Simpele software

Status
Niet open voor verdere reacties.

quantz

Gebruiker
Lid geworden
1 jul 2010
Ik ben op zoek naar goede/simpele backupsoftware (liefst gratis). Ik heb zo'n 25 gigabyte aan foto's. Deze staan al op een externe harde schijf maar er komt regelmatig materiaal bij. Maar ik wil niet elke keer die 25 gigabyte overschrijven. Er moet dus vergeleken worden (zoals bij filezila).
Ik gebruik Windows 8 dus een Wondows xp uiterlijk vind ik wel erg ouderwets overkomen.
Wie heeft er een idee?

Groeten, Maarten

Dropbox is erg goed. Er is een gratis versie maar als je meer dan 2.5GB wilt gebruiken, moet je er wat voor betalen. je kan er altijd bij, ook via het internet (dropbox.com)

Daisuko

Ik gebruik een rsync scriptje, gaat prima via SSH over naar mijn NAS. Kijkt voor nieuwe bestanden zijn en kopieert die en verwijdert bestanden die er niet meer zijn.

EasyUS-todo heb ik geprobeerd. Ik kon alleen de synchroniseerfunktie niet zo snel vinden. Ook kreeg ik er een gratis Toolbar bij die ik met heel veel moeite kon veranderen, dus dit programma valt af.
Dropbox ken ik maar ik wil niet online backuppen (was ik vergeten te zeggen).
Het rsync scriptje vind ik interessant. Dus daar wil ik meer van weten.

Ik gebruik Windows 8 dus een Wondows xp uiterlijk vind ik wel erg ouderwets overkomen.
En dan ga je nu dus een command shell scriptje à la DOS gebruiken?
Dan kun je ook gewoon robocopy gebruiken, hoef je niets extra te installeren.

Toch niet erg als ik dit niet snap? Robocopy kent Windows 8 niet, wel 7.

Ik heb de download uitgevoerd maar ik geloof niet dat dit het simpele backup programma is wat ik zoek. Of ik snap iets niet of ik zoek een andere suggestie.

Robocopy is gewoon een command line utility. Dus Robocopy sourcepath destinationpath. En dan zijn er nog talloze parameters die je mee kan geven. Er is ook een GUI schil beschikbaar .

Ik gebruik Linux op mijn computers, maar op Windows gebruik ik MobaXTerm, dat geeft je eigenlijk toegang tot een Linux terminal op Windows.
Hij ondersteund als het goed is ook Rsync.

http://mobaxterm.mobatek.net/download.html

Buiten dat wil ik graag weten naar wat voor server je hem wilt backuppen? SSH, FTP, samba of iets anders (je externe harde schijf?)

Laatst bewerkt:
Zojuist geprobeerd en het werkt prima :)

Code:
#!/bin/bash
#
# Backupscript

# Backupmap en Bestemming
BACKUPMAP="/drives/c/backupmap/"
BESTEMMING="/drives/c/bestemming"

echo "De backup is gestart!";

rsync --stats --progress --verbose --times --perms --delete --recursive $BACKUPMAP $BESTEMMING;

echo "De backup is voltooid!";
exit

Stap 1: Installeer MobaXTerm:
http://mobaxterm.mobatek.net/download.html

Stap 2: Maak een bestandje op je desktop met de naam rsync.sh. En kopieer de code hier boven in het bestand en wijzig de BACKUPMAP en BESTEMMING.

Stap 3: Open MobaXTerm. Type de volgende commando's:

Code:
cd Desktop
Code:
chmod chmod +x rsync.sh
Code:
./rsync.sh

De volgende keer als je een backup wilt maken hoef je enkel MobaXTerm te openen en dit te typen of plakken:
Code:
cd Desktop && ./rsync.sh

Goede middag, Mijn wel gemeende excuses dat ik nier heb gereageerd op dit antwoord. Wegens tijdgebrek wacht ik even met het uitproberen van deze mogelijkheid.

Vriendelijke groeten, Maarten

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan