• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

Simpel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Visiplan

Gebruiker
Lid geworden
7 mrt 2005
Misschien wel heel simpel, maar kom er met verschillende functie's (index, vergelijken, vert.zoeken) niet uit.

Het getal wat ik invul in A18 moet hij opzoeken in [Functioneleeisen.xls]Blad1!$AE:$AE en dan het getal weergeven wat in de kolom ernaast staat, dus kolom AF.

Hier zal toch een hele simpele oplossing voor moeten zijn, maar heb al tig formules geprobeerd en hij wil maar niet het goeie aangeven. Wie kan mij hiermee helpen?

Ter aanvulling:

=ALS($A$18="";"";INDEX([Functioneleeisen.xls]Blad1!$AE$10:$AJ$88;VERGELIJKEN($L$18;[Functioneleeisen.xls]Blad1!$AE:$AE;0);2))

Nu zeg ik dit toch goed, formule staat in bijv Q33:
Stap1:
Als in A18 niks staat, dan komt in Q33 ook niks te staan, staat er wel iets, dan gaat hij met de formule index bezig(stap 2)
Stap2:
Hij gaat zoeken in het bestand functioneleeisen.xls in werkblad Blad1 in het bereik AE10 t/m AJ88 in de rij (die volgt uit stap 3) in kolom 2
Stap 3:
Hij gaat het getal in L18 opzoeken in het bestand functioneleeisen in de kolom AE en geeft dan de rij aan waarin dit getal voorkomt.

So far so good?
Maakt het ook uit of er in de rij AE lege cellen zitten en wat voor celeigenschap er aan de cel zijn gegeven?
Dit zijn totaal 3 vragen, sorry.

Hoi Visiplan,

Ik kan drie fouten inschatten:
1 L18 komt niet voor in het bereik AE:AE
2 L18 komt wel voor in het bereik AE:AE, maar het resultaat is groter dan het bereik AE10:AJ88 (groter dan 79)
3 De map Functioneleeisen.xls is niet geopend.

De formule die je nu hebt is omslachtig, je kan beter werken met vert.zoeken:

=ALS($A$18="";"";vert.zoeken($L$18;[Functioneleeisen.xls]Blad1!$AE$10:$AJ$88;2;0))

Ik wijk uit naar een combinatie van index en vergelijken als ik moet zoeken in een kolom links an de zoekkolom, in dit geval bijvoorbeld naar een resultaat in kolom Z. Is de resultaatkolom rechts van e zoekkolom dan is vert.zoeken beter.

Jeroen

Jeroen,

Hartstikke goed!!!

De omslachtigheid komt omdat ik de formules moet omzetten van Quattro Pro naar Excel en de formules zo in Quattro staan vermeld.

Maar je hebt mijn probleem helemaal opgelost, blijkt toch simpeler te zijn dan ik dacht.

TOP!!!:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan