiker
Lid geworden
1 aug 2010
Hallo :)

ik ben een beetje aan het oefenen, en ik wil graag leren hoe ik een simple os maak, in command line.
Zoiets als MS-DOS.
In welke taal kan ik dit het beste doen?

A.v.b. DaBoo ;)

Een os maken heb ik me niet echt in verdiept, maar ik weet dat het niet zomaar kan. Daar moet je je echt in gaan verdiepen, en een programmeertaal heel goed snappen.

Een os maken heb ik me niet echt in verdiept, maar ik weet dat het niet zomaar kan. Daar moet je je echt in gaan verdiepen, en een programmeertaal heel goed snappen.

Welke programmeer taal zal ik dan nodig hebben?

Gaat je niet lukken, sorry dat ik je fantasie moet verstoren :-).

Mocht je niet naar mij luisteren ga je dan maar heel goed verdiepen in C. C is DE OS taal elke OS is daar mee geschreven. Ik moet je alleen waarschuwen, C is alles behalve makkelijk, het vereist veel kennis om iets voor mekaar te krijgen.

Hopelijk helpt dit je een beetje, :).

Jori.

Een OS schrijf je in de taal die je zelf wilt! In principe is alles mogelijk, maar de 'standaard' is toch C. Daarnaast is het zeker nodig dat je assembly kent (en je dacht dat C moeilijk was).

Maargoed, hier twee van de beste OS sites: http://www.osdever.net/ en de wiki, http://wiki.osdev.org/Main_Page. Uiteraard kan google je ook altijd helpen.

Maargoed, zoals Jori13 al zei, je moet eerst maar eventjes normaal leren programmeren. Een OS is een van de lastigere onderdelen van programmeren, en een STUK lastiger dan 'normaal' programmeren.

Laatst bewerkt:
Als je het naadje van de kous wilt weten; kijk hier over het simpelste OS minix:http://www.minix3.org/ . Er is ook een boek waar de auteur alles uitlegt (Het is wel in het Engels) en.wikipedia.org/wiki/Operating_Systems:_Design_and_Implementation. Linus Torvalds heeft het hiervan ook geleerd om Linux te maken.

Linus Torvalds heeft niet geleerd door minix te gebruiken om een OS te maken, maar hij is daar door aan de slag gegaan om zijn eigen OS te schrijven, omdat er nogal wat tekortkomingen in dat minix zat (en zit!) ..

En een beetje OS wordt geschreven in de taal C en aangevuld met Assembler. Maar als je überhaupt iets wilt leren, dan zou ik gaan beginnen met het lezen van het boek: "Operatingsystems and design", en ja, dat boek is toevallig van dezelfde bedenker van minix .. Echter, dan zonder de hersenkronkels die je in minix tegenkomt ;)

En zelf een OS ontwikkelen .. Op zich kan het, maar dan moet je wel over een dusdanig niveau beschikken dat je dat ook daadwerkelijk kan .. Echter, tegen de tijd dat men zulke vragen op een forum zoals dit gaat plaatsen, heb ik daar ten stelligste zo mijn twijfels daar over ..

Ik ben nu bezig met assembly leren.

Weten jullie een goede tutorial waar alles duidelijk word uitgeld?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan