• Privacywetgeving
    Het is bij Helpmij.nl niet toegestaan om persoonsgegevens in een voorbeeld te plaatsen. Alle voorbeelden die persoonsgegevens bevatten zullen zonder opgaaf van reden verwijderd worden. In de vraag zal specifiek vermeld moeten worden dat het om fictieve namen gaat.

simpel?

Status
Niet open voor verdere reacties.

alfar22

Gebruiker
Lid geworden
7 dec 2005
Hallo ik heb denk ik een simpele vraag ,maar kom er als beginner niet uit
speler punten totaal speler
3 1____20 10____1..
2 1____30 20____2..
1 2____20 10____3..

Hoe krijg ik in kolom "totaal" de som van punten per speler dus voor speler 1 50 punten ,speler 2 40 punten,en speler 3 20 punten ?

Kan je een voorbeeldje in excel toevoegen? Ik snap je kolom opbouw niet zoals je hem in je vraag hebt getekend.

Olav

Kijk eens naar de SUMIF() (in het Nederlands SOM.ALS() ?????) functie.
Dan kun je dus in twee delen optellen. SUMIF(kolom 1 is een 1, kolom 3) + SUMIF(kolom 2 is een 1, kolom 4) de punten van speler 1 ophalen.
Kolom 1 en 2 zijn dan de spelers in een 'wedstrijd' en kolom 3 en 4 de behaalde punten.

Met een draaitabel is er vast ook wel iets moois mogelijk. Maar ik gebruik die dingen nooit.

voorbeeldje in de bijlage .
dus het moet toch met som.als ,daar was ik mee bezig geweest maar kreeg het nog niet voormekaar.
kon geen xls sturen dan maar jpg

Bijlagen

• screenshot002.jpg
    screenshot002.jpg
    84,7 KB · Weergaven: 84
alfar22;

=SOM.ALS(A$1:B$5;E1;C$1:D$5)
Zoekt in A:B naar speler, in E1 zet je het spelernummer, C:D worden de resultaten opgetelt.

De smilies horen er natuurlijk niet tussen, het gevolg van het typen van een dubbele punt icm met de weggevallen letter.
A : B en C : D

Een .xls bestand kun je niet plaatsen, moet je even zippen.

Laatst bewerkt:
Bedankt boys , werkt prima .
Als je het weet is het simpel.

Oke volgend probleem zelfde lijst maar nu moet ik het maximum weten ,moet ik dan som.als en max combineren en zo ja hoe ???

Geplaatst door alfar22
Oke volgend probleem zelfde lijst maar nu moet ik het maximum weten ,moet ik dan som.als en max combineren en zo ja hoe ???

Misschien ligt het aan mij maar ik denk dat je je vragen een beetje duidelijker zou moeten omschrijven.

Hoi Alfer,

De formule voor de som (met een iets groter bereik:
=SOM.ALS($B$2:$C$99;G2;$D$2:$E$99) of
=SOM(($B$2:$C$99=G2)*($D$2:$E$99))
Let op dit is een matrix-formule

De formule voor de maximale score:
=MAX(($B$2:$C$99=G2)*($D$2:$E$99))
Let op dit is een matrix-formule

Een matrix-formule voer je in door tegelijk op Ctrl & Shift & Enter in te drukken.

Jeroen

Sorry voor mijn soms wat late reacties .
Ik heb helaas niet altijd de tijd om er eens lekker in te duiken .
Ik zal proberen mijn vragen iets duidelijker te omschrijven,al is dat soms toch wel moeilijk voor een beginner.
Ik ben bezig gegaan met jzeedijk's formule , maar krijg het toch niet voormekaar .
Hoeft dit niet met som.als dan??
Progje ditmaal in rar bijgevoegd.

Bijlagen

Hoi Alfar,

Helaas kan ik geen rar-bestandjes bekijken. Ik ga er van uit dat het er ongeveer uitziet zoals je eerder hebt laten zien. Mocht het echt afwijkend zijn stuur dan een berichtje naar mijn mailbox.

SOM.ALS is volgens mij een (ver)ouderde functie in Excel. SOM en matrix-formules in het algemeen kunnen gewoon meer en werken makkelijker.

Uit je reactie kan ik 2 fouten mogelijke destilleren:
Er staan in het bereik $D$2:$E$99 teksten, bijvoorbeeld "" of zoiets.
Dit kun je ondervangen door de formule uit te breiden:
=SOM(($B$2:$C$99=G2)*ALS(ISGETAL($D$2:$E$99);$D$2:$E$99;0))

De andere mogelijkheid is dat je niet helemaal door hebt, hoe je een matrix-formule invoert:
Kopieer de bovenstaande formule.
Ga in H2 staan, leeg de cel
Druk op de functieknop F2
Plak de formule in de cel.
Houd Shift & Ctrl ingedrukt en druk dan op Enter. De formule is nu ingevoerd als een matrix-formule. Dir zie je in de formulebalk doordat er {} om de formule heen staan.

Voor MAX geldt natuurlijk hetzelfde.

Ik hoop dat het problem nu opgelost is.
Jeroen

Wat ik probeer het lukt nog niet.
Dan gelijk maar het hele progje maar .
Bij PARTIJEN zie je het probleem.

Dan maar weer jpeg, dan is het ook wel duidelijk denk ik.
Het zip bestand was iets te groot.

Hoi Alfar,

Zet kleuren uit, beperk het aantal regels, dan kan het bestand misschien wel gezipt worden.

Jeroen

Ik had nog geen kleuren gebruikt .
Ik heb m nu gekopieerd naar een andere map en nu is hij zomaar kleiner .
vreemd.
Nu moet het lukken.

Bijlagen

Hoi Alfar,

Je hebt de formule niet juist ingevoerd.
=MAX(($A$3:$B$99=M3;$I$3:$J$99))

moet
=MAX(($A$3:$B$99=M3)*($I$3:$J$99))
zijn.
Anders dan bij de gewone MAX-formule moet er een vermenigvuldiging (deling) of een optelling staan. Hierbij is * gelijk aan de functie EN, + of - gelijk aan de functie OF.

Jeroen

Hallo Jeroen .
Ik heb jouw formule gekopieerd ,maar krijg nog steeds de foutmelding #### .
Staat er dan toch nog iets verkeerd ??

Is je kolom wel breed genoeg? Anders je kolom wat breder trekken.

Nee dat is het ook niet
De cel geeft aan #WAARDE! met een groen hoekje linksboven.
Krijg jij dit niet dan ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan