Simpel geheimschrift gezocht

Status
Niet open voor verdere reacties.

ingmar

Gebruiker
Lid geworden
18 feb 2001
Ik zoek een simpel programmaatje, dat een tekst van me in geheimtaal kan omzetten. Het liefst zodanig dat de ontvanger van het bestand dat programmaatje niet nodig heeft en alleen maar een of ander wachtwoord hoeft in te voeren om het open te krijgen. Wie weet er iets?

Alvast bedankt,

Ingmar

Hoi,

Microsoft maakt het nog makkelijker voor je..

Word kan de bestanden zelf met een wachtwoord beveiligen.

Hiervoor ga je naar Bestand > Opslaan Als..
Daar kan je bij Extra naar de Algemene Opties gaan.. en daar een wachtwoord invoeren.

Het kan iets anders zijn als je een andere versie hebt.. maar bij Opslaan Als.. moeten ergens extra optie's zijn.

Succes :)

Bedankt Japie voor je antwoord.
Ik zit nog aan een andere mogelijkheid te denken. Ik heb zelf een privé-geheimschrift, dat tamelijk simpel in elkaar zit: elke letter wordt vervangen door een vaste andere (bv. de a wordt altijd k, de b altijd w, etc.). Het is een simpele geheimtaal, maar dat is ook alles wat ik zoek: het moet voorkomen dat iemand in een eerste oogopslag een tekst kan lezen. En heeft als voordeel dat ik zelf die geheimtaal tamelijk snel, en zonder hulpmiddelen, kan lezen. Zou daar ook een programma voor te vinden zijn, voor dat omzetten?

I.

In Word kun je kun je eenvoudig letters vervangen.

Bewerken / Vervangen

Testje, bedankt.
Maar als ik dat doe kom ik toch in de problemen: ik vervang eerst alle a's door een k, dan alle b's door een w .. etc., maar als ik dan bij de k kom heb ik een probleem (want alle a's zijn al door een k vervangen). Er zou dus een programma moeten zijn dat die hele operatie voor alle 26 letters in één smak voor mekaar brengt ... (?)

Het probleem zal met een programmaatje ook blijven bestaan omdat daar ook alle a's door k's worden vervangen.

Het is misschien een optie om er getallen bij te gebruiken?

Andere tekens kun je ook gebruiken, $, #, !, *, enz.

Laatst bewerkt:
Dat is inderdaad een optie, bedankt Testje.

Ik zit nog even verder te denken .. je zou ook eerst elke a kunnen vervangen door een nooit in een normale tekst voorkomende lettercombinatie, bv. de a door qwsee, de b door hhhff, etc., en vervolgens elke qwsee vervangen door k, elke hhhff door een w, etc.

Je zou er zelfs een supermacro van kunnen maken, die al die twee-staps veranderingen allemaal met één druk op de knop uitvoert.

Ik ga eens kijken of ik er wat moois van kan maken.

Bedankt voor het meedenken!

I.

Maar nee, nou heb ik weer een denkfout gemaakt. Want de w in qwsee (waarin je eerst alle a's hebt veranderd) wordt natuurlijk later weer meegenomen in de omzetting van de w van de oorspronkelijke tekst. Dus misschien zijn cijfers inderdaad beter.

I.

Ik kwam nog wat gratis software tegen op cygho:
http://www.cygho.nl/utilities/encryptie.htm (moet je zelf even naartoe browser: freeware>utilities>encryptie)

Misschien zit er wat tussen, ik las daar iets over versleuten en opslaan onder wachtwoorden, afijn kijk zelf maar of het iets is.:)

ingmar, betreft je vraag ook een beetje email? Zoja, dan kun je eens kijken naar speciale tooltjes die hiervoor zijn ontwikkeld zoals:
  • PGP (pretty good privacy)
  • GPG (GNuPG)
  • openpgp

Deze tootjes maken private en public sleutels aan om hiermee bestanden(of mail) te versleutelen, zadat de informatie maar door 2 personen gelezen kan worden:
  • de ontvanger met de juiste key
  • jijzelf mbv je wachtwoord

Voordeel is dat je er dan zeker van mag zijn dat alleen de onvanger de inhoud kan lezen en niemand anders kan meelezen als je mail onderweg is.
Maar dan hebben de ontvanger en de verstuurder beide echter wel 1 van bovenstaande proggies nodig, en dat wilde je niet dacht ik?
Hier nog wat info.

Bedankt @temptation!
Het is nu te laat, ik ga het binnenkort uitzoeken en je tips gebruiken.

I.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan